دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 46091

به مسابقات جام جهانی چیزی نمانده است و در این دوران تب و تاب فوتبال به اوج خود می‌رسد اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا بیشتر مردان جوان به تماشای مسابقات فوتبال تا این حد علاقمند هستند؟

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ برخی از روان‌شناسان معتقدند که فوتبال نمادی از مردانگی است و برخی از مردان جوان مایلند تا از طریق تماشای این مسابقات مردانگی خود را به رخ زنان بکشند، برخی دیگر نیز بر جنبه‌های تخلیه روانی آن تاکید می‌کنند.

با این همه تحقیقات اخیر نشان داده است که بیش از شصت درصد مردان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال بطور دائم به تماشای این مسابقات می‌پردازند. برخی از همسران این مردان از آن‌ها به عنوان معتادان فوتبال یاد می‌کنند و چنانچه فصلنامه روان‌شناسی ورزشی آمریکا می‌نویسد این امر در بسیاری موارد گویای واقعیت است. در تب و تاب مسابقات جام جهانی فوتبال، که تخمین زده می‌شود حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان آن را از طریق تلویزیون تماشا کنند، یکی از دغدغه‌های پژوهشگران روان‌شناسی در چنین روزهایی بررسی تاثیرات این مسابقات بر سطح بهداشت روانی جوامع مختلف است و هم اکنون در کشورهای مختلف جهان مطالعات و نظرسنجی‌های گسترده‌ای برای درک این تاثیرات در جریان است.
بیننده مسابقه فوتبال از تلویزیون، معمولا دوست دارد تا این مسابقه را بصورت دست جمعی ببیند از همین رو اغلب مردان از همسران خود می‌خواهند تا همراه آن‌ها پای تلویزیون بنشینند یا به خانه اقوام و دوستان می‌روند، بسیاری نیز به ویژه در اروپا و آسیای شرقی در محل‌های عمومی مانند رستوران‌ها، میدان‌ها و یا کافه‌ها به همراه دوستان و همسایگان خود به تماشای این برنامه‌ها می‌پردازند. این امر به خوبی نشان می‌دهد که تماشای مسابقه فوتبال یک کنش اجتماعی برای شریک شدن در احساسات و هیجانات درون گروهی است.
به این ترتیب فرد که بخشی از گروه بییندگان نیز هست می‌تواند به راحتی تمام هیجانات درونی صرفنظر از نتیجه بازی که عامل دیگری است خود را تخلیه و به آرامش دست یابد.
این تخلیه هیجانی آن چنان که روان‌شناسان اجتماعی معتقدند راه را برای فرار از استرس روزمره و ناشی از کار هفتگی باز می‌کند، پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام با مطالعه بر روی رفتار هواداران یک تیم محلی در یافتند که تاثیرات مثبت تماشا و هواداری از این تیم در کاهش چشمگیر استرس رومزه در زندگی آن‌ها کاملا معنا دار است. 00تماشای فوتبال مجموعه‌ای از احساسات امید، اضطراب و انتظار، شادی یا ناراحتی را در بر می‌گیرد و به همین دلیل خلق و عاطفه تماشاگر فوتبال دائما در نوسان است. نکته جالب در مطالعات روان‌شناختی هواداران فوتبال آن است که آن چنان که پینگل در سال ۲٠٠۴ گزارش داده است باخت تیم مورد علاقه تاثیر روانی مخرب بسیار کمتری در میان اغلب هواداران آن دارد.
روان‌شناسان ورزشی دلیل این امر را کامروایی رخ نموده در حین تماشای فوتبال می‌دانند که نوعی حالت سرخوشی و روان آسودگی در آن‌ها پدید آورده است.
دو سوم مردان مورد پرسش در نظرسنجی بنیاد بهداشت روانی بریتانیا اظهار داشته‌اند که تماشای فوتبال سبب می‌شود که به راحتی احساسات خود را با مردان دیگر در میان بگذارند در حالی که‌‌ همان گونه که دکتر مک کالچ می‌گوید مردان معمولا مانند زنان از این امکان برای همدلی استفاده نمی‌کنند.
برخلاف برخی از پیشداوری‌ها اغلب مردان جوان، معتاد تماشای فوتبال نیستند. به عنوان مثال در همین نظرسنجی بسیاری از مردان گفته‌اند که حضور در اتاق زایمان در هنگام تولد فرزندشان را به تماشای مسابقات جام جهانی از تلویزیون ترجیح می‌دهند.
در حالی که روان‌شناسان معتقدند تماشای مسابقات فوتبال در بهبود چشمگیر رابطه پدر و فرزند پسر نقشی اساسی دارد، در مورد بهبود رابطه زناشویی هنوز یافته‌های قطعی منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha