طبق تحقیقی كه در بیست و یكمین نشست "انجمن‌های حرفه‌ای خواب" ارائه شده است، یك فناوری به نام "درمان با استفاده از تصویرسازی هدایت شده ذهنی" معرفی شد كه نه تنها به افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن كمك می‌كند خواب شب خوبی داشته باشند، بلكه ظاهرا افسردگی و اضطراب آنها را نیز كاهش می‌دهد.

دكتر "یارا مولن" از "دانشگاه فدرال سائو پائولو" در برزیل در یك گفت‌وگوی تلفنی به خبرنگار سرویس خبرهای بهداشتی رویترز گفت، مردم می‌توانند با تمرین، تصویرسازی ذهنی را بیاموزند و از این طریق به درمان خود بپردازند.

مولن ‪ ۲۴‬فرد مبتلا به بی‌خوابی مزمن را مورد مطالعه قرار داد. تمامی این افراد در یك نشست دو ساعته در یك دوره پنج هفته‌ای شركت كردند. در جریان این نشست به آنها در زمینه بهداشت خواب و كنترل محرك و پی‌بردن به عقاید و رفتاری كه انسان را از خواب خوش محروم می‌كند، آموزش استاندارد داده شد.

در این آزمایش این افراد به دو گروه تقسیم شدند. به ‪ ۱۲‬نفر در این گروه آزمایشی تعلیم داده شد كه چگونه درمان با استفاده از تصویرسازی ذهنی را تمرین كنند.

مولن گفت، آنها درست قبل از خواب به یك سی.دی گوش كردند كه به آنها می‌آموخت چگونه نفس بكشند، تمدد اعصاب داشته باشند و تصاویر مشخصی را در ذهن خود بسازند كه به آنها كمك می‌كند خود را از نگرانی‌ها رها كنند و تصور كنند كه بخواب رفته‌اند.

وی گفت، "نگرانی‌ها و نیز اضطراب و افسردگی بخش بزرگی از خواب بسیاری از افراد را به هم می‌زند."
وی افزود: "افراد باید احساس‌هایی را كه در پس این نگرانی‌ها وجود دارد، كشف كنند و قبل از خواب نگرانی‌هایشان را بین‌ببرند.

این مطالعه نشان داد افراد مبتلا به بی‌خوابی كه هر شب تمرین تصویر سازی ذهنی می‌كردند، از لحاظ كیفی و كمی خواب بهتری پیدا كردند.

مولن گفت، زمان كلی خواب در مقایسه با گروه كنترل كه از درمان با استفاده از تصویرسازی ذهنی استفاده نكرده بودند، ‪ ۳۰‬دقیقه بیشتر بود و بعلاوه در این گروه، میزان افسردگی و اضطراب نیز كاهش یافت.

سی.دی شنیداری مولن كه افراد را به تصویرسازی برای خواب هدایت می‌كند در حال حاضر تنها برای مقاصد تحقیقاتی استفاده می‌شود اما وی برنامه‌هایی برای عرضه این سی‌دی‌ها به بازار دارد.

ثابت شده است كه كمبود خواب روی بهداشت فیزیكی، سلامت روانی، توانایی‌های ذهنی، قدرت تولید و عملكرد كاری افراد تاثیر منفی می‌گذارد و در مطالعات اخیر ارتباط كمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، چاقی، بیماری قلب و دیابت نیز ثابت شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha