معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: یك چهارم یارانه دارو معادل 50 میلیارد تومان امسال به سازمانهای بیمه‌گر منتقل می‌شود و پیشنهاد ما این است كه از سال آینده همه یارانه بیش از 200 میلیارد تومانی دارو به سازمانها بیمه منتقل شود.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، ‌افزود:‌ امسال با وجود كاهش یارانه دارو از 224 میلیارد تومان به 212 میلیارد تومان در سال جاری تعداد خیلی كمی از داروها از یارانه آزاد شدند اما این داروها بیشتر مواردی هستند كه شامل حال بیماران خاص نمی‌شود و بار مالی زیادی به مصرف كنندگانشان تحمیل نمی‌كند.
وی اضافه كرد:‌ همچنان اكثریت داروهای یارانه‌ای مانند سابق تحت حمایت دولت است و وزارت بهداشت كسری اعتبار یارانه دارو را از سایر ردیفهایی كه در اختیار دارد تامین می‌كند و حتی پیش بینی شده كه میزان و تعداد داروهای تحت پوشش یارانه برای بیماران خاص از سال قبل هم بیشتر شود.
دیناروند گفت: پرداخت یارانه دارو به این شكل البته مشكلاتی دارد، از جمله اینكه ارزان بودن داروی در اختیار داروخانه‌ها امكان قاچاق برخی داروها را به خارج فراهم می‌كند به همین منظور پیشنهاد ما این است كه این یارانه از طریق بیمه ها و به بیمار پرداخت شود كه مكاتباتی در این زمینه با وزارت رفاه و سازمانهای بیمه‌گر داشته‌ایم.
وی اضافه كرد: پیشنهاد ما این است كه امسال یك چهارم یارانه دارو به سازمانهای بیمه‌گر منتقل شود و این سازمانها با كاهش فرانشیز سهم بیماران پوشش بیشتری به حمایتهای بیمه‌ای این داروها بدهند تا در نهایت دارو به همان قیمت سابق به دست بیمار برسد اما به جای پرداخت یارانه دارو در سطح عرضه، این اعتبار از طریق بیمه به بیماران داده شود.
دیناروند گفت:‌ این طرح البته هزینه‌های بیشتری نسبت به سیستم پرداخت یارانه مستقیم به دارو دارد زیرا باید حاشیه سود واردكنندگان، توزیع كنندگان و داروخانه‌ها نیز پرداخت شود به همین علت برای اجرای این طرح امسال با یك چهارم اعتبار یارانه و تعداد معدودی دارو شروع می‌كنیم تا پس از ارزیابی نهایی آن سال آینده كل یارانه دارو به سازمانهای بیمه‌گر منتقل شود.
معاون وزیر بهداشت افزود: انتقال یارانه دارو از وزارت بهداشت به سازمانهای بیمه گر قطعی است و از سال آینده این اعتبار به سرجمع اعتبارات سازمانهای بیمه‌گر اضافه می‌شود.
وی گفت: البته پذیرش این مسئولیت برای بیمه ها یك مقدار هزینه در بر دارد، چون كنترل آنها بر بیماران باید بیشتر شود اما اگر بیمه ها بپذیرند سال آینده همه یارانه دارو به این سازمانها منتقل می‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha