سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
سلامت نیوز: بالا رفتن سن موجب افزایش مشكلاتی در كیفیت خواب می‌شود به طوری كه نیمی از مردان و زنانی كه بیشتر از 65 سال دارند، از مشكلات خواب خود شكایت دارند.
با افزایش سن الگوی خواب افراد تغییر می‌كند به طوری كه افراد مسن كمتر می‌خوابند و خواب‌هایشان كوتاه و مقطعی است و كمتر امكان تجربه خواب عمیق را نسبت به دوره جوانی دارند.

علل كم‌خوابی
خواب تأثیر شگرفی بر سلامت جسم و روان افراد دارد. به همین علت تحقیقات گسترده در مورد عملی كه باعث ایجاد مشكلات خواب در سالمندی می‌شود صورت گرفته كه در زیر به آن اشاره می‌شود.

عادات بد
الگوهای نامنظم خواب و بیداری ریتم شبانه‌روزی بدن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهداشت خواب

مسائل مربوط به بهداشت خواب و رعایت نكردن باید و نبایدهای تغذیه‌ای قبل از خواب موجب می‌شود تا فرد زمان بیشتری را در بستر بیدار بماند.
همچنین چرت زدن‌های روزانه بر توانایی فرد در به خواب رفتن وی تأثیرگذار است.

داروها
مصرف گروهی از داروها بر كیفیت خواب تأثیر دارد و گاه باعث تحریك بیداری شده و موحب بیدار ماندن در طول شب می‌شود.

اختلالات روحی
زندگی هر فرد در دوره سالمندی تحت تأثیر وقایع مثبت و منفی قرار می‌گیرد. برخی از افراد سالمند دچار مشكلات روانی و یا اختلالات روحی هستند كه این مشكل كیفیت و كمیت خواب آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال مرگ یك دوست، جابه‌جایی محل سكونت محدودیت‌های فیزیكی به علت بیماری باعث ایجاد استرس در فرد سالمند می‌شود كه مشكلات خواب نتیجه آن خواهد بود.

اختلالات دیگر
با بالا رفتن سن اختلالات مربوط به خواب مثل آینه خواب، سندرم پاهای بی‌قرار و... باعث می‌شود كه فرد امكان رفتن به مرحله سوم و چهارم خواب را كمتر تجربه كند. در این دو مرحله فرد به خواب عمیق فرو می‌رود.

بازنشستگی
دوره بازنشستگی یك دوره بسیار مهم در زندگی هر فرد به‌شمار می‌رود به‌گونه‌ای كه فرد پس از آن با فعالیت كمتر در روز، برنامه منظم خواب و بیداری خود را دچار تغییر كرده و اختلال مزمن خواب در این مرحله شكل می‌گیرد.

میزان خواب كافی
صرف‌نظر از سن نیاز هر فرد به خواب متفاوت است. گاه یك فرد با میزان خواب كم هنوز احساس شادابی و انرژی می‌كند و گاه برعكس این اتفاق روی می‌دهد. برحسب احساس خستگی و شادابی هر كسی متوجه می‌شود كه آیا به میزان كافی خوابیده است یا خیر و در صورتی كه احساس می‌كند كیفیت خواب او پائین است باید به پزشك مراجعه كند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha