سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4622

قطع عضو و عوارض جانبی پس از آن برای بیمار دردناك و غیر قابل تحمل بوده و توجه به تسكین آلام این بیماران ضروری است.

دكتر زمانی متخصص عصب شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: با قطع عضو در اثر تومور، تصادف، جنگ و غیره نشانه های درد فانتوم و حس اندام تصویری پیش می آید و این احساس تا مدت ها در فرد باقی می ماند این احساس نوعی سندروم جالب نورولوژیكی بوده و علاوه بر اینكه شناخت كاملتری از عملكرد طبیعی انسان را نشان می دهد دیدگاههای جدیدی را در درمان سندروم در اختیار پزشكان و پژوهشگران قرار می دهد.
وی گفت: وقتی دستی قطع شده، بخش قشری مغز كه مربوط به دست است علامتی دریافت نمی كند این بخش تشنه دریافت علامت یا ورودی حسی است.
وی تصریح كرد: ورودی حسی از طریق پوست صورت كه در هومونكولوس پن فیلبد مغز است ،تامین می شود به طوری كه با قرار دادن یك تكه یخ در آب گرم بر روی صورت بیمار احساس یك انگشت تصوری سرد یا گرم پدید می آید.
همچنین دكتر كبیری دكترای روانشناسی در ادامه گفت: آزمایشها و درمانهایی بر روی 9 بیمار با این وضعیت با طرحی به نام جعبه آینه انجام شد كه درد تمام این بیماران را برطرف كرد، در حالی كه در صورت استفاده از پلكسی گلاس به جای آینه هیچ تاثیری در تسکین درد بیمار نداشت.
وی تصریح كرد: با توجه به دردناك بودن این امر برای بیمار در این بیماران نوعی احساس فلج یا خشكی در عضو قطع شده احساس می شود و جالب اینكه همگی قبل از قطع عضو كامل این حالت فلج را در عضو قطع شده تجربه كرده بودند، همچنین در این حالت فرمان حركتی برای دست، باز خورد تصویری منفی در مغز ایجاد می كرده كه در اصطلاح از فلج به یاد سپرده شده یاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha