عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با بیان این كه كلسیم از نظرعلمی نقشی در رشد ناخن‌ها ایفا نمی‌كند، گفت: اگر ناخن دچار اختلال رشد است باید منشا آن را تشخیص داد و مصرف قرص‌های كلسیم برای رشد ناخن‌ها، از نظر علمی مورد تایید نیست.

سلامت نیوز : دكتر پروانه ساكت در گفت وگو با (ایسنا)، درباره بیماری‌های فراگیر ناخن توضیح داد: ناخن یكی از اعضای مهم و از جمله ضمائم پوست محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین وارد آمدن هر صدمه‌ای به پوست، می‌تواند ناخن را نیز تحت الشعاع قرار دهد.عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران، اصابت ضربه به ناخن را از جمله شایع‌ترین عوامل بروز ناراحتی‌های ناخن عنوان كرد و گفت: ضربه ممكن است تغییر شكل ناخن، شكنندگی و یا ترك خوردن‌های طولی و عرضی آن را به دنبال داشته باشد.ساكت، حساسیت‌ها و اگزمای پوستی را نیز در ایجاد آسیب به ناخن‌ها موثر دانست و اظهار كرد: تغییر شكل ناخن از جمله مهمترین عوارض اگزمای پوستی برای ناخن‌ها هستند.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران، ادامه داد: لازم است از بروز و تشدید اگزماهای پوستی به كمك راهكارهایی نظیر استفاده از دستكش در هنگام شست وشو و اجتناب از قرار دادن پوست در معرض مواد تحریك كننده جلوگیری كرد.وی درباره عفونت‌های باكتریایی و قارچی ناخن گفت: اشخاصی كه به طور مداوم شست وشو می‌كنند و دست‌هایشان در آب است، این احتمال وجود دارد كه دچار التهاب چین ناخن شده و در طولانی مدت موجب ایجاد خطوط عرضی بر روی ناخن‌ها شود.این متخصصص پوست و مو با بیان این كه عفونت‌های حاد توانایی ایجاد التهاب و قرمزی در اطراف ناخن‌ها را دارا هستند، اظهار كرد: این عفونت‌ها باعث بروز چرك در زیر ناخن‌ها می شوند.

وی با اشاره به این كه عفونت‌های قارچی به صورت موضعی و با استفاده از محلول‌های ضدعفونی كننده و پمادهای ضد قارچ درمان می شوند، گفت: عفونت‌های باكتریایی نیز به كمك محلول‌های موضعی و آنتی بیوتیك‌ها برطرف می‌شوند.ساكت، در ادامه با بیان این مطلب كه بسیاری از بیماری‌های ناخن، منشا پوستی دارند، گفت: با علت یابی و درمان عارضه پوستی، عوارض ایجاد شده بر روی ناخن‌ها نیز برطرف می‌شوند.عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران، درباره نقش تغذیه در رشد ناخن‌ها توضیح داد و گفت: كلسیم از نظرعلمی نقشی در رشد ناخن‌ها ایفا نمی‌كند. اگر ناخن دچار اختلال رشد است باید منشا آن تشخیص داده شود. به عنوان مثال ممكن است عارضه برخی بیماری‌های پوستی، كاهش رشد ناخن است اما به طور كلی هیچ دلیل علمی دال بر مصرف كلسیم، صرف رشد ناخن وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته اگر كمبود تغذیه‌ای وجود داشته باشد با جبران این كمبودها ناراحتی ناخن تا حدودی برطرف خواهد شد. اما توصیه نمی‌شود یك فرد سالم و عادی برای رشد بیشتر ناخن از مكمل‌های كلسیم استفاده كند.ساكت همچنین اضافه كرد: بروز لكه‌های سفیدرنگ در ناخن نیز به علت كمبود كلسیم ایجاد نمی‌شوند، بلكه اختلالات مقطعی هستند كه در رشد ناخن ایجاد می‌شوند اما گذرا بوده و خود به خود بهبود می‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha