سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 46191
سلامت نیوز: كمتر فردی است كه بهار را دوست نداشته باشد. این فصل رویش دوباره زمین پرسبزی است. فصل سبزی و طراوت است. فصل نو شدن و تازگی است.

فصل نفس كشیدن‌های مطبوع است، فصلی كه زمین دوباره همچون سالیان سال كه از عمر چندین هزار ساله‌اش می‌گذرد متولد می‌شود. تولدی خوش یمن كه مردمان زیادی آن را جشن می‌گیرند ولی در این میان افرادی نیز هستند كه دلشاد ورود بهاری دیگر هستند اما جسم‌شان با ورود مهمانان ناخوانده‌ای كه هر سال با بهار می‌آیند ناشاد است؛ مهمانانی كه محققان و پزشكان آنها را «آلرژن» نام نهاده‌اند.

مهمانانی كه از راه می‌رسند، بعضاً از سرزمین‌های دور، مهمانانی كه دوری راه خسته‌شان نمی‌كند و هر سال بدون تأخیر خود را به بهار می‌رسانند، مهمانانی با سوغاتی‌هایی دوست‌نداشتنی از نوع آبریزش بینی، اشك‌های ناتمام، سرفه، عطسه، مهمانانی كه تاریخ آمدنشان با ورود بهار است ولی زمان رفتنشان معین نیست و هزار راه و ترفند نیاز است تا مسیر آمده را دوباره از سرگرفته و بروند.
اگر آبریزش بینی دست از سرتان برنمی‌دارد و دستمال كاغذی‌های بهداشتی همراه همیشگی دستان شده‌اند، اشك‌هایتان دائم روان است، اگر صدای سرفه‌هایتان هر چند دقیقه یكبار به گوش خود و اطرافیان می‌رسد و پشت سرهم عطسه می‌كنید بدانید كه این مهمانان ناخوانده آهسته وارد خانه جسم‌تان
شده‌اند.
برای رفتن آنها باید به دنبال راه‌حل‌های تخصصی بود. راه‌حل‌هایی كه تنها محققان و پزشكان رمز و راز آنها را می‌دانند. توجه به بررسی‌های علمی و تكنیك‌های محیطی برای مبارزه با آلرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در زیر 9 عامل كه در افراد موجب بروز تحریكات آلرژی می‌شود را معرفی می‌كنیم.

كویر درمان آلرژی
برای فرار از آلرژی بهتر است شرایط آب‌ و هوایی‌تان را تغییر دهید. زمانی كه بدن فرد به آلرژی خاصی واكنش نشان می‌دهد، در واقع ماده‌ای به نام آلرژن تحریك شده و تغییر شرایط آب و هوایی این تحریكات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال وجود گیاهانی خاص، گرده گل‌ها و چمن‌ها كه در اكثر مناطق یافت می‌شود علائم آلرژی‌های فصلی را افزایش می‌دهند و در همان لحظات ابتدای حركت به چنین مسیرهایی واكنش به آلرژن‌های مختلف به آرامی و سادگی نمایان می‌شود. از این رو در چنین شرایطی رفتن به كویر یكی از راه‌های رهایی از این عارضه فصلی است.


گل عامل آلرژی‌زا
ممكن است برخی از افراد با قرار گرفتن طولانی مدت در كنار گل یا یك دسته گل از شكوفه‌های زیبا دچار آلرژی شوند اما واقعیت این است كه وجود این گل‌ها آنقدرها هم شرایط آلرژیك را به وجود نمی‌آورند و دسته محدودی از افراد از این طریق با چنین عارضه‌ای مواجه می‌شوند بلكه گرده‌های تولید شده توسط درختان، علف‌ها و علف‌های هرز كه با وزش نسیم در هوا پراكنده می‌شوند، آمار تحریكات آلرژن‌ها و ابتلا به آلرژی را به مراتب افزایش خواهند داد.

تب یونجه
تب یونجه یا رینیت آلرژی از طریق گرده درختان، چمن و علف‌های هرز و برخی از انواع اسپورهای كپك اغلب در مناطق روستایی ایجاد می‌شود. اما در مقابل مطالعات نشان داده است كودكانی كه در مزارع پرورش پیدا می‌كنند، با احتمال كمتری دچار آلرژی خواهند شد.

ساحل و دریا/بدون گرده گیاه
سواحل در مقایسه با مناطق دیگر یكی از نقاط خوب و اثربخش برای مبتلایان به آلرژی محسوب می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد سواحل دریاها پذیرای میزان بسیار كمتری از گرده گیاهان است.

تزریق منظم /سهولت آلرژی
در حالی كه تصور بر این است هیچ راه درمانی برای آلرژی وجود ندارد، اما باید گفت ایمونوتراپی در این حیطه تأثیرگذار است. اگر فرد مبتلا به آلرژی و واكنش نشان‌دهنده به آلرژی‌های مختلـــف از ایمـــونوتراپی بهره‌مند شود و به‌طور مـرتب از تزریـــق دارو استفاده كند، به طرز چشمـگیری می‌تواند واكنش خود را به برخی از آلرژن‌ها كاهش دهد. در مقابل پیروی از رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشك نیز نتایج باورنكردنی در این زمینه به همراه دارد.

عسل طبیعی كاهش‌دهنده آلرژی
از گذشته تاكنون مطالعات نشان داده است خوردن عسل طبیعی از بروز علائم آلرژی جلوگیری می‌كند. در كنار بیشتر تحقیقات علمی از دیدگاه اسلامی نیز خوردن عسل طبیعی كمك شایانی در كاهش علائم آلرژی خواهد كرد. علاوه بر این بر‌خلاف بعضی باورها، گرده‌های موجود در عسل برای افراد مبتلا به آلرژی مضر نخواهد بود.

باران عامل مهم
واقعیت این است كه بهترین زمان برای مبتلایان به آلرژی كه قصد خارج شدن از منزل دارند، بلافاصله پس از بارش باران است. در این شرایط سطح گرده‌های گیاهان كاهش پیدا می‌كند زیرا درجه حرارت، زمان، میزان رطوبت و باران میزان گرده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در واقع كمترین میزان گرده گیاهان در روزهای سرد و خیس است، به همین دلیل به مبتلایان این عارضه توصیه می‌شود برای خارج شدن از منزل تا اواخر بعد‌از‌ظهر صبر كنند.

دوران كودكی
معمولاً آلرژی در دوران كودكی آغاز می‌شود، اما گاهی اوقات با تغییر محیط زیست فرد با آلرژی جدیدی روبه‌رو می‌شود كه در این میان بزرگسالان از این قاعده مستثنی نیستند و گاهی اوقات نشانه‌های عارضه آلرژی آنها در دوران كودكی‌شان یافت می‌شود.

محیط‌های بسته مخزن آلرژی
معمولاً قارچ‌ها را می‌توان در هر نقطه‌ای یافت. قارچ‌ها در خاك رشد می‌كنند، پوسیدگی برگ و چوب خصوصاً در آب و هوای مرطوب میزان قارچ‌های موجود را افزایش می‌دهند و همین امر باعث می‌شود نوعی از آلرژی در فصل بهار، گریبانگیر بعضی افراد شود.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha