سلامت نیوز: دبیر علمی کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به برخی از اظهارات و نگرانی های مراجعه کنندگان به مراکز رادیوگرافی جهت تهیه تصاویر فک و دندان در دوران بارداری، گفت: در رادیوگرافیهایی که از ناحیه فک و دندان تهیه میشود حدود  یک ده هزارم اشعه به محل قرارگیری جنین در زن باردار می رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد خبری  کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران، دکتر شهریار شهاب در خصوص اینکه برخی بانوان در زمان رادیوگرافی ناحیه فک و دندان از بارداری خود بی اطلاعند و این موضوع باعث نگرانی آنها بعد از انجام رادیوگرافی میشود اظهار کرد: گر چه علم این موضوع را به درستی ثابت کرده است که جنین و هر بافت سلولی در حال تکثیر به اثرات اشعه حساس است اما بایستی به این نکته اشاره کرد که  در رادیوگرافی تشخیصی ناحیه فک و دندان میزان جذب اشعه در ناحیه جنین بسیار ناچیز است با این وجود جهت اطمینان خاطر مادرانی که از بارداری خود مطلع هستند توصیه می شود که از جلیقه های سربی استفاده کنند.

دبیر علمی کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به برخی از مراجعه کنندگان بخصوص قشر تحصیل کرده جامعه بدنبال مطالعه مقاله ای و یا شنیدن خبری نگرانی خود را از  ابتلاء به سرطان تیروئید براثر گرفتن عکس تشخیصی پانورامیک عنوان می کنند افزود: این مسئله باعث میشود که نگرانی فکری برای افرادی که نیازمند تهیه این نوع رادیوگرافی می باشند بوجود آید و این افراد عموما اصرار به استفاده از محافظ سربی تیروئید در زمان تهیه رادیوگرافی پانورامیک می نمایند.

وی با بیان اینکه اگرچه تیروئید از مناطق حساس در زمان رادیوگرافی از فک و صورت به شمار می رود اما در منابع علمی و کتابهای مرجع رشته رادیولوژی مطالبی دال بر تایید این موضوع درج نشده است، ادامه داد: بستن گردن بندهای سربی در زمان تهیه رادیوگرافی پانورامیک سبب بروز سایه سربی برروی تصویر فک و بی ارزش شدن تصویر حاصله میشود.

دکتر شهاب اضافه نمود: رادیوگرافی پانورامیک کلیشه ای است که در آن تصاویر تمامی دندانها و هر دو فک را   می توان دید و از روش های رایج تصویر برداری بیماران دهان و دندان حتی در کشورهای پیشرفته به شمار می رود.دبیر علمی کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران افزود: بافت تیروئید در کودکان حساس و نیازبه مراقبت های خاصی در هنگام تهیه رادیوگرافیهای ناحیه فک و دندان دارد.

با توجه به اینکه در کودکان در مواردی نظیر چکاپ دندانهای شیری و یا بسررسی وضعیت رشدی فک و صورت ناگزیر از تهیه رادیوگرافی هستیم انتخابهای خاصی در دستگاههای پانورامیک وجود دارد که بتوان میزان اشعه وارده به غده تیرویید کودکان را به حداقل رسانید. کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران (بزرگترین کنگره سالیانه دندانپزشکی ایران) 19 تا 22 اردیبهشت در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود. بیش از 3000 شرکت کننده برای استفاده علمی و پیش بینی می شود همین میزان برای استفاده آزاد و بازدید از نمایشگاه جانبی در کنگره حضور داشتنه باشند.شعار امسال کنگره " آموزش شکست ها ، راهبری به سوی موفقیت" است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha