شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 45727

این روزها علی‌رغم وعده مسئولان، افزایش روزانه و بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار به حدی آزاردهنده شده‌است که گویی مسئولان به طور کامل بازار را رها کرده‌اند و نظارت به مرز صفر رسیده‌است.

سلامت نیوز : این روزها علی‌رغم وعده مسئولان، افزایش روزانه و بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار به حدی آزاردهنده شده‌است که گویی مسئولان به طور کامل بازار را رها کرده‌اند و نظارت به مرز صفر رسیده‌است.
این نابسامانی‌ها در بازار حتی صدای خرده فروشان و برخی عمده فروشان را هم درآورده‌است. حال، کلافه شدن مردم از این وضعیت که جای خود دارد. افزایش قیمت لحظه‌ای مرغ، تخم مرغ، لبنیات و ده‌ها قلم كالای دیگر در حالی داد مردم را درآورده كه مسئولان مرتبا مدعی هستند بازار مواد غذایی به طور کامل تحت کنترل و همه چیز آرام است. این در حالی است كه از ابتدای سال، افزایش قیمت مواد غذایی حداقل به 30 درصد رسیده و این امر موجب شده تا حقوق‌بگیران پیش از اینکه طعم افزایش دستمزد و حقوق را بچشند ناچار به تحمل گرانی و تورم شوند.
بر این اساس بسیاری از شرکت‌های پخش در سال 91 هیچ کالایی را پخش نکرده‌اند. به عنوان مثال، قیمت شوینده‌ها 15 درصد و روغن نباتی بین 18 تا 20 درصد افزایش داشته‌است، اگر فلان کالا را می‌خواهید باید فلان کالا را هم در کنارش قبول کنید، بیشتر شرکت‌هایی که کالاهای خود را گران کرده‌اند شرکت‌های دولتی هستند، کالاهای خارجی بین 30 تا 60 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، کلیه محصولات لبنیات 15 درصد گران شده و در 10 روز گذشته، کره اصلا در بازار توزیع نشده‌است و.... در این میان روز گذشته خبر افزایش قیمت برنج تا حدودی گرانی‌ها را تكمیل كرد. دبیر انجمن برنج ایران از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه کیفیت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پایتخت بسیار پایین‌تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می‌شوند.جمیل علیزاده شابق در خصوص دلایل نوسان قیمت برنج در بازار اظهار داشت: همیشه در چنین موقعی از سال به دلیل عدم تولید برنج جدید، قیمت این کالا در بازار به صورت طبیعی افزایش پیدا می‌کند.وی درعین حال تصریح کرد: البته دلالان و سوداگران برنج هم در افزایش قیمت برنج بی‌تاثیر نیستند، چون آنها به بهانه گران شدن هزینه سوخت که تاثیر مستقیمی بر هزینه حمل ونقل برنج از شمال کشوربه پایتخت دارد، قیمت برنج را افزایش می‌دهند. بسیاری از كارشناسان معتقدند دلالان عامل اصلی تمام گرانی‌ها هستند و چرا با آنها برخورد نمی‌شود تا بازار از این وضعیت خارج گردد.به گفته دبیر انجمن برنج ایران، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر غیرمستقیم بر افزایش قیمت برنج داشته و این موضوع نیز به عنوان عاملی دیگر در گران شدن این کالا نقش داشته‌است.
علیزاده با بیان اینکه”وقتی به اواخر تیرمی‌رسیم شوک جدیدی به بازار برنج وارد می‌شود و تولید 500 هزار هکتار برنج از شالیزارهای شمال کشوردر مرداد و شهریور موجب افت قیمت برنج در بازار می‌شود” گفت: این روند از ابتدای فصل پاییز تغییر می‌کند به طوری ‌که قیمت برنج تا شب عید مجددا افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: به ‌طور متوسط قیمت برنج درجه یک طارم محلی، در تیرماه سال گذشته در شهرهای شمالی کشور در حدود 3300 تومان و در تهران در حدود 3600 تومان بود که این رقم شب عید در شهرهای کشور به حدود 3700 تومان و در پایتخت نیز به حدود 4300 تومان رسید. دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم برنج در شهرهای شمالی کشور به طور متوسط در حدود 4000 تومان و در تهران نیز به بیش از 4500 تومان رسیده‌است، در حالی که متاسفانه کیفیت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پایتخت به دلیل فعل و انفعالاتی که بر روی آن صورت می‌گیرد، بسیار پایین‌تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می‌شوند.
از برنج كه بگذریم نوبت به روغن می‌رسد. به گونه‌ای این ماده غذایی هم از افزایش 18 تا 20 درصدی قیمت برخوردار شده، ضمن آنكه کاهش عرضه آن از سوی محتکران كاملا محسوس است. هرچند كه روز گذشته معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از اصلاح قیمت روغن و احتمال افزایش 17 درصدی آن خبر داده‌است.
محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که گزارش‌های مردمی و همچنین گزارش میدانی حکایت از کم فروشی و ‌گران فروشی در بازار مواد غذایی تهران دارد، اظهار داشت: در برخی کالاها مثل روغن نباتی که تا 95 درصد، مواد اولیه آن به واردات وابسته است بر اساس تغییر قیمت رسمی دلار یعنی از 1050 تومان تا 1226 تومان که حدود 17 درصد می‌شود توافقاتی با سازمان حمایت برای اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته و امیدواریم طی روزهای آتی، کندی عرضه رفع شود.وی افزود: همچنین در خصوص سایر کالاها که به واردات و افزایش قیمت ارز وابستگی دارند اصلاح قیمت‌ آنها فقط درحدود تغییر قیمت رسمی ارز خواهد بود.معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: عدم عرضه کالا در بازار، تخلف است و با احتکار،‌ کم فروشی و عدم فروش کالا برخوردهای جدی می‌شود.
وی همچنین در خصوص تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی اظهار داشت: ارز جداگانه‌ای برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده‌است و 10 کالای اساسی گندم، برنج، ‌روغن، شکر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ذرت، جو و کنجاله سویا به صورت کامل ارز دولتی دریافت می‌کنند که در برخی موارد مثل گندم، تفاهم کامل صورت گرفته و در برخی موارد دیگر در حال پیگیری هستیم تا ارز دولتی به صورت کامل در اختیار آنها قرار بگیرد. همچنین در خصوص مواد اولیه واحدهای تولیدی که از فولاد، ‌شمش فولاد، لاستیک، تیرآهن و میل گرد نیز استفاده می‌کنند، نیز تفاهم صورت گرفته که مواد اولیه آنها با ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.با این تفاسیر اگر مسئولان حوزه بازرگانی مدعی هستند که هیچ مجوزی برای گرانی کالاها داده نشده‌است، پس یا نظارت را در بازار به طور کامل رها کرده‌اند و یا اینکه ناظران دیگر توان کنترل را ندارند و به عبارتی، کنترل بازار از دست خارج شده‌است.
منبع:روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha