معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری كشور با بیان اینكه یكی از مهمترین اصول در حرفه پرستاری، آشنایی به مسائل حقوقی، محدودیت‌ها و وظایف قانونی است، از نبود آموزش پرستاران در این زمینه انتقاد كرد.

محمدرضا شریفی مقدم در گفت و گو با ایسنا، افزود: دو سال پیش سازمان نظام پرستاری با ارائه پیشنهادی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی مبنی بر گنجاندن واحدی تحت عنوان حقوق پرستاری در برنامه درسی دانشجویان رشته پرستاری، خواستار آشنایی پرستاران با مسائل حقوقی خود شد اما بعد از گذشت دو سال هنوز اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته است.

وی با اعلام اینكه در 10 سال گذشته میزان خوانده شدن پرستاران به مراجع قضایی افزایش قابل توجهی یعنی بیش از 100 درصد داشته است، گفت: ناآشنایی پرستاران با مسائل حقوقی موجب شده كه آنها در شرایط خاص به دفاع نامناسب از خود بپردازند.

این عضو هیات تجدید نظر سازمان نظام پزشكی استان تهران با بیان اینكه رشته‌های پزشكی و مامایی در برنامه درسی خود با مسائل حقوقی مربوط به حرفه خود آشنا می‌شوند،گفت: ناآشنا بودن پرستاران با حقوق پرستاری علاوه بر ایجاد معضلاتی در نظام سلامت كشور، مشكلات بسیاری را نیز برای پرستاران به وجود آورده است.

شریفی مقدم علل اصلی افزایش شكایات از پرستاران را افزایش سطح آگاهی مردم، به وجود آمدن نقش‌های جدید برای پرستاران و فشار زیاد كار پرستاران عنوان كرد و گفت: اغلب شكایات از پرستاران به دو دلیل یكی تزریق داروها و قصور در وظیفه صورت می‌گیرد اما در بسیاری از موارد پرستار بدون تقصیر شناخته شده و موضوع شكایت برطرف می‌شود.


وی افزود: بر این اساس، سازمان نظام پرستاری از سال گذشته اقدام به برگزاری همایش‌های حقوقی كرده تا از این طریق پرستاران را با انتظاراتی كه مراجع قضایی و انتظامی از آن‌ها دارند آشنا كنند.


معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری خاطرنشان كرد: با برگزاری چنین همایش‌هایی در قالب برپایی كارگاه‌های آموزشی، سازمان در تلاش است تا با اطلاعاتی كه به پرستاران می‌دهد علاوه بر افزایش كیفیت مراقبت‌های پرستاری، این گروه متولیان سلامت جامعه را با حقوق و وظایف خود آشنا كند.

شریفی مقدم گفت: طی این همایش‌ها كه در سطح كشور برپا شده و طی چند روز گذشته دومین همایش سال 86 نیز در سمنان برگزار شد، پرستاران با مراجع قضایی و انتظامی آشنا شده و علاوه بر شناختن انواع قصورها و مصادیق تخلفات ویژگی‌های فرد متهم را می‌آموزند.

وی در پایان از پرستاران كشور خواست تا با شركت در این همایش‌ها كه از طریق سازمان های نظام پرستاری هر شهر اعلام می‌شود، گامی در جهت آگاهی جامعه پرستاری بردارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha