مدیرگروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هر چند بیماری پارکینسون معمولا سنین ۵۰تا ۶۰ را درگیر می‌کند ولی ۱۰ درصد موارد قبل از ۵۰سالگی شروع می‌شود.

سلامت نیوز : دکتر هرمز آیرملو، دانشیار نورولوژی و مدیرگروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با سینا نیوز با بیان اینکه بیماری پارکینسون به صورت معمولی بیماری دوران پیری بوده و در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی افراد را گرفتار می‌کند گفت: ولی گاهی این بیماری در سنین پایین تظاهر می‌کند به طوری که ۱۰درصد بیماران شروع قبل از ۵۰ سالگی دارند.
دانشیار نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در این افراد تظاهرات‌شناختی، کمتر از افراد پیر بوده و افسردگی هم نسبت به افراد مسن در پارکینسون جوانی شایع‌تر است.
وی با بیان اینکه شواهد مطالعات نشان می‌دهد سیر بیماری در پارکینسون با شروع جوانی کند‌تر می‌باشد اظهار کرد: ولی به نظر می‌رسد از نظر پاتولوژی تفاوتی با افراد مسن وجود نداشته و همچنین عدم مصرف سیگار و سابقه ترومای سر در این افراد بیشتر می‌باشد. آیرملو با اشاره به اینکه در ارتباط با نقش توارث اختلاف بین صاحب نظران وجود دارد و در برخی مطالعات تا ۵/۴۲درصد سابقه فامیلی دیده شده است گفت: ولی در سایر مطالعات این نسبت کمی بیشتر از پارکینسون ایدیوپاتیک بوده و این تاثیر در پارکینسون زیر ۳۰ سال بارز‌تر است. مدیرگروه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه درمانهای ضدپارکینسون در افراد جوان با بیماری پارکینسون تاثیر قابل توجهی دارند افزود: عوارض جانبی خیلی زود‌تر برای بیمار عارض می‌گردد و شیوع دیس کینزی و نوسان پاسخ به لودوپا بیشتر از افراد مسن می‌باشد و در مورد شروع این بیماری در دوران کودکی گزارشات متعددی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha