سازمان جهانی بهداشت می‌گوید جمعیت سالمندان در كشور ایران رو به افزایش است. «مجید ابهری» جامعه شناس و آسیب‌شناس نیز می‌گوید: «به ازای تولد هر یك نفر در ایران 15 نفر سالمند می‌شوند.»

سلامت نیوز : خالی بودن جایگاه طب سالمندی و در میان رشته‌های تخصصی برای مشكلات جسمانی سالمندان و همین‌طور كمبود روان‌شناسان سالمندی برای رسیدگی به مشكلات روحی و روانی این قشر محترم نقاط ضعف بزرگ و جامعه بهداشتی كشور ماست. البته به تازگی كلینیك حافظه برای سالمندان مبتلا به آلزایمر افتتاح شده است
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز  سازمان جهانی بهداشت می‌گوید جمعیت سالمندان در كشور ایران رو به افزایش است. «مجید ابهری» جامعه شناس و آسیب‌شناس نیز می‌گوید: «به ازای تولد هر یك نفر در ایران 15 نفر سالمند می‌شوند.» آمارهای فدایی‌وطن متخصص طب سالمندی هم می‌گوید: «تهران دارای یکهزار و 139 شهروند بالای صدسال است که این رقم در استان تهران یکهزار و 891 نفر است.» به گفته او درصد سالمندی در شهروندی 8.6 درصد است که نشان‌دهنده افزایش پدیده سالمندی در پایتخت است. همچنین از جمعیت 686 هزار و 431 سالمند تنها 293 هزار و 815 نفر دارای درآمد مستقل بدون کار هستند که این با کرامت سالمندان در تناقض است.فدایی وطن می‌گوید: «سالمندانی که به صورت انفرادی زندگی می کنند در رده سنی 70 تا 74 سال، 22 هزار نفر و بالای 75 سال به 34 هزار نفر می رسند. همچنین منطقه 6 نیز دارای بیشترین سالمند است که هزینه سلامت در مناطق یک تا 3 و 6 بسیار بالاست. به گفته ابهری هم با توجه به رسیدن هرم جمعیتی ایران به سالمندی و عدم توجه به جایگزین نمودن جمعیت جدید به جای هرم قدیمی، ایران تا 15 سال آینده با افزایش چشمگیر جمعیت سالمند مواجه خواهد شد. جمعیتی كه به گفته مجیدابهری هیچ برنامه‌ای برای آمدن آن چیده نشده و تنها به كارت‌های نیم بند منزلتی منتهی شده‌ كه نمی‌تواند دردی از هزاران درد آنها را دوا كند. محمدعلی نجفی عضو شورای شهر تهران هم معتقد است كه توجه به نیازهای سالمندان باید به دغدغه ملی تبدیل شود.ابهری هم درپاسخ به اینكه چه قدم مثبتی برداشته‌ایم می‌گوید: «غیراز چند خانه سالمندان وچند مركز دولتی چند خانه سالمندان كه به گفته او قیمت آنها گرانتر از بهترین هتل‌های كشور است.»

او می‌گوید: «خالی بودن جایگاه طب سالمندی در میان رشته‌های تخصصی برای مشكلات جسمانی سالمندان و همین‌طور كمبود روان‌شناسان سالمندی برای رسیدگی به مشكلات روحی و روانی این قشر محترم از نقاط ضعف بزرگ جامعه بهداشتی كشور ماست.» البته به تازگی كلینیك حافظه برای سالمندان مبتلا به آلزایمر افتتاح شده است اما ابهری می‌گوید: «پزشكان متخصص سالمند از تعداد انگشتان دست هم كمتر است.»

به گفته او سالمندان با رسیدن به مرز سالمندی با انواع بیماری‌ها دست به گریبان هستند اما هیچ برنامه‌ای در این زمینه تهیه نشده‌است. او ضعف آموزش مراقبت از سالمندان در خانواده‌هایی كه سالمندان با آنها زندگی می‌كنند را از نقاط ضعف برنامه‌ریزی‌های كشور می‌داند ومی گوید: « هیچ رژیم غذایی خاصی برای آنها دیده نمی‌شود. غذا‌های مورد علاقه و نظر كودكان وجوانان در مقابل افراد مسن خانواده نیز گذاشته می‌شود.»

او مشكل اساسی سالمندان را عدم پوشش حمایتی از آنها می‌داند و می‌گوید: «سالمندان به داروهای گرانقیمت و پرستاری نیاز دارند. در صورت تعلق حقوق بازنشستگی این حقوق حتی جوابگوی پول داروی آنها نیست تا چه رسد به هدیه دادن به فرزندان و نوه‌ها كه یكی از نیازهای روحی سالمندان است.بنابراین افسردگی، انزوا، گوشه‌‌گیری و سكته‌های ناقص كه اصلی‌ترین عوارض فشارهای فكری و عاطفی است به سراغ آنها می‌آید.» به اعتقاد ابهری تشویق خانواده‌های ایرانی به تك‌فرزندی و گرایش آنها به این موضوع به خاطر مشكلات مسكن و تورم، باعث شده نیروی جوان در جامعه كمرنگ شود. بنابراین حمایت و دفاع از سالمندان فقط به یك روز و در حد همایش و مصاحبه محدود شده‌است.

محمدمهدی گلمکانی مدیر کل سلامت شهرداری تهران از تقدیم لایحه شهر دوستدار سالمند به شورای اسلامی شهر خبر می‌دهد كه موضوع هایی نظیر افزایش مشارکت اجتماعی وفرهنگی سالمندان، تسهیل تردد در شهر، مناسب‌سازی معابر و منازل، حمل و نقل عمومی، حفظ کرامت و منزلت این قشر محورهای اساسی این لایحه را تشکیل داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha