پدر زلزله ایران با بیان اینکه بارش برف و باران شاید بیشتر اززلزله در وقوع رانش زمین موثر باشد گفت: نفوذ آب در لایه‌های رسوبی باعث می‌شود که زمین به حرکت درآید.

احتمال وقوع رانش زمین در تهران قوت یافت
سلامت نیوز: پدرزلزله ایران در مورد پیشگیری از وقوع رانش زمین در تهران گفت: در مورد شهر تهران کار از کار گذشته است زیرا مساحت، جمعیت و ساختمان‌های این شهر در وضعیت فعلی اصلا قابل مقایسه با۴۰ سال گذشته نیست.

پدرزلزله ایران وقوع رانش زمین در تهران را به دلیل بارش‌های بی سابقه باران‌های اخیر محتمل دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، پروفسور بهرام عکاشه با بیان اینکه بارش برف و باران شاید بیشتر اززلزله در وقوع رانش زمین موثر باشد گفت: نفوذ آب در لایه‌های رسوبی باعث می‌شود که زمین به حرکت درآید.
وی تصریح کرد: نفوذ آب باران در زمین بر مسائل ژئوتکنیکی ساختمان‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد لغزش می‌شود.
به گفته پروفسور عکاشه، گرفتگی جویبار‌ها مسئله رانش زمین را بغرنج‌تر می‌کند.

پدر زلزله ایران با تاکید بر اینکه توپوگرافی منطقه، نقش مهمی در وقوع رانش زمین دارد، افزود: اگر پستی و بلندی‌ها در منطقه‌ای بیشتر باشد مسلما احتمال وقوع رانش زمین درآن منطقه بیشتر است.
وی ادامه داد: در سطح افقی امکان رانش زمین وجود ندارد بلکه ممکن است نشست به وجود آید.
عکاشه با تاکید براینکه در منطقه‌ای همانند تهران که دارای شیب است امکان رانش زمین کاملا وجود دارد، افزود: احتمال وقوع رانش زمین در مناطق شهری و مسکونی، بسیار بیشتر از مناطق غیرمسکونی است.
پدرزلزله ایران در مورد پیشگیری از وقوع رانش زمین در تهران گفت: در مورد شهر تهران کار از کار گذشته است زیرا مساحت، جمعیت و ساختمان‌های این شهر در وضعیت فعلی اصلا قابل مقایسه با40 سال گذشته نیست.
وی رویکرد حاکم بر ساخت وسازدر شهر تهران را بازاری ذکر کرد و گفت: به تنها چیزی که دراین زمینه توجه نمی‌شود مسائل مهندسی، زمین‌شناسی، ژئوتکنیکی است.
عکاشه با بیان اینکه جایی که نباید ساختمان سازی شود قیمت زمین بالاتراست، افزود: حتی مهندسان نیز کمتر به مسائل علمی توجه می‌کنند و بیشتر به سود "صاحب ملک" می‌اندیشند.
وی ایجاد ستاد مدیریت بحران سیلاب را ضروری دانست وافزود: نباید ایجاد مدیریت بحران سیلاب راپشت گوش بیاندازیم و باید قبل از وقوع حادثه ونه بعداز آن چاره‌ای بیاندیشیم.
پدرزلزله ایران در خاتمه با تاکید بر برنامه ریزی در این راستا گفت: نه تنها پیاده‌روها، بلکه 99 درصد ازخیابان‌های تهران نیز استاندارد نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha