بی توجهی متولیان بهداشت و سلامت به دستگاه‌های آندوسكوپی كه احتمال انتقال ایذر به افراد سالم جامعه را بالا برده، یك بار دیگر این سوال را برای عموم‌ مردم مطرح می‌كند كه اصلا مبارزه با ایدز در كشور كه روزگاری یك حركت ملی بود، امروز چه جایگاهی دارد؟

آژیر خطر بیماری خطرناك دوباره به صدا در آمد/آمار متناقض مبتلایان ایدز
سلامت نیوز: بی توجهی متولیان بهداشت و سلامت به دستگاه‌های آندوسكوپی كه احتمال انتقال ایذر به افراد سالم جامعه را بالا برده، یك بار دیگر این سوال را برای عموم‌ مردم مطرح می‌كند كه اصلا مبارزه با ایدز در كشور كه روزگاری یك حركت ملی بود، امروز چه جایگاهی دارد؟

حتما یادتان هست كه حدود دو سال پیش روز جهانی مبارزه با ایدز از تقویم ایرانی‌ها خط خورد، روزی كه به عقیده بسیاری از كارشناسان، می‌توانست تا حدود بسیاری در این خصوص فرهنگ‌سازی كند. زمانی كه خبر حذف این روز از تقویم توسط رسانه‌ها اعلام شد، وزارت بهداشت از بی خبری خود نسبت به تصمیم رئیس جمهوری خبر داد.

با این وجود هیچ تلاشی هم از سوی این وزارتخانه برای بازگرداندن این روز به تقویم بعد از دوسال دیده نمی‌شود. این درحالی است كه شمار مبتلایان به ایدز از طریق موج اول و دوم(اعتیاد و جنسی) در حال افزایش است.

100هزار مبتلا به ایدز!

براساس آمار این وزارتخانه، آخرین تعداد مبتلایان به ایدز درایران 23 هزار نفر است. البته این وزارتخانه از احتمال وجود آمار پنج برابری این رقم برای موارد ناشناخته مبتلایان هم خبر می دهد. «هنگامه نامداری‌تبار»، یکی از کارشناسان این وزارتخانه پیش‌بینی می‌كند تعداد افراد مبتلا به ایدز، با توجه به افراد شناسایی‌نشده، به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

همچنین «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت با اشاره به افزایش رفتارهای پرخطر از روبه‌رو شدن جامعه با آتش‌فشانی از بیماری ایدز خبر داده است! این آمار تنها با توجه به تعداد معتادان و روابط جنسی محافظت نشده اعلام شده ومعلوم نیست شمار كسانی كه در بیمارستان ‌ها ومطب‌ها به دلیل بی توجهی كادرپزشكی و پرستاری به این بیماری دچار می‌شوند، چند نفر است! «مسعود مردانی» متخصص بیماریهای عفونی هم حذف روز جهانی ایدز را از تقویم ملی کشور، بی سلیقگی مسئولان می داند و اعتقاد دارد با توجه به گسترش نگران کننده ایدز از طریق جنسی، ناآگاهی و کم اطلاعی مردم نسبت به روشهای پیشگیری به گسترش این بیماری دامن می‌زند. او می‌گوید:« روز جهانی ایدز در اول دسامبر یا ۱۰ آ‌ذر هر سال بهانه‌ای بود که مسئولان و کارشناسان نسبت به خطر گسترش این بیماری بخصوص در بین جوانان هشدار بدهند، اطلاع رسانی کنند و روشهای پیشگیری را توضیح بدهند.»

مردانی می گوید:« متأسفانه آگاهی های مردم درباره این بیماری و روشهای کنترل و پیشگیری از این بیماری کافی نیست و اطلاعات سالهای اخیر بخصوص سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین افرادی که در کشور ما به این بیماری مبتلا شدند از طریق رابطه جنسی غیر ایمن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ایدزی ها شمول كشوری نیستند

‌ اما روز جهانی ایدز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تایید رئیس جمهوری به «شمول کشوری» از تقویم رسمی ایران حذف کرد. این تصمیم در تاریخ 24 شهریورماه سال 88 بود با امضای محمود احمدی‌نژاد، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و اجرایی شد.‌تااز این پس، مناسبت‌هایی در متن تقویم درج ‌شود كه كل جمعیت كشور را تحت تاثیر قرار داده و در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ ملی اسلامی باشد.

درنهایت مناسبت‌هایی كه با این آیین‌نامه همخوانی نداشته باشند، به ضمیمه تقویم منتقل ‌شوند. البته وزارت بهداشت یك سال بعد یعنی در سال 89 از طریق پرس‌وجوهای خبرنگاران متوجه شد كه روز جهانی ایدز از صفحه تقویم پاك شده است. روز جهانی ایدز در 20 مردادماه سال 1383 از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد شد و از سال 84 در متن تقویم رسمی كشور درج شد.

به گفته مردانی، اپیدمیولوژی و همه‌گیری شناسی بیماری HIV/ ایدز در کشور به روشنی نشان می‌دهد که در حال گذر از الگوی ابتلای به این بیماری از اعتیاد تزریقی به ابتلای جنسی هستیم و اگر به این موضوع توجه نشود و اطلاع رسانی کافی انجام نشود، در آینده با خطر شیوع و گسترش بیشتر این بیماری مواجه می‌شویم.

همچنین جای روز «ایدز» در حالی در تقویم ایرانی خالی است كه به گفته «نكته دان» عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی تهران، رفتارهای پرخطر به گروه سنی 15 تا 22 سال رسیده است.

ایدز همچنین كودكان كار را هم نشانه رفته است تا با وجود افراد مبتلا به ایدز هرایرانی در خطر مبتلا به آن قرار بگیرد. آژیر قرمز روند رشد ایدز در برخی از استان‌های كه اطلاعات بسیار كمی دارند از جمله سیستان وبلوچستان هم به صدا درآمده است


20هزار مبتلا به ایدز!


اما با این وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد مبتلایان به ایدز را 20 هزار نفر دانسته و همین عدد آنها را از قید «شمول كشوری» خارج ساخته است. البته با این توضیح خیلی از روزهای تقویم باید خط بخورد. اما معلوم نیست چرا فقط ایدز را شامل شده است! مثلا باید روز خبرنگار هم از تقویم حذف شود. چون براساس آمار وزارت ارشاد 13 هزار خبرنگار در سایت این وزارتخانه ثبت نام كرده اند كه تنها 8 هزار نفر آنها توسط معاونت مطبوعاتی تایید شده‌اند!

بنابراین شامل قید «شمول كشوری» نمی شود اما 20 هزار مبتلا ایدز در جامعه بی خبر داریم كه می تواند یك كشور را به زانو درآورد. آیا باید صبر كرد تا آن روز برسد و ایدز در جامعه شمول كشوری شود!

منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha