چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 46223
سلامت نیوز: همیشه از مولتی‌ویتامین به عنوان جایگزین مواد غذایی مناسب استفاده نکنید و تمام تلاشتان را به‌کار ببرید تا غذاها و میان‌وعده‌های سالمی در اختیار فرزندتان قرار دهید. در غیر این صورت نه تنها مواد مورد نیاز کودک به مقدار بیشتری تأمین نمی‌شود بلکه سلامتی‌اش به‌طور جدی به خطر می‌افتد.

دغدغه بسیاری از پدر و مادرها این است که فرزند سالم و تندرستی داشته باشند. اگر شما هم از این بابت نگرانی دارید، حتما می‌دانید که یکی از شرط‌های داشتن بدنی سالم، توجه به تغذیه مناسب است. پس باید برای تنظیم رژیم غذایی کودک به هرم غذایی توجه کنید و گروه‌های مختلف غذایی مانند هیدرات‌های‌کربن، حبوبات، غلات، گوشت، مرغ، ماهی، میوه و سبزیجات تازه را به اندازه کافی در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید تا دچار سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی نشود  اما گاهی اوقات پیش می‌آید که بنا به دلایلی پدرومادرها نمی‌توانند مواد‌غذایی خوب و مقوی را در اختیار فرزندشان قرار دهند و یا ممکن است والدین زحمت‌شان را بکشند اما بچه، بدقلقی کرده و برای خوردن غذاهای مقوی به هیچ صراطی مستقیم نباشد. اینجاست که پای مکمل‌های غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها به میان می‌آید. اما مصرف این قرص و شربت‌ها شرایطی دارد که بهتر است آنها را بدانید و بی‌دلیل سراغ‌شان نروید.


انتخاب رژیم غذایی مناسب
تمام متخصصان بر این باورند که همه کودکان به مصرف مکمل‌های غذایی و مولتی‌ویتامین‌ها نیاز ندارند.
بنابراین بهترین توصیه این است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن‌شان از طریق دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم دنبال شود که شامل موارد زیر است:


شیر و محصولات لبنی مانند ماست و پنیر ( برای کودکان لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید)
میوه تازه و سبزیجات برگ‌دار به مقدار فراوان
مواد پروتئینی شامل مرغ، ماهی، گوشت و تخم‌مرغ
حبوبات و غلات
 

چه کودکانی به مولتی‌ویتامین نیاز دارند؟

شاید برای والدینی که بیشتر ساعات روز سرکار هستند، تهیه مواد غذایی مورد نیاز کودک ممکن نباشد.
این موضوع، عاملی است که برخی از متخصصان برای جبران مواد غذایی ضروری بدن کودکان، به والدین توصیه می‌کنند تا از مکمل‌های غذایی و مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، مولتی ویتامین‌ها برای این گروه‌ها هم مفید هستند:
کودکانی که به‌طور مرتب و سر ساعت غذا نمی‌خورند و وعده‌های غذایی متعادلی از مواد‌غذایی تازه و مقوی در اختیار ندارند.
کودکانی که به سادگی غذا نمی‌خورند و از غذاها ایراد می‌گیرند.

کودکانی که به بیماری‌های مزمن مانند آسم یا مشکلات گوارشی مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند. (دراین مورد بهتر است قبل از انتخاب هر نوع مولتی‌ویتامین با پزشک معالج کودک مشورت کنید چون ممکن است مولتی‌ویتامین در عملکرد داروی مصرفی مشکلاتی ایجاد کند)
کودکان فعالی که ورزش‌های سخت انجام می‌دهند.


کودکانی که حجم بیشتر غذاهایشان فست فود و غذاهای کنسرو شده و آماده است.
کودکانی که رژیم گیاهخواری دارند. (ممکن است با کمبود آهن روبه‌رو شوند)
کودکانی که به مقدار زیاد نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند.


ویژگی‌های مولتی‌ویتامین مناسب
بررسی‌ها نشان می‌دهند بعضی از ویتامین‌هایی که به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند خطر کمبود ویتامین‌های E و D2 را ایجاد می‌کنند.
علاوه بر این، مهم است که مولتی‌ویتامین کودک، اسید چرب امگا 3 هم داشته باشد تا شرایط برای حفظ سلامت مغز فراهم و از بیش‌فعالی کودک پیشگیری شود.


ویتامین‌های گروه B به افزایش انرژی کودک کمک می‌کنند و ویتامین‌ C در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.  ویتامین A، D و E هم از جمله ترکیبات مهم دیگر مولتی‌ویتامین‌ها هستند. یک مولتی‌ویتامین مناسب باید مقادیر کافی از مواد مغذی طبیعی را داشته باشد تا بدن کودک برای جذب آنها با مشکلی روبه‌رو نشود؛ برای مثال تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین E مصنوعی در بدن به خوبی جذب نمی‌شود.
در نتیجه ممکن است بدن کودک با کمبود این ویتامین روبه‌رو شده و خطر بروز اثرات تخریبی رادیکال‌های آزاد و حتی سرطان پیش بیاید. پس مهم است که از بابت طبیعی بودن مواد موجود در مولتی‌ویتامین‌ها مطمئن شوید و از خرید محصولات متفرقه بپرهیزید.
 

اهمیت آهن

آهن، از جمله مواد معدنی مهم است که کودکان و نوجوانان به آن نیاز دارند و کمبود آن سبب کم‌خونی می‌شود. یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها از بابت دریافت آهن کافی، کودکان نوپا هستند که ممکن است بعد از شش‌ماهگی آهن کافی دریافت نکنند یا در غذای مصرفی‌شان مانند شیر خشک، شیر گاو و ... آهن مورد نیاز وجود نداشته باشد؛ بنابراین اگر از بابت دریافت آهن کافی در رژیم غذایی فرزندتان مشکوک هستید حتما با نظر پزشک از مکمل‌های غذایی، قرص‌های جویدنی یا شربت‌های مولتی‌ویتامین حاوی آهن استفاده کنید.
این را هم بدانید که بهترین منابع غذایی تامین آهن عبارتند  از گوشت، ماهی، حبوبات و غذاهای غنی شده از آهن مانند نان، غلات صبحانه و ... که اگر از آنها به اندازه کافی استفاده شود، نیازی به ورود مکمل‌ها به رژیم غذایی نیست.


کلسیم به مقدار کافی

این ماده معدنی هم برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌های کودک ضروری است. کودکانی که به اندازه کافی محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و بستنی نمی‌خورند اغلب با کمبود کلسیم روبه‌رو می‌شوند.  گروهی از کودکان هم به شیر آلرژی دارند.


بعضی از مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها مانند آب پرتقال با کلسیم غنی شده‌اند که می‌توانند بخشی از این ماده معدنی ضروری را جبران کنند. با این وجود ممکن است کودک باز هم به مصرف مکمل‌های غذایی کلسیم‌دار نیاز داشته باشد.
اما نکته مهم اینجاست که این مکمل‌ها فقط در حدود 200 میلی‌گرم یا به عبارتی تنها 20درصد از کلسیم مورد نیاز بدن کودک را تأمین می‌کنند. بنابراین بیشتر مواقع نیاز دارید که به سایر منابع تأمین کلسیم هم توجه کنید و فقط با مصرف مکمل‌ها به فکر تأمین کلسیم نباشید.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha