سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 46157

بنا بر تحقیقات، بسیاری از ایمپلنت­ها در برابر حملاتی كه می­توانند جان كاربران­شان را به خطر اندازند آسیب پذیرند.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محققان حوزه امنیت حملاتی را طراحی كرده ­اند كه ایمپلنت­های به ­كاررفته برای كنترل بیماری­هایی چون دیابت و بیماری قلبی را شناسایی می­كنند و موردهدف قرار می­دهند.

یكی از این حملات، استفاده از سیگنال رادیویی شناسایی است كه در صورت بازپخش دفیبریلاتور كاشته ­شده در قلب را از كار می­ اندازد.محققان می­گویند كه برای ایمن­ سازی ایمپلنت­ها و محافظت از آن­ها در برابر فعالیت­های مخرب باید بیش­تر تلاش شود.زندگی برای بسیاری از مردم به یمن ایمپلنت­های پزشكی­ای میسر شده كه نشانه­ های حیاتی آنان را تحت نظارت دارند و در زمان نیاز در این زمینه مداخله می­كنند.پیس­میكرهایی كه ضربان قلب را تنظیم می­كنند، پمپ­ هایی كه انسولین را توزیع می­كنند، و دیفیبریلاتورهایی كه بی­نظمی ­های ضربان قلب را تحت كنترل دارند در بدن افراد بی­شماری نصب می­شوند تا به عملكرد قلب كمك كنند.

بارنابی جك، یكی از محققان شركت امنیتی مك­آفی دریافته است كه پیوندهای بی­سیم به ­كاررفته برای بررسی و به­ روزرسانی این وسایل آن­ها را در معرض حمله قرار می­دهد.بارنابی جك، طی دو هفته كار، راهی برای نفوذ در سیستم پمپ­ های انسولین -كه به صورت بی­سیم كنترل می­شود- پیدا كرد.به گفته وی، می­توان تقریباً از فاصله 90 متری بر روی هر نوع پمپی تأثیر گذاشت. می­توان پمپ را بدون نیاز به شماره شناسایی وادار كرد كه كل ذخیره 300 واحدی انسولین را یك­باره آزاد كند.به گفته این محقق، افراد مبتلا به دیابت معمولاً بعد از خوردن غذاهای سنگین به دوزی معادل 10-5 واحد انسولین برای تنظیم قند خود نیاز دارند. اگر پمپ مذكور كل ذخیره­اش را در جریان خون میزبان تخلیه كند "مشكل بزرگی" ایجاد می­شود.

پروفسور كوین فو، دانشمند علوم كامپیوتر در دانشگاه امرست ماساچوست، نیز دست به تحقیقی مشابه زده و دریافته است كه امكان دستیابی و كنترل سیگنال تنظیم­ كننده دیفیبریلاتور قلب وجود دارد.هنگامی كه دیفیبریلاتورها در بدن بیمار كاشته می­شوند از سیگنال رادیویی ویژه­ای برای آزمایش آن­ها استفاده می­شود. این سیگنال وسیله مذكور را روشن و خاموش می­كند.كارهای آزمایشگاهی پروفسور فو نشان داد كه می­شود این سیگنال را در هنگام پخش گرفت و با بازپخش آن وسیله ­ای را كه در نزدیكی منبع بازپخش است خاموش كرد.پروفسور فو می­گوید كه محدودیت عمر باتری­های وسایل مذكور موجب آن شده كه نتوان از هیچ نوع تأییدیه یا كدگذاری­ برای محافظت از سیگنال­های دریافتی و ارسالی به این وسایل استفاده كرد و به همین دلیل، این وسایل در آینده در معرض خطر قرار خواهند داشت.

قلب بسیاری از افراد به كمك این وسایل به تپیدن ادامه می­دهد و كاربرد آن­ها ضروری ست اما به گفته پروفسور فو، تحقیقات وی و دیگران هشداری است درباره مشكلات آتی این وسایل كه باید رفع شود.وی می­گوید كه وسایل آینده بسیار بیش­تر از اكنون قابلیت اتصال خواهند داشت، بیش­تر از اكنون به اینترنت وابسته خواهند بود و از فناوری بی­سیم بیش­تر استفاده خواهند كرد.تولیدكنندگان در هنگام طراحی محصولات خود باید درباره امنیت آن­ها بیش­تر بیندیشند و آن­ها را در برابر مشكلات آتی ایمن سازند.پروفسور فو می­گوید كه نگرانی اصلی این است كه پیش از یافتن راهی برای حفظ ایمنی این سیستم­ها اتفاق ناخوشایندی رخ دهد. اما وی معتقد است كه با كاربرد فناوری­ های موجود می­توان این خطرات را به­ طور چشمگیری كاهش داد.البته مؤسساتی چون مؤسسه قانونگذاری محصولات بهداشتی و پزشكی بریتانیا اعلام كرده كه هیچ گزارشی از هك شدن ایمپلنت­های پزشكی دریافت نكرده است. سخنگوی این مؤسسه می­گوید: "ما ایمنی و عملكرد تمام وسایل پزشكی را تحت نظارت داریم و برای تضمین امنیت بیماران تلاش می­كنیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha