سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی در کشور  آمریکا می گویند نتایج بررسی های آنان مشان داده است که خوابیدن افراد بلافاصله پس از وقوع یک حادثه دلخراش موجب تقویت و حفظ بیشتر خاطره آن می‌شود. آنان توصیه کرده اند که هرگز بلافاصله پس از یک حادثه دلخراش نخوابید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز، محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست برای اولین بار پیشنهاد دادند که پاسخ احساسی افراد پس از یک حادثه دلخراش، در صورتیکه فرد بیدار بماند تاحد قابل توجهی کاهش می‌یابد. در عوض زمانی که پس از وقوع رویداد احساسی منفی، بخوابند خاطرات این حادثه در مغز تقویت و با قوای بیشتری حفظ می‌شوند.

در حقیقت، این دانشمندان نشان دادند که خواب، خاطرات غم‌انگیز و دلخراش را تثبیت و احساسات منفی را تغذیه می‌کند. بنابراین، بهتر است پس از رخ دادن چنین وقایعی فرد بیدار بماند.

به گفته نورولوژیستهای آمریکایی این حالت می‌تواند یک ریشه اجدادی داشته باشد به طوریکه انسانها با حفظ احساسات منفی و خاطرات مربوط به موقعیتهای ناخوشایند و یا خطرناک، از وقوع موقیعتهای مشابه در آینده برای خود و برای فرزندانشان جلوگیری می‌کردند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: نتایج ما حتی برای افراد متاثر از اختلال پسا- آسیبی یک معنی مهم دارند. ما کشف کردیم که اگر چیز ناخوشایندی مثل یک تصادف می‌بینی و بعد از تو خواسته شود که عکسی از صحنه همان تصادف را ببینی، پاسخ احساسی درصورتیکه بلافاصله پس از تصادف نخوابیده باشی تا حد قابل توجهی نسبت به زمانی که خوابیده باشی کاهش می‌یابد.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج آزمایشی را بر روی ۶۸ زن و ۳۸ مرد سالم بین ۱۸ تا ۳۰ سال انجام دادند.

در مرحله اول این آزمایش، به داوطلبان روی نمایشگر رایانه یک سری تصاویر غم یا شاد نشان داده شد. هر یک از شرکت کنندگان باید واکنش خود را در مقیاس ۱ تا ۹ نشان می دادند و تصاویر را با ویژگیهایی چون خنثی، منفی و مثبت مشخص می کردند.

۱۲ ساعت بعد، داوطلبان ترکیبی از تصاویر قبلی و یک سری جدید را دیدند. در این مرحله باید تصاویر قدیمی را از تصاویر جدید تشخیص و سپس آنها را مورد ارزیابی قرار می دادند.

گروهی از شرکت کنندگان قبل از ورود به مرحله دوم خوابیدند و گروهی دیگر بیدار ماندند. به این ترتیب، دانشمندان دریافتند که خواب، اثرات قابل توجهی در خاطرات شرکت کنندگان و احساسات ناشی از این خاطرات برجای گذاشت.

افراد تصور می‌کنند خوابیدن می‌تواند تاثیرات احساسی منفی مربوط به یک حادثه دلخراش را تقلیل کند، این درحالی است که این تیم نشان داد دقیقاً عکس چنین تصوری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha