سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 46203
سلامت نیوز: چه کسی فکر می‌کرد بوی بد دهان هم روزی به درد بخورد؟! بی خود نیست که می‌گویند هیچ چیز بدون حکمت نیست. محققان ژاپنی به تازگی موفق به شناسایی تركیب مسؤول بوی بد دهان شده‌اند كه می‌تواند استفاده از درمان‌های موثر برای بیماری‌های كبدی را تسریع كند. تركیب سولفید هیدروژن یعنی همان عامل بوی بد دهان، می‌تواند به ایجاد سلول‌های بنیادی از پالپ دندان برای درمان‌های موثر بیماران كبدی کمک کند.

 به گفته دانشمندان دانشگاه دندانپزشكی «نیپون» توكیو، به نظر می‌رسد كه این تركیب در انتقال سلول‌ها به سلولهای كبد كارایی داشته باشد. این دانشمندان به جمع‌آوری سلول‌های بنیادی از پالپ - بخش مركزی دندان كه از بافت‌ها و سلول‌های مرتبط ساخته شده - بیماران پرداخته و سپس آنها را به شكل گروهی در گرمخانه‌های سولفید هیدروژن و گروه دیگر به شكل كنترل‌كننده جدا كردند.

این نمونه‌ها پس از سه، شش و 9 روز بررسی شد تا در صورت تبدیل آنها به سلولهای كبد، اثرگذاری آنها برای ذخیره گلیكوژن و دیگر قابلیت‌ها مورد آزمایش قرار گیرد. لازم است بدانید گلیكوژن در زمان نیاز بدن، به گلوكز تبدیل شده و به جمع‌آوری اوره می‌پردازد. به گفته این محققان پژوهش آنها نشان‌دهنده امكان تولید سلول‌های كبد در میزان و كیفیت زیاد است.

خوشبختانه در تولید سلولها خلوص بالایی دیده شده و می‌تواند بدین معنا باشد كه تعداد سلول اشتباهی كمتری در میان انواع تبدیل شده به دیگر بافتها وجود دارد. این تحقیق تازه امید تازه‌ای به بیماران تحت عمل پیوند با سلول‌های كبدی می‌دهد که دیگر با امكان تولید تومورهای بدخیم و سرطان روبه‌رو نشوند و بتوانند عمل پیوند کبد را با عوارض کمتری به نتیجه برسانند.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha