وزیر بهداشت از تحویل بیمارستان شهید لبافی نژاد تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها بر اساس نسخه ۰۲ آن از دو هفته آینده در شهرها خبر داد.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛مرضیه وحید دستجردی صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع آموزش پژوهشی نیایش (دانشکده داروسازی، دانشکده پرستاری و مامایی،‌ آزمایشگاه جامع تحقیقات جامع کشور و رونمایی از طرح تحقیقاتی سوسیس گیاهی و شیر فنیل‌کوتونوری) در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ افتتاح این آزمایشگاه جامع تحقیقاتی با تجهیز دستگاه‌های مجهز آزمایشگاهی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم سموم و مواد مختلف را با استفاده از اعضای هیئت علمی انجام دهیم.

وی گفت: مساحت این آزمایشگاه جامع تحقیقاتی بالغ بر 35 هزار مترمربع است. ‌در این زمینه دانشکده پرستاری و مامایی و داروسازی نیز برای دانشجویان ایجاد شده است.وزیر بهداشت در این مراسم از دو طرح تحقیقاتی سوسیس گیاهی و شیر فنیل‌کوتونوری رونمایی کرد.وی گفت: ‌شیر خشک فنیل‌کوتونوری در کشور تولید خواهد شد و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و سوسیس گیاهی نیز که مواد نگهدارنده در آن به کار نرفته می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای نسل جوان کشور مورد استفاده قرار گیرد.وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه بیمارستان شهید لبافی‌نژاد که در گذشته اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آن ارائه خدمات می‌کردند از تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل داده می‌شود گفت:‌ در این بیمارستان خدمات بسیار خوبی از جمله چشم پزشکی و ارولوژی با استفاده از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه می‌شود.

اجرای نسخه02 پزشک خانواده از دو هفته آینده

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اجرای نسخه 02 پزشک خانواده از دو هفته آینده با حضور استانداران گفت:‌ در اردیبهشت‌ نیز تکمیل خانه‌های بهداشت را جشن خواهیم گرفت.وحید دستجردی همچنین با اشاره به رونمایی از 12 دارو که در مراحل تولید است در خرداد خبر داد و افزود: ‌این داروها بیشتر در زمینه‌های مختلف از جمله سرطان و غدد بوده و 35 دارو و واکسن دیگر نیز مورد حمایت رئیس جمهوری قرار گرفته است که در آینده رونمایی می‌شوند.

افزایش ۱۴ هزار تخت بیمارستانی

وی اظهار داشت: ان شاء‌الله 4 هزار تخت نیز به تخت‌های کشور اضافه می‌کنیم و امیدواریم با طرح مهر ماندگار بالای 50 درصد از این طرح فیزیکی را اجرا کنیم. در این زمینه ریاست جمهوری نیز ما را حمایت خواهد کرد و امیدواریم بیش از 14 هزار تخت تا پایان سال 91 یا حداکثر تا اردیبهشت سال 92 به بهره‌برداری برسد.وی تصریح کرد: بنا داریم در سال 91 تمام طرح‌های خودمان از جمله سند آمایش سرزمینی و نقشه جامع سلامت را که تصویب کرده بودیم پیگیری و اجرا کنیم.دستجردی افزود: در مورد اورژانس‌ها نیز تحولهای بسیاری صورت پذیرفته و امیدواریم مردم در مراجعه به اورژانس‌ها شاهد این تحول و ارائه خدمات درمانی باشند.

گسترش طب سنتی در کشور

وی گفت:‌ برنامه داریم که رشته‌های تغذیه،‌پرستاری و داروسازی سنتی را نیز که برنامه درسی رشته های آنها آماده شده برای راه اندازی  در دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب و گسترش دهیم.وی با اشاره به اینکه داروسازی و طب سنتی جزو موارد اولویت‌دار عرصه سلامت و طرح پزشک خانواده به حساب می‌آید گفت: به هر حال تصویب این دانشکده‌ها باید در شورای گسترش سلامت صورت پذیرد.وحید دستجردی با بیان اینکه 6 مرکز طب سنتی هم اینک در حال فعالیت‌ هستند و البته قصد گسترش این کلینیکها را داریم گفت:‌ به طور مثال در بازدیدهای اخیر در کرمان مشاهده کردیم که بازسازی کلینیک طب سنتی این استان در حال تمام شده است.

حمایت از تجهیزات پزشکی ایرانی

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر استفاده از لوازم خارجی در امور پزشکی و بهداشت و درمان کشور گفت: سعی بر آن داریم تا در مورد تولیداتی که در داخل کشور وجود دارد به هیچ عنوان از تولید خارجی استفاده نکنیم. دولت نیز مصوبه ای در این زمینه در سال گذشته داشت که ما نیز براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی و به خصوص ملزومات یکبار مصرف که بیش از 85 درصد آن را تولید می‌کنیم توسعه دهیم.وی افزود: این مباحث را نیز مانند مباحث آموزش نیروهای انسانی باید مانند تولیدات ملی گسترش دهیم زیرا در حال حاضر با توجه به بازار خوب آموزش نیروهای انسانی تمام شعب بین‌الملل کشورمان برای پذیرش دانشجوی خارجی آمادگی دارند.

گسترش توریست درمانی

وحید دستجردی با اشاره به همکاری با شرکت های توریستی که در زمینه گردشگران سلامت فعالیت می‌کنند گفت: ما در این زمینه جلسه‌ای با این شرکت‌ها داشتیم تا بتوانیم با توجه به بازار خوب آموزش نیروهای انسانی بتوانیم نیروهای درمانی کشورهای دنیا را آموزش دهیم.وی افزود: در حال حاضر به جز شعب بین‌الملل تمام دانشگاه‌های کشورمان نیز آمادگی پذیرش دانشجوی خارجی را دارند و همین امروز نیز به بنده اطلاع دادند که حدود 70 بیمار عراقی که 60 نفرشان محتاج درمان‌های چشم پزشکی و بقیه به درمان‌های دیگر احتیاج دارند به عنوان اولین گروه توریست درمانی وارد کشور می‌شوند که خدمات خود را بیشتر از بیمارستان‌های مرزی کشور دریافت می‌کنند.

آزمون دستیاری در کمال امنیت

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به برگزاری آزمون دستیاری در 31 فروردین گفت:‌ از سال گذشته بانک سوالات تشکیل شد و طراحی سوالات صورت پذیرفت و سه گروه دیگر نیز برای طراحی سوالات دعوت شدند و تمام مسائل ایمنی برای یک آزمون بدون حاشیه صورت پذیرد و امیدواریم مانند سال گذشته یک آزمون با ارتقای مسائل کمی و کیفی و ایمن را برگزار کنیم.

پرستاراان اورژانس کارانه می‌گیرند

وی همچنین در ادامه پرسش خبرنگاران گفت:‌ پرستارانی که در اورژانس‌ها فعالیت می‌کنند همانند پرستاران بیمارستان‌ها کارانه دریافت می‌کنند.

مردم گرانی دارو را اطلاع دهند

وحید دستجردی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر افزایش قیمت دارو نیز تصریح کرد: قیمت دارو دقیقاً بر روی پاکت آن نوشته شده است و داروخانه ها جدا از قیمت پشت پاکت یک فرانشیز را دریافت می‌کنند و اگر افرادی مشاهده کنند که قیمت داروی آنان با پشت پاکت دارو و فرانشیز در داخل نسخه همخوانی نداشت می‌توانند با روابط عمومی وزارت بهداشت تماس بگیرند.

افزایش قیمت دارو در ابتدای سال

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به افزایش قیمت دارو که در سال گذشته 9 درصد بود گفت: ‌امسال نیز در ابتدای سال افزایش قیمت دارو داشتیم اما این افزایش قیمت دارو تنها یکبار در سال صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha