گروهی از دانشمندان بین المللی متد جدیدی را برای نقشه برداری از عملکردهای اصلی مغز حیوانات زنده توسعه داده اند.

متد جدیدی برای نقشه برداری مغز موشهای زنده ارائه شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان سازمان پزشکی بین المللی موسسه هاوارد هیوز با استفاده از این متد در سطوح مغزی، تحریک فعالیت های عصبی را با دقت بالای فضایی و زمانی در جانور زنده مورد بررسی قرار دادند.

این متد که جزئیات آن در تازه ترین شماره مجله " نورون" منتشر شده است، در حقیقت ترکیبی از مطالعات مهندسی ژنتیک با الکتروفیزیولوژی است. با استفاده از این متد عملکرد نورون های پروتئینی "چانلرودوپسین – 2" به عنوان یک کانال کاتایونی حساس به نور، مدنظر قرار می گیرد. هنگامی که این پروتئین در نورون های موش های مورد آزمایش فعال شوند، امکان تحریک دقیق این نورون ها با نور پالس های الکتریکی فراهم می شود.

این پروتئین که در جلبک های سبز نیز حضور دارد ، باعث حرکت این جلبک ها بطرف نور می شود.

دانشمندان پیش از این کشف کرده بودند وقتی ژنی که "چانلرودوپسین – 2" را در نورون ها رمزگذاری می کند، کشت داده می شود، سلولهای عصبی در محیط کشت به نور حساس می شوند.

اکنون این دانشمندان موفق شده اند این متد را درمورد جانور زنده و مستقیما در مغز موش ها اجرا کنند و تاثیرات استفاده از هجوم یک دسته نوری را در فیبرهای اپتیکی مورد مطالعه قراردهند. هدف از این اقدام ارسال پالس های نوری به مغز موش ها است.

دانشمندان در این فرایند کشف کردند که پاسخ برانگیخته از نور، بسیار سریع و دقیقا منطبق با موقعیت رسیده از پالس نوری است.

بنابراین گزارش، این محققان به منظور ارائه فواید این تکنیک جدید، از سیگنال های عصبی رسیده از ساختارهای شاخه های عصبی حس بویایی به کورتکس بویایی مغز نقشه برداری کردند.

به گفته این محققان می توان با استفاده از متد سیستم های محاسباتی جدیدی را براساس تحریکات نوری مناطق مغزی ارائه کرد و به کمک آنها به مطالعه بهتر ویژگی های مغز پرداخت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha