سلامت نیوز: آمارها می‌گویند که اضافه وزن و چاقی در میان جوانان در دهه‌های اخیر سه برابر شده و در حال حاضر به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها اضافه وزن است، جوانان نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ناسالم‌تر شده‌اند.

چاقی نسل آینده جامعه ایران را تهدید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی نسل آینده نسلی پر از بیماری‌های ناشی از چاقی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، پزشکان می‌گویند که 40 درصد جوانان ایرانی اضافه وزن دارند و به همین دلیل تا 15 سال آینده بیماری‌های قلبی و فشار خون در جامعه ایران به مرحله‌ای بحرانی می‌رسد.
البته مسئولان ورزشی هم این موضوع را تأیید می‌کنند که نزدیک به 50 درصد مردم کشور دارای اضافه وزن هستند و از نظر آنها ترغیب مردم به ورزش و همگانی کردن ورزش می‌تواند خطر این عارضه را کاهش دهد. به هرحال مهم این است که آنها نیز مثل پزشکان چاقی مفرط جامعه ایران را تأیید می‌کنند.

در واقع مسئولان ورزشی چندان هم بیراه نمی‌گویند. سالهاست که در کشورهای توسعه یافته زندگی ساکن و ماشینی شهری جایگزین زندگی ساده، اما پرتحرک قدیمی شده است. آنچه که افراد این جوامع را از معضل چاقی در امان داشته، ورزش مرتب و مناسب است که در میان ایرانیان و به خصوص قشر جوان آن کمتر دیده می‌شود.

آمارها می‌گویند که اضافه وزن و چاقی در میان جوانان در دهه‌های اخیر سه برابر شده و در حال حاضر به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها اضافه وزن است، جوانان نسبت به 10 تا 15 سال گذشته ناسالم‌تر شده‌اند.
 
چاقی ام‌الامراض است

آنچه که مسلم است بیماری‌های ناشی از چاقی مفرط نسل آینده جامعه ایران را تهدید می‌کند. سکته مغزی یکی از بدترین عوارض چاقی است. در واقع چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ‌ها می‌شود و می‌تواند سرخرگ‌های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه سکته مغزی شود.
پزشکان می‌گویند که30 درصد مردم به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و این عارضه به علت بالارفتن چاقی و بی‌تحرکی مردم در حال گسترش است. یکی از نشانه‌های این گسترش افزایش چاقی‌های تنه‌ای است که مهم‌ترین علت بیشتر شدن عارضه کبد چرب است.

به گزارش قانون، متخصصان گوارش می‌گویند که 60 درصد نوجوانان و جوانان تهرانی افزایش وزن دارند و در معرض انواع بیماری‌های خطرناک از جمله تخریب بافت کبد هستند و استعداد ابتلا به سرطان کبد را هم دارند. چاقی و نداشتن ورزش مناسب یکی از دلایل بیماری دیابت است. در ایران نزدیک به سه میلیون نفر به این مبتلا شناسایی شدند.
چاقی همچنین باعث بیماری فشاری خون است. هرچه وزن بیشتر شود، بافت چربی هم بیشتر می شود و این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود و این باعث می‌شود حرکت سریع‌تر خون در سیستم گردش خون بیشتر شود و فشار بیشتری بر دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌شود.
ساییدگی مفاصل یکی دیگر از عوارض وحشتناک چاقی است. در افراد چاق به علت افزایش فشار بر مفاصل (خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره‌های پایین کمری)، غضروف‌های مفصلی تخریب می‌شود و همچنین باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می‌شود.

درصد مبتلایان به بیماری نقرس در افراد چاق بیشتر است. چاقی مفرط باعث دیسک کمر و دردهای سیاتیکی می‌شود. نارسائی تنفسی، بیماری کیسه صفرا، انواع سرطان از جمله سرطان‌های پستان، رحم، تخمدان و انواع نارسایی های قبلی از جمله سکته قلبی و... جزو بیماری ناشی از چاقی هستند.

همانطور که می‌بینید چاقی خطرناک است و بسیاری از عوارض آن در چند سال آینده خودش را به عنوان یک بحران بیشتر در جامعه ایران نشان خواهد داد. منتظر آمار بیماری‌های ناشی از این خطر باشید!

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha