دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
سلامت نیوز: تامین اجتماعی بازیچه بازی سیاسی بیهوده‌ای شده است؛ لغو استیضاح امروز وزیر کار جواب درخوری از سوی دولت نگرفت و این یعنی بازی ادامه دارد.

آغاز ماراتن این روزهای سیاسی‌ترین و پرحاشیه‌ترین انتصاب محمود احمدی‌نژاد؛ در واپسین روزهای سال1390خورشیدی و در سکوت کامل خبری کلید خورد تا سکان فرمان کشتی سازمان تامین اجتماعی به حاشیه‌دار‌ترین رویداد روزهای آغازین سال 91 تبدیل شود. اگر سرپرستی54 روزه سیدمجید موسویان در سازمان تامین اجتماعی را هم جزء سوابق مدیریتی مدیران منتصب در این سازمان بیمه‌ای محسوب کنیم، با این حساب قاضی سعید مرتضوی، سی‌امین مدیر انتصابی تامین اجتماعی است. مدیری که ماندن یا نماندن وی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حالا خبرهای بالاترین سطح مدیریتی تامین اجتماعی ساعت به ساعت تغییر می‌کنند. مرتضوی استعفا می‌دهد، استیضاح وزیر منتفی شد، مرتضوی استعفا داد، استعفای مرتضوی پذیرفته نشد، مجلس تصمیم جدیدی خواهد گرفت و...
سعید مرتضوی در مراسم معارفه چراغ خاموش روز شنبه 27 اسفند1390 و بی‌حضور نمایندگان رسانه‌های خبری به جای رحمت‌الله حافظی بر سرکار آمد. حضوری پرماجرا و البته با پس‌لرزه‌های شدید برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. وزیری که اگرچه امروز از استیضاح خلاصی یافت اما به نظر می‌رسد این پایان ماجرا برای او نخواهد بود.
 

همه مردان تامین اجتماعی
احمد بختیاری، نخستین مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در سال 1329خورشیدی بود. حیدرقلی عمرانی نیز پانزدهمین مدیر عامل این سازمان بود که تا بهمن1357بر مسند مدیریتی تامین اجتماعی تکیه زده بود. اما شانزدهمین و نخستین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پس از انقلاب، مهندس محمد زادوش بود که از بهمن1357 تا آبان1358مسئولیت تامین اجتماعی را بر عهده داشت. اسدی خوانساری از آبان 1358 تا شهریور1359، محمد مقدسی از شهریور 1359 تا مهر 1359، شهید دکتر هاشم معیری از مهر 1357 تا اسفند 1359، زنده‌یاد دکتر ابوالفضل غرضی از اسفند 1359 تا آذر1370، مهدی کرباسیان از اسفند 1370 تا مهر1376، دکتر محمد ستاری‌فر از مهر 1376 تا شهریور1380، دکتر محمدحسین شریف‌زادگان از شهریور1380 تا مرداد 1383، دکتر غلامرضا سلیمانی از مرداد 1383 تا آبان 1384، مهندس داود مددی از آبان 1384 تا 1386، مهندس حسینعلی ضیائی از 1386 تا 1387، علی ذبیحی از 1388 تا 1389، دکتر رحمت‌الله حافظی از 1389 تا 1390، سیدمجید موسویان برای 54 روز تا 27 اسفند 1390 و از 27 اسفند 1390 تاکنون سعید مرتضوی مسئولیت سازمان تامین اجتماعی را عهده‌دار شده‌اند.
بررسی و تجزیه و تحلیل عملکرد تخصصی و بیمه‌ای این افراد نشان می‌دهد از میان این 30 نفری که از سال 1329 تاکنون عنوان مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی را بر عهده گرفته‌اند، تنها و تنها چند نفر که تعداد آن‌ها از انگشتان دو دست نیز فرا‌تر نمی‌رود، افرادی متخصص و دارای سابقه مرتبط با این مسئولیت بوده‌اند و در بقیه موارد مناسبات سیاسی بر انتخاب مدیرعامل این سازمان سایه سنگینی داشته است.
 

صاحبان اصلی محروم از حق انتخاب

به گفته کار‌شناسان امور بیمه‌ای گردش مالی در تامین اجتماعی، به طور متوسط1500 میلیارد تومان در ماه و 18000میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود. چنین سازمان عریض و طویلی با چنین گردش مالی خیره‌کننده، داشتن صد‌ها شرکت و زیر مجموعه عظیم اقتصادی مانند شرکت‌های هولدینگ دارویی، کشتیرانی جمهوری اسلامی، بانک رفاه کارگران و ده‌ها زیرمجموعه اقتصادی دیگر... می‌طلبد تا مدیری متخصص، بیمه‌ای، بادانش، باتجربه و آگاه به علم روز بر مسند آن قرار داشته باشد. اما آیا انتصاب‌های اخیر تاکنون با لحاظ کردن این شاخص‌ها صورت گرفته است؟! همه مشکلات و یا بخش عمده‌ای از مشکلات سازمان تامین اجتماعی که نهادی عمومی و در ظاهر غی دولتی است، ناشی از دولتی بودن مدیران انتصابی آن است. بر اساس ماده6 اساسنامه صندوق تامین اجتماعی (مصوب3مرداد1389)، ارکان صندوق تامین اجتماعی به این شرح است:
الف) هیات امناء
ب) هیات مدیره
ج) مدیر عامل
د) هیات نظارت
همچنین بر پایه تبصره 1 ماده 7 این اساسنامه، حکم انتصاب رئیس و اعضای هیات امناء توسط وزیر رفاه و تامین اجتماعی صادر می‌شود و بنابر تبصره 4 از همین ماده، در صورتی که یکی از اعضای هیات امناء، شخص وزیر رفاه و تامین اجتماعی باشد، ریاست هیات امناء بر عهده وی خواهد بود. بنابراین، از آنجا که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عضو هیات امناء بوده، رئیس هیات امناء شده و اعضا را مشخص می‌کند. با این حساب در شرایطی که هیچ کس جز شخص رئیس جمهور نمی‌تواند وزیر را از انتصاب اینجایگاه برکنار کند، این معنایی ندارد به جز تسلط کامل دولت بر صندوق و هیات امنای آن. صندوقی که مثلا دولتی نیست!
این چه سازمان عمومی غیردولتی است که حق انتخاب مدیرعامل در آن از نمایندگان و صاحبان اصلی آن یعنی کارگران، مستمری‌بگیران، بیمه‌شدگان و کارفرمایان گرفته شده است و مدیران انتصابی و نه انتخابی آن، تنها باید کلیددار زیرمجموعه‌های اقتصادی دولت شوند که به جای بدهی به این سازمان تحمیل می‌شود؟ منافع بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، کارگران و کارفرمایان در این بازی‌های سیاسی گم شده و نقشی که برای این سازمان در تامین رفاه اجتماعی تعریف شده، عملا در حد یک شعار باقی مانده است.


مرتضوی و پرحاشیه‌ترین روزهای تامین اجتماعی
به هر حال نام سعید مرتضوی که بعد از وقایع بازداشتگاه کهریزک نامش در میان واژه‌های اهالی رسانه‌های جمعی کمتر به چشم می‌خورد، دوباره خبرشساز شده است. اینک کمتر خبر و گزارشی را می‌شود پیدا کرد که به مرتضوی ختم نشود. از بازداشت مشاور سابق او در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 3 فروردین امسال در اصفهان به جرم استفاده غیرمجاز از سلاح کمری در یک پمپ بنزین تا اظهارنظر مخالفان او در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وکلای خانواده‌های قربانیان کهریزک، اهالی قوه قضائیه، احضار به دادسرا، تهدیدهای نمایندگان و ماجرای استعفای امروز و ده‌ها خبر دیگر.

اما موافقان قاضی مرتضوی به اقدام‌ها و فعالیت‌های او در این همین مدت کوتاه اشاره می‌کنند و ادعا دارند در طول تاریخ تشکیل سازمان تامین اجتماعی هیچ یک از مدیران این سازمان در جهت احقاق حقوق بیمه‌شدگان و اعاده حقوق قانونی آن‌ها و از جمله مطالبه 35هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت تلاش موثری نشان نداده است. طی روزهای اخیر، مرتضوی با سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان این سازمان، از پرداخت مطالبات معوقه کارکنان رسمی گفت. از معافیت مالیاتی تامین اجتماعی خبر داد و اخیرا هم اعلام کرده است که نسبت به اعاده مطالبات میلیاردی تامین اجتماعی از دولت اقدام خواهد کرد.

آن‌ها که مرتضوی را ناجی سازمان تامین اجتماعی می‌دانند، خوشحالیشان برای واگذاری 54 هتل، بانک و پالایشگاه در قالب سهام بازپرداخت‌شده از سوی دولت به تامین اجتماعی است. آن‌ها خوب است به این فکر فرو روند که اگر دولت قصد بازپرداخت بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را داشت، چرا این اقدام شجاعانه و متهورانه در زمان مدیران پیشین انجام نشد؟ البته با این پیش‌فرض که این شرکت‌های واگذارشده مانند سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در سال‌های گذشته به تامین اجتماعی تحمیل شده‌اند، زیان‌آور و ورشکسته نباشند. اگر مرتضوی این قدرت را در اختیار دارد که با مدیریتی دوهفته‌ای منابع بیکران سازمان تامین اجتماعی را از دست دولت خارج کند، پس مدیران قبلی که این کار را نکردند، ظلمی بزرگ و گناهی نابخشودنی در حق بیمه‌شدگان، کارگران، مستمری‌بگیران و کارفرمایان که صاحبان راستین و اصلی منابع مالی تامین اجتماعی هستند مرتکب شده‌اند.
تامین اجتماعی بازیچه بازی سیاسی بیهوده‌ای شده است؛ لغو استیضاح امروز وزیر کار جواب درخوری از سوی دولت نگرفت و این یعنی بازی ادامه دارد.

منبع: پایگاه خبری قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha