یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 45918

آسم اختلالی است که در آن گاهی تنفس مشکل می‌شود و تنگی نفس به صورت متناوب رخ می‌دهد. علائم و شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را تقریباً هر روز دارند. بسیاری چنین می‌اندیشند که آسم بیماری است که از دوران طفولیت شروع می‌شود اما ممکن است آسم در هر سنی بروز کند. همچنین ممکن است در سال‌های نوجوانی بهتر شود و یا کاملا از بین برود، اما نزدیک به ۵۰درصد کودکان مبتلا به آسم در بزرگسالی نیز همچنان مشکلاتی دارند.

سلامت نیوز : دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی فوق تخصص ریه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز درباره آسم در دوران بارداری عنوان کرد: «آسمی که بخوبی کنترل شده باشد معمولاً خطر چندانی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند. اگر چه آسم کنترل نشده، بندرت کشنده است اما می‌تواند مشکلات جدی برای مادر به همراه داشته باشد.»

وی توضیح داد: «فشارخون بالا، ‌مسمومیت خونی و زایمان زودرس از مواردی است که اگر بارداران مبتلا به آسم رعایت نکنند ممکن است مشکلاتی را برایشان ایجاد کند.» این فوق تخصص ریه با بیان اینکه آسم از طریق مراقبت‌های دقیق پزشکی براحتی قابل کنترل است، اظهار کرد: «آسم نباید بعنوان دلیلی برای اجتناب از حاملگی بحساب آید. اکثریت راههای درمانی کنترل آسم در زمان حاملگی نیز بی‌خطر می‌باشند و برای جنین مخاطره‌ای ایجاد نمی‌کنند.»
وی درباره اثرات حاملگی بر آسم تصریح کرد: «زمانی که یک خانم مبتلا به آسم، باردار شود در ۳۰ درصد موارد وضعیت وی بد‌تر می‌شود و در سایر موارد وضعیت در طیحاملگی بهتر و یا بدون تغییر باقی می‌ماند.» دکتر زاهدپور در پایان خاطر نشان کرد: «آسم بیماریست که علائم آن از یک روز به روز دیگر یا از یک فصل به فصل دیگر متفاوت است. لذا برنامه درمانی باید بر اساس شدت بیماری و علائم طی حاملگی تنظیم گردد. باید توجه داشت که استفاده از دارو‌ها نباید باعث فراموشی کنترل و مهار مواد حساسیت زا و تحریک کننده‌ها شود چرا که مهار این مواد طبیعتاً نیاز به دارو‌ها را کاهش می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha