دبیر علمی کنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: در رادیوگرافی فک و دندان زنان باردار حدود یک ده هزارم اشعه به محل جنین می‌رسد و در منابع علمی تاکنون گزارشی دال بر صدمه به جنین وجود ندارد.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شهریار شهاب با اشاره به برخی از اظهارات و نگرانی‌های مراجعه کنندگان به مراکز رادیوگرافی برای تهیه تصاویر فک و دندان در دوران بارداری، اظهار داشت: در رادیوگرافی‌هایی که از ناحیه فک و دندان تهیه می‌شود حدود یک ده هزارم اشعه به محل قرارگیری جنین در زن باردار می‌رسد. 

وی در خصوص اینکه برخی بانوان در زمان رادیوگرافی ناحیه فک و دندان از بارداری خود بی‌اطلاع هستند و این موضوع باعث نگرانی آنها بعد از انجام رادیوگرافی می‌شود، افزود: اگر چه علم این موضوع را به درستی ثابت کرده است که جنین و هر بافت سلولی در حال تکثیر به اثرات اشعه حساس است اما بایستی به این نکته اشاره کرد که در رادیوگرافی تشخیصی ناحیه فک و دندان میزان جذب اشعه در ناحیه جنین بسیار ناچیز است، با این وجود برای اطمینان خاطر مادرانی که از بارداری خود مطلع هستند توصیه می‌شود که از جلیقه‌های سربی استفاده کنند.

دبیر علمی کنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: مراجعه کنندگان به خصوص قشر تحصیلکرده جامعه به دنبال مطالعه مقاله‌ای یا شنیدن خبری نگرانی خود را از ابتلاء به سرطان تیروئید بر اثر گرفتن عکس تشخیصی پانورامیک عنوان می‌کنند.وی تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود که نگرانی فکری برای افرادی که نیازمند تهیه این نوع رادیوگرافی هستند به وجود آید و این افراد عموماً به استفاده از محافظ سربی تیروئید در زمان تهیه رادیوگرافی پانورامیک اصرار می‌کنند.وی گفت:‌ اگر چه تیروئید از مناطق حساس در زمان رادیوگرافی از فک و صورت به شمار می‌رود اما در منابع علمی و کتاب‌های مرجع رشته رادیولوژی مطالبی دال بر تأیید این موضوع درج نشده است.

وی ادامه داد: بستن گردن بندهای سربی در زمان تهیه رادیوگرافی پانورامیک سبب بروز سایه سربی بر روی تصویر فک و بی‌ارزش شدن تصویر حاصله می‌شود.شهاب افزود: رادیوگرافی پانورامیک کلیشه‌ای است که در آن تصاویر تمام دندان‌ها و هر دو فک را می‌توان دید و از روش‌های رایج تصویربرداری بیماران دهان و دندان حتی در کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود.دبیر علمی کنگره انجمن دندانپزشکی ایران بیان داشت: بافت تیروئید در کودکان حساس و نیاز به مراقبت‌های خاصی در هنگام تهیه رادیوگرافی‌های ناحیه فک و دندان دارد و با توجه به اینکه در کودکان در مواردی نظیر چکاپ دندان‌های شیری یا بررسی وضعیت رشدی فک و صورت ناگزیر از تهیه رادیوگرافی هستیم که انتخاب‌های خاصی در دستگاه‌های پانورامیک وجود دارد که بتوان میزان اشعه وارده به غده تیرویید کودکان را به حداقل رسانید.

کنگره 52 انجمن دندانپزشکی ایران (بزرگترین کنگره سالانه دندانپزشکی ایران) 19تا 22 اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و بیش از 3 هزار شرکت کننده برای استفاده علمی شرکت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود همین میزان برای استفاده آزاد و بازدید از نمایشگاه جانبی در کنگره حضور داشتنه باشند. شعار امسال کنگره نیز «آموزش شکست‌ها، راهبری به سوی موفقیت» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha