ورزش كردن در دوران حاملگی نتایج شگفت‌انگیزی دارد. به طور نمونه، به تثبیت وضعیت خلق و خو كمك كرده، خواب را بهبود می‌بخشد و دردها و مشكلات و سختی‌های دوران بارداری را كاهش می‌دهد.

سلامت نیوز: ورزش كردن در دوران حاملگی نتایج شگفت‌انگیزی دارد. به طور نمونه، به تثبیت وضعیت خلق و خو كمك كرده، خواب را بهبود می‌بخشد و دردها و مشكلات و سختی‌های دوران بارداری را كاهش می‌دهد. همچنین با كشش عضلات و بالا بردن استقامت آنها، شما را برای زایمان آماده كرده و به مناسب بودن و روی فرم آمدن هیكل شما پس از تولد نوزاد كمك می‌كند.

تمرینات ایده‌آل ورزشی ضربان قلب را افزایش می‌دهد، شما را روی فرم نگاه می‌دارد، افزایش وزن را كنترل می‌كند و عضلات‌تان را بدون ایجاد استرس فیزیكی زیاد برای شما یا نوزاد، آماده می‌كند.

تمرینات ذكر شده در این مطلب اغلب برای مادران باردار مناسب هستند، هرچند برخی از آنها ممكن است در ماه‌های پایانی بارداری دشوار باشند و كارآیی نداشته باشند و مناسب به نظر نرسند. برای اطمینان خاطر، پیش از شروع هرگونه تمرینی با كسی كه مراقبت‌های بهداشتی را به شما ارایه می‌كند یا ماما یا پزشك خود مشورت كنید.

با احتیاط این ورزش‌ها را انجام دهید/تمرینات انعطافی و استحكامی
یوگا: ورزش یوگا می‌تواند به سفت شدن ماهیچه‌ها كمك كرده و در صورت وجود هرگونه فشار روی مفاصل، شما را انعطاف‌پذیر نگاه دارد. اما شما باید دستورات یوگا را با چند بار در هفته با پیاده‌روی و شنا تكمیل كنید تا برای رسیدن به نتیجه بهتر مفید واقع شود.

حركات كششی: حركات كششی برای نرم و شل كردن بدن در دوران بارداری بسیار مفید است و از وارد شدن فشار به ماهیچه‌ها جلوگیری می‌كند. به تمرینات قلبی-عروقی خود حركات كششی را نیز بیفزایید تا ورزش‌تان تكمیل شود. اما مواظب باشید زیاده‌روی نكنید.

بدنسازی: اگر در حال حاضر بدنسازی بخشی از تمرینات روزمره شماست، دلیلی برای توقف آن در دوران بارداری وجود ندارد، هرچند خانم‌های باردار باید میزان وزنه‌هایی را كه بلند می‌كنند، كاهش دهند (می‌توانید برای اطمینان خاطر از خوب تمرین كردن خود، این حركات را با حداقل وزن ادامه دهید). در صورتی كه احتیاط‌های لازم را انجام می‌دهید و از تكنیك خوبی استفاده می‌كنید (منظور حركات آرام و كنترل شده است)، بدنسازی یكی از روش‌های عالی برای سفت كردن و كشش عضلات است.

بهترین ورزش‌ها برای شما اینها هستند/تمرینات قلبی-عروقی
پیاده‌روی: یكی از بهترین تمرینات قلبی-عروقی برای خانم‌های باردار، پیاده‌روی است كه بدون فشار و تاثیرات سوءجانبی بر زانوها و قوزك پا سبب سالم ماندن شما می‌شود. همچنین این نكته كه تقریبا در همه جا می‌توانید پیاده‌روی كنید و هیچ‌گونه تجهیزات خاصی به جز یك كفش مناسب نیاز ندارید و این نكته كه در كل 9ماه بارداری پیاده‌روی كاملا بدون خطر است آن را به ورزشی ایده‌آل بدل كرده است.

شنا: متخصصان زنان و زایمان و مربیان بدنسازی پس از بررسی موارد متعدد اعلام كرده‌اند كه شنا كردن از بهترین و بی‌خطرترین ورزش‌ها برای خانم‌های باردار است. شنا به دلیل به حركت درآمدن همه عضلات بزرگ (بازوها و پاها) در آن، داشتن فواید قلبی-عروقی و اینكه به خانم‌های باردار كه در این دوران مقداری اضافه وزن هم داشته‌اند اجازه می‌دهد تا در آب احساس بی‌وزنی كنند، بسیار مناسب است.

ایروبیك سبك (ورزش‌های هوازی): یكی از فواید كلاس‌های ایروبیك انجام حركات مختلف سازگار با شرایط بدن است. اگر شما در كلاس‌های ویژه خانم‌های باردار شركت كنید، می‌توانید با مادران آینده دیگر هم آشنا شوید و اطمینان داشته باشید كه همه حركات این ورزش برای شما و نوزادتان خطری ندارد.

حركات موزون: می‌توانید ضربان قلبتان را با انجام حركات موزون با موسیقی دلخواه‌تان، در اتاق نشیمن خانه‌تان یا در كلاس‌های حركات موزون افزایش دهید. اما از انجام حركات سریعی كه در آن جست و خیز، پرش یا چرخش وجود دارد، خودداری كنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha