دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
سلامت نیوز: روز اول: واضح است كه با شنیدن خبر مرگ اطرافیان نمی‌توان احساس خوبی داشت. واكنش افراد نسبت به این خبر با یكدیگر متفاوت است. ممكن است ناگهان شروع به گریه كنید، شوكه شوید یا احساس پوچی و كرختی كنید. برای بعضی‌ها نیز ممكن است قبول كردن این موضوع كمی طول بكشد، كه این رفتار كاملا طبیعی است.

روز خاكسپاری: به شدت احساس ناراحتی و عذاب می‌كنید، درست مانند تمام كسانی كه با شما در مراسم شركت كرده‌اند. زمانی كه همگی با هم برای احترام به شخص فوت‌شده سر خاك او حاضر می‌شوید و این احساسات دردناك را قبول می‌كنید، در واقع وارد فرآیندی شده‌اید كه سرانجام باعث بهبودی حال‌تان می‌شود.

هفته‌های بعد: شاید احساس كنید حال‌تان خیلی بهتر شده است، اما فرآیند بهبودی در همه افراد یكسان نیست. ممكن است تمركز خود را در كلاس درس از دست بدهید، با اطرافیان بی‌دلیل وارد بحث و جدل شوید یا دچار مشكلات فیزیكی مانند تنگی نفس یا بی‌خوابی شوید. ممكن است با دیدن خوشحالی دیگران دچار احساس خشم، گیجی و نفرت شوید. اما این احساسات كاملا طبیعی هستند. پس به خود و اطرافیان‌تان كمی وقت بدهید و صبور باشید.

چند ماه بعد: هنوز هم جای خالی فرد فوت‌شده به شدت حس می‌شود اما آن احساسات عذاب‌آور و سخت به تدریج كمرنگ می‌شود. بنابراین اگر هنوز هم احساس غم و ناراحتی زندگی روزمره‌تان را تحت تاثیر قرار داده است، بهتر است كه از یك مشاور كمك بگیرید تا بتوانید بدون عذاب وجدان به زندگی خود ادامه دهید.

آینده: با اینكه حال‌تان خوب شده است هنوز هم هر چند وقت یك‌بار به یاد عزیز ازدست‌رفته‌تان می‌افتید. صبور باشید، آلبوم عكس‌هایتان را مرور كنید یا به موسیقی گوش دهید. به خودتان اجازه گریه كردن بدهید و حرف كسانی كه می‌گویند «تا الان باید فراموشش كرده باشی» را نادیده بگیرید، زیرا این طرز فكر اشتباه است.

این راه‌‌ها را هم می‌توان امتحان كرد
یادش را زنده نگه دارید: كاساندرا 19ساله كه به تازگی مادرش را بر اثر سرطان از دست داده است، با پوشیدن یك دستبند كه روی آن عبارت «عاشق و مبارز» حك شده است، یاد او را زنده نگه می‌دارد. او با این كار احساس می‌كند مادرش همیشه همراه او است.

احساسات‌تان را بیرون بریزید: لكسی 17ساله برای پدربزرگ خود نامه‌ای نوشت و در روز خاكسپاری آن را روی قبر او گذاشت. او با نوشتن تمام حرف‌های نگفته‌اش در این نامه تا حد زیادی آرام شد.

دست به كار شوید : جولیا 21ساله پس از اینكه دخترخاله و یكی از دوستان خود را بر اثر خودكشی از دست داد، تصمیم گرفت كه به یاد آنها و برای مبارزه با خودكشی یك مراسم خیریه تدارك ببیند. این ایده كه از این درد و رنج یك عمل مثبت برآمده است، به او آرامش می‌داد.

به دوست داغدار خود چه بگوییم؟ در زمان بروز اتفاقات بد تسلی دادن یك دوست كار بسیار سختی است اما بهتر است موضوع را پیچیده نكنید. به او بگویید: «می‌دانم كه نمی‌توانم احساست را به خوبی درك كنم، اما برای از دست دادن او بسیار متاسفم و تنها آرزویی كه می‌توانم بكنم این است كه همه چیز دوباره رو به راه شود.»

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha