یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 45886
سلامت نیوز :خدیجه محصولی، مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به احتمال بروز برخی بیماری‌های ویروسی نظیر سل و هپاتیت به‌دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی در هنگام مصرف قلیان، هشدار داد. ممنوعیت استعمال قلیان از سوی وزارت بهداشت و درمان و همكاری نیروی انتظامی اگر چه در چند مقطع زمانی اجرا شد اما این موضوع بعد از اجرای اولین طرح به فراموشی سپرده شد و در حال حاضر قلیان فروشی‌ها و قهوه خانه‌هایی كه اقدام به عرضه قلیان به مشتریان خود می‌كنند روز به روز در حال افزایش است. نخستین بار بخشنامه مربوط به ممنوعیت قلیان در دولت هشتم توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد اما به دنبال اعتراض مرعشی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی هیات دولت این بخشنامه را ملغی اعلام كرد. اما در ابتدای روی كار آمدن دولت نهم و به دنبال پیوستن ایران به كنوانسیون منع استعمال دخانیات وزارت بهداشت براساس مفاد این كنوانسیون برنامه زمان‌بندی ممنوعیت عرضه قلیان را در دستور كار قرار داد.

بر این اساس طرح جمع‌آوری قلیان‌ها از مراكز تفریحی و سنتی و برخورد با عاملان فروش سیگار به افراد زیر 18 سال با همكاری نیروی انتظامی آغاز شد اما به‌دلیل رایزنی اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره خانه‌داران سنتی با این وزارتخانه و صدور بخشنامه وزارت كشور و دستور مستقیم رئیس‌جمهور عرضه قلیان آزاد اعلام شد و فروشگاه‌های عرضه قلیان و قهوه خانه‌هایی كه به صورت گسترده اقدام به عرضه قلیان می‌كنند روز به روز بیشتر از گذشته شده و به‌رغم برگه‌هایی كه بر در ورودی این محل‌ها نصب شده كه در آن از دستور اكید وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان به جوانان زیر 18سال خبر می‌دهد اما در عمل آنچه مشاهده می‌شود استقبال گسترده جوانان و دانش‌آموزان از این محصول دخانی است كه روز به روز بر تنوع آن افزوده می‌شود. این درحالی است كه كارشناسان وزارت بهداشت مدام بر بیماری زا بودن قلیان تاكید می‌كنند. مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است، می‌گوید: دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطانزای ناشی از سوختن زغال است که این مواد عامل اصلی بروز بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. وی با اشاره به باور عمومی‌مبنی براینکه «عبور دود از میان آب درون محفظه‌ای شیشه‌ای قلیان موجب تصفیه آن می‌شود»، افزود: این باور، یک اشتباه محض بوده و بر خلاف باورهای سنتی حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان 10 تا 20 برابر مصرف یک نخ سیگار است.

محصولی اظهار داشت: قلیان نه‌تنها تمام چهار هزار ماده سمی‌و 70ماده سرطانزا موجود در سیگار را داراست بلکه مونواکسید کربن بیشتری را تولید می‌کند.



زنان مشتریان جدید قلیان

به‌رغم تمام هشدارهایی كه درخصوص مصرف قلیان داده می‌شود روز به روز به تعداد افرادی كه به سمت این ماده گرایش پیدا می‌كند افزوده می‌شود. در این میان استقبال زنان به حدی چشمگیر بوده است كه وزارت بهداشت و اداره اماكن حضور زنان در قهوه‌خانه‌ها و محل‌های عرضه قلیان را ممنوع اعلام كرد اما در نقاط تفریحی همانند فرحزاد، دربند و قهوه خانه‌های خارج از شهر بدون توجه به این دستور و بدون هیچ محدودیتی به تمام مشتریان قلیان عرضه می‌شود.

آمارهای وزارت بهداشت نیز حاكی از این است كه نزدیك به 400هزار نفر از زنان و دختران ایرانی عادت به كشیدن سیگار و قلیان دارند؛ آماری كه زنگ خطر را در این زمینه در كشور به‌صدا درآورده است با این حال دیدن زنان و دخترانی كه در تفرجگاه‌ها اقدام به استعمال سیگار یا قلیان می‌كنند به موضوعی عادی تبدیل شده است.

یكی از دلایل این امر شاید این نكته باشد كه باور عمومی براین است كه دود قلیان به این علت كه از روی آب بلند می‌شود ضرر چندانی ندارد. اما دكتر ایرج خسرو‌نیا،‌ رئیس انجمن پزشكان داخلی ایران، با اشاره به اینكه دود قلیان همان مضرات سیگار را دارد، در مورد سایر عوارض كشیدن قلیان می‌گوید: «به‌دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی‌جهت رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها باشد.» دكتر خسرونیا با اشاره به اینكه شخص مبتلا به بیماری‌های مختلف ریه اگر به استعمال دخانیات و كشیدن قلیان ادامه بدهد بدون شك مبتلا به سرطان ریه و دستگاه تنفسی خواهد شد، اضافه می‌‌كند: «متأسفانه به اكثر تنباكو‌هایی كه در سال‌های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌شود كه این اسانس‌ها علاوه بر تحریك دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌گردد، بنابراین علاوه بر بیماری‌های ذكر شده، رینیت آلرژیك و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha