رییس سازمان نظام پزشكی گفت: در سال 57، شش دانشكده دندانپزشكی به تربیت دندانپزشك مشغول بودند اما در حال حاضر تعداد این مراكز آموزشی به 40 دانشكده افزایش یافته است. ادامه این روند باعث اوج گرفتن بیكاری در میان دندانپزشكان می‌شود البته درحال حاضر دندانپزشكان بیكار كم هستند

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر شهاب الدین صدر در مراسم بزرگداشت روز دندانپزشكی كه در هتل المپیك برگزار شد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دندانپزشكان بسیار بیش از گذشته شده و به 10 برابر افزایش یافته است. اما توزیع آنان در سطح كشور دچار اختلال است و همین امر باعث ایجاد اشكال در بحث عدالت در سلامت می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در حال حاضر 25 هزار دندانپزشك در كشور خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند و بر اساس آمارهای موجود به ازای هر سه هزار نفر در كشور یك دندانپزشك فعالیت می‌كند كه این آمار در برخی مناطق به 10 هزار نفر و در 2، 3 منطقه به 100 هزار نفر به ازای هر یك نفر می‌رسد.وی با بیان اینكه در كشورهای پیشرفته بر اساس شاخص‌های موجود به ازای هر هزار نفر یك دندانپزشك وجود دارد، اظهار كرد: در صورت درست طراحی شدن شبكه سلامت در كشور و توجه به دندانپزشك سلامت‌نگر و جامعه نگر شاهد بیكاری دندانپزشكان نخواهیم بود.رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به تعرفه‌های درمانی گفت: تعرفه‌های سال 90 متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت مواد دندانپزشكی نبود و همین امر باعث ایجاد اشكالاتی در گردش اقتصادی مطب‌های دندانپزشكی شده بود. البته بر اساس نظر سازمان نظام پزشكی لازم است تعرفه‌های دندانپزشكی در سال 91 دست كم 30 درصد افزایش یابد البته وزارت بهداشت معتقد به افزایش حدود 25 درصدی این تعرفه‌ها است. در هر صورت اگر تعرفه‌ای بین این دو رقم نیز در نهایت اعلام شود وضعیت، بهتر می‌شود.

وی افزود: تاثیر قیمت‌ها بر كار دندانپزشكان زیاد است و نوسانات نرخ ارز، تهیه مواد دندانپزشكی را مشكل و هزینه‌های مطب‌ها را افزایش داده است و همین امر موجب شده كه تعرفه‌های موجود پاسخگوی افزایش قیمت‌ها نباشد.صدر با اشاره به بیمه نبودن خدمات دندانپزشكی اظهار كرد: در حال حاضر بیماران بیش از 90 درصد از هزینه‌های خدمات دندانپزشكی را از جیب خود پرداخت می‌كنند این در حالی است كه این رقم در سایر حوزه‌های پزشكی حدود 75 درصد است. در این شرایط لازم است صندوق‌های بیمه مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح خدمات دندانپزشكی را تحت پوشش قرار دهند.رییس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه گفت: اگر امكان تحت پوشش بیمه قرار دادن همه خدمات دندانپزشكی وجود ندارد این صندوق‌ها می‌توانند خدمات مربوط به پیشگیری و ترمیم دندان را تحت پوشش قرار دهند. در صورت تحقق این امر شاید بتوان 70 درصد از هزینه‌های دندانپزشكی را از دوش مردم برداشت و رضایت نسبی آنان را جلب كرد.

وی افزود: حدود 9 ماه است كه صندوق تامین اجتماعی مطالبات گروه‌های مختلف پزشكی از جمله داروخانه‌ها و رادیولوژی‌ها را پرداخت نكرده است. ما این موضوع را از راه‌های مختلف از جمله رایزنی با رییس جمهور در میان گذاشتیم و بر اساس اعلام مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی قرار است هزار میلیارد تومان برای پرداخت این مطالبات صرف شود كه در صورت تحقق این امر طی یك هفته آینده این مطالبات پرداخت می‌شود.رییس كل سازمان نظام پزشكی تاكید كرد: لازم است نگاه به خدمات حوزه بهداشت دهان و دندان تغییر پیدا كند چرا كه این خدمات لوكس نیست. در واقع دهان یكی از كانال‌های ورودی و اصلی بدن است و با اندام‌های مهمی مانند قلب و عروق، دستگاه تنفسی در ارتباط است و بر سلامت آنها تاثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند سبك زندگی انسان را تغییر دهد. در حال حاضر اثبات شده است كه بین عفونت‌های دهان و دندان و برخی بیماریهای خطرناك مانند عوارض قلبی و عروقی ارتباط است.

صدر با اشاره به ضرورت توجه به پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان اظهار كرد: بر اساس آمارهای موجود به طور متوسط دانش آموزان كلاس اولی شش دندان پوسیده دارند. این آمار نشان دهنده آن است كه دستگاه‌های مختلف از جمله رسانه‌ها لازم است به فرهنگسازی درباره راه‌های پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان توجه بیشتری كنند.وی افزود: شاخص DMF (شاخص پوسیدگی دندان در جامعه آماری) از 15 سال گذشته چندان تغییر نكرده است و از حدود 1،98 درصد به 1،8 درصد ارتقا پیدا كرده است. این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته این شاخص در حال رسیدن به صفر است.نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با توجه به وجود دندانپزشكان كافی در كشور، اگر توجه كافی به بحث پیشگیری شود و بودجه مناسب برای آن تخصیص یابد این شاخص بهبود می‌یابد.

وی ابراز امیدواری كرد كه مسئولان توجه بیشتری به خدمات حوزه دهان و دندان كنند تا دندانپزشكی جایگاه اصلی خود را پیدا كند.صدر با اشاره به ضرورت انجام پژوهش‌های بیشتر در زمینه دندانپزشكی تصریح كرد: در حال حاضر فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها بیشتر از گذشته شده است ولی لازم است این گونه اقدامات در حوزه دندانپزشكی افزایش پیدا كند.وی تاكید كرد: دندانپزشكان نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستند تا به جایگاه واقعی خود در حوزه سلامت بهداشت دهان دست پیدا كنند چرا كه با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی در كشور حفظ دندان‌ها اهمیت بیشتری پیدا كرده است.صدر در پایان اظهار كرد: امیدواریم در كیفیت دوره دكترای عمومی دندانپزشكی بازنگری شود چرا كه بخش عمده‌ای از خدمات دندانپزشكی را دندانپزشكان عمومی ارائه می‌دهند.

در ادامه این مراسم دكترعلی یزدانی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشكی اظهار كرد: برخلاف سایر رشته‌های پزشكی، دندانپزشك باید با هزینه شخصی خود بیمارستان خود را كه همان مطب است را راه اندازی كند علاوه برآن هزینه وسایل و رادیولوژیست را نیز بپردازد. هزینه‌های جانبی كار خود را نیز پرداخت كند. این در حالی است كه بسیاری از مردم گمان می‌كنند تمام پولی كه بابت ارائه خدمات دندانپزشكی از آنها گرفته می‌شود به جیب دندانپزشك می‌رود.وی در ادامه گفت: در سال جاری با توجه به تورم، وسایل و مواد دندانپزشكی وضعیت مطلوبی ندارد و امیدواریم كه بتوانیم این بحران را نیز پشت سر بگذاریم.بر اساس این گزارش،‌ در پایان این مراسم از برخی از چهره‌های ماندگار دندانپزشكی مانند دكتر حسین بینش، دكتر محمد توریانی، دكتر محمد میرمحمدصادقی، دكتر حسن نخجوانی، دكتر ناصر ارجمندی، دكتر ژوران درویش كجوری، دكترمینا فاطمی بوشهری و دكتر لاله كشاورز تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha