چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 46226
سلامت نیوز: پزشكان می گویند برخی افراد بدون توجه به علت ریزش موی خود، درصدد كاشت مو بر می آیند درحالی كه ممكن است علت ریزش مو دراین افراد از تغذیه نامناسب باشد. آنان می گویند این افراد با تغذیه مناسب می توانند این مشكل را رفع كنند و دراین صورت كاشت مو آخرین راه نیست.

بسیاری از افراد پس از مشاهده ریزش مو به فكر كاشت مو بر می آیند درحالی كه به گفته پزشكان این افراد قبل از ریزش كامل مو می توانند با تغذیه مناسب از ریزش موی خود جلوگیری كنند و در نتیجه نیازی به كاشت مو نخواهند داشت.

به گفته پزشكان، علت ریزش مو به عوامل مختلفی از جمله محیطی، ژنتیكی، هورمونی، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، آنمی (كم خونی) و نوع تغذیه بستگی دارد.
هر فرد در طول روز بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد كه اینها موهای مرده ای هستند كه می ریزد و جای خود را به موهای جدید می دهند.

براساس این گزارش، اما گاهی این ریزش از حالت طبیعی فراتر می رود و تعداد موهای ریخته بیشتر از موهای تازه روییده می شود. دراین صورت فرد كم كم احساس می كند بخشی از موهای خود را از دست می دهد. اما به طور كلی تا زمانی كه 25 درصد از تراكم موها كم نشود، فرد شكایتی از كم شدن موهایش ندارد.

براساس آمارها 90 درصد مردان درجاتی از ریزش موی مردانه دارند كه می تواند تحت تاثیر عوامل ژنتیكی یا هورمونی باشد.

اما این ریزش مو گاهی به حدی شدید است كه فرد دچار طاسی می شود و امكان رویش مجدد موها موجود ندارد.

اهمیت رژیم غذایی درحفظ سلامتی بدن بخصوص مو بر هیچ فردی پوشیده نیست براین اساس شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان كمبودهای غذایی است چرا كه برای كاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی را به كار می برند كه نتیجه آن بروز این مشكل است.

همچنین كسانی كه مواد غذایی حیوانی مصرف نمی كنند و به اصطلاح گیاه خوار هستند، به دلیل اطلاع كافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار كمبود پروتئین، روی،آهن، اسیدهای آمینه ضروری و ویتامین های گروه B می شوند.

دكتر مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت وگو با ایرنا می گوید: ریزش موی سر تا حد كچلی از عوارض حذف مواد غذایی پنج گانه و رژیم های سخت غذایی است.
وی ادامه می دهد: افراد باید مواد پنج گانه غذایی شامل میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی، كربوهیدرات ها و لبنیات را روزانه در وعده های غذایی خود میل كنند تا دچار عوارض و مشكلات یاد شده نشوند.

صفوی با بیان اینكه پنج گروه غذایی مهم و مورد نیاز بدن نباید در رژیم های غذایی افراد حذف شود، می افزاید: این پنج گروه مواد غذایی مورد نیاز بدن است كه در صورت حذف، صدمات جبران ناپذیری به بدن وارد می كند.

وی اضافه می كند: افرادی كه رژیم های سخت غذایی می گیرند نیازمند مصرف مكمل های ویتامین و املاح دارند.

صفوی با بیان اینكه افراد دارای رژیم های سخت غذایی در ابتدا دچار كاهش وزن به دلیل دفع مایعات می شوند و سپس چربی بدن كاهش می یابد، می گوید: رژیم غذایی همراه مصرف زیاد مایعات، موجب كاهش شدید میزان پروتئین و سدیم در بدن می شود و فرد را در معرض كمبود سدیم قرار خواهد داد.

این متخصص تغذیه با تأكید بر این كه رژیم های غذایی باید با نظر متخصصان پیش گرفته شود تصریح می كند كه در غیر این صورت، رژیم های غیر اصولی آسیب های جبران ناپذیری برای افراد ایجاد می كند.

صفوی می افزاید: رژیم های سخت غذایی آن هم بدون مشورت با متخصصان و كارشناسان موجب آسیب به بافت های بدن می شود كه نه تنها از نظر جسمی، فرد را دچار مشكل می كند بلكه گاه افراد زیبایی خود را از دست می دهند و به تدریج از نظر روانی هم دچار مشكلاتی می شوند.

براساس این گزارش، باید با انجام رژیم های غذایی مناسب از ریزش موی سر جلوگیری كرد اما گاه ریزش مو دلیل بر تغذیه نامناسب ندارد و به صورت ارثی بروز می كند. ریزش مو به هر دلیلی برای افراد نگران كننده است به گونه ای كه گاه ریزش مو شدید شده و به كچلی فرد می انجامد و در این شرایط موضوع كاشت مو به میان می آید.
كاشت مو نیز مشكلات خاص خود را دارد و برای هر فردی مقدور نیست در روش هایی كه عموما بر جراحی استوار است، مشكلاتی از جمله طولانی بودن دوران نقاهت برای فرد به وجود می آورد.

«مسعود داوودی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله اعظم(عج) و متخصص پوست و مو در گفت وگو با ایرنا می گوید: بهترین سن كاشت موی سر در مردان كه دچار ریزش موی كامل شده اند، 03سالگی است.

وی ادامه می دهد: كاشت مو در افرادی توصیه می شود كه بدن آن ها به درمان های دارویی مقاوم شده و نسبت به دارو پاسخ مثبتی نشان نمی دهند.

وی اضافه می كند: زمانی كه درمان های طبی در فردی اثر نكند باید فرد اقدام به كاشت موی سر كند.

این متخصص پوست و مو می گوید: برای كاشت مو در مردان، از موهای پشت سر افراد برای كاشت مو استفاده می شود.

داوودی اضافه می كند: موهایی كه از پشت سر افراد به مناطقی كه ریزش مو كامل شده منتقل می شود، دیگر دچار ریزش نخواهد شد.

این متخصص پوست و مو می گوید: دارو درمانی در زنان برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین رویش دوباره مو بیشتر از مردان اثربخش است بنابراین كاشت موهای سر به
خانم ها توصیه نمی شود.

داوودی می افزاید: الگوی رشد مو در زنان و مردان با یكدیگر متفاوت است به همین دلیل ریزش موی سر آن ها نیز با یكدیگر متفاوت خواهد بود.

وی ادامه می دهد: موی سر مردان بیشتر از ناحیه وسط سر دچار ریزش می شود اما در زنان ریزش مو در قسمت های مختلف سر اتفاق می افتد.

داوودی تصریح می كند البته كاشت مو در زنانی كه به صورت استثنایی از ناحیه وسط سر دچار ریزش می شوند، امكان پذیر است.

این متخصص پوست و مو اضافه می كند: شانس دارودرمانی در زنانی كه دچار كچلی شده اند، بیشتر از مردان است.

داوودی تصریح می كند تا زمانی كه علت اصلی ریزش مو در زنان با اطمینان تشخیص داده نشود، نباید هیچ گونه اقدام درمانی برای فرد درنظر گرفته شود هر چند كه ریزش موی ژنتیكی با الگوی زنانه شایع ترین علت ریزش مو در زنان شناخته شده ولی علت های دیگری نیز سبب انواع ریزش مو در زنان می شود.

وی ادامه می دهد: علت ریزش مو در زنان ارثی است كه طاسی با الگوی زنانه FPHL نامیده می شود.

«داریوش دائر» عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران ابزار و روشی برای كاشت مو به كشور وارد كرده است كه بسیاری از معایب روش های قبلی را ندارد و موهای فرد از
تراكم بیشتری پس از كاشت برخوردار می شود.

وی در گفت وگو با ایرنا می گوید: دلایل ریزش مو متنوع و متفاوت است اما عمده ترین دلیل ریزش مو در خانم ها و آقایان ریزش هورمونی و آندروژنیك است كه به شكل طاسی خود را نشان می دهد. البته در برخی موارد نیز بر اثر استرس های شدید مانند شنیدن اخبار ناگوار، سیل و جنگ، خونریزی، بارداری، شیردهی، جراحی و سوختگی فرد دچار ریزش موی گذرا می شود.

دائر اضافه می كند: نوع دیگر ریزش مو بر اثر كمبود موادمغذی، رژیم های نادرست، گیاهخواری صرف یا خوردن برخی داروها بروز می كند. ریزش موی اندروژنیك در مردان به 7 تیپ و در زنان به 3 تیپ تقسیم می شود كه كاشت مو در مردان معمولا از تیپ سه به بعد و در زنان معمولا در تیپ دو و سه انجام می شود.

وی در پاسخ به این سؤال كه در كدام یك از این موارد ریزش فرد می تواند كاندیدای كاشت مو شود، می گوید: در افرادی كه ریزش مو در آنها كامل باشد، می توان كاشت مو انجام
داد. اما در مواردی كه كمتر از 05 درصد از موها ریخته باشد با روش های غیرجراحی مانند مزوتراپی PRP و روش های دارویی می توان ریزش مو را درمان كرد.

دائر تصریح می كند: اما در مواردی كه ریزش زیاد و كامل است و حجم زیادی از مو از بین رفته است فرد می تواند از كاشت مو استفاده كند، ضمن اینكه در مواردی كه فرد دچار ریزش هورمونی یا ژنتیكی است، یا در مواردی كه در اثر بیماری مو ریزش پیدا كرده و دوباره رویش نیافته است می توان از كاش مو بهره برد.

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران اضافه می كند: در برخی بیماران ممكن است در سنین جوانی ریزش زیاد باشد اما در برخی نیز ریزش تدریجی است اما درنهایت بیمار به دلیل از دست دادن بخش عمده ای از موهای خود مجبور به كاشت مو می شود.

دائر می گوید: برای كاشت مو از قسمت پس سر استفاده می شود بنابراین هرچقدر این قسمت پرپشت تر باشد كاشت مو موفق تر است. از این رو بیمارانی كه قصد كاشت مو دارند بهتر است قبل از گسترش طاسی به این كار اقدام كنند.

وی در پاسخ به این سؤال كه از چه روش هایی برای كاشت مو استفاده می شود؟ می گوید: تاكنون دو روش عمده در كاشت مورد استفاده قرارگرفته است. یكی روش برداشت نواری
كه نواری از قسمت مودار پس سر برداشته می شود و پوست به همراه موهای آن در زیر میكروسكوپ ریزریزشده و به واحدهای تشكیل دهنده مو تقسیم می شود و به صورت مرتب در سوراخ هایی كه در جلوی سر ایجاد می شود كاشته خواهدشد كه به این روش FUT گفته می شود.

دائر اضافه می كند: در روش دوم كه FIT نامیده می شود هر تار مو از پس سر خارج و بعد از تنظیم در جلوی سركاشته می شود.

وی با اشاره به روش جدید در كاشت مو می گوید: در روش جدید كه به نام SAFER مشهور بوده با دستگاه (PUNGH HAIR MATICK) موهای زنده و قابل رشد به صورت اتوماتیك از قسمت پس سر برداشته می شود.

وی اضافه می كند: دراین روش موهای برداشته شده جمع آوری شده پس از تنظیم برای هر منطقه توسط ابزار مخصوص در جلوی سركاشته می شود.

دائر با اشاره به مزایای این روش می گوید: در روش Safer سرعت كار بالاتر و زمان عمل هم كمتر است. ضمن اینكه خونریزی و برش از پس سر صورت نمی گیرد و با بی حسی موضعی در مطب قابل انجام است. پس از عمل هم بیمار دچار آسیب دائمی پس سر و یا كبودی صورت نمی شود.

وی ادامه می دهد: در این روش موهای كاشته شده دائمی است البته در روش های قبل نیز به همین صورت بود اما در روش جدید میزان موهای قابل حیات نسبت به قبل بیشتر است و 59 درصد موهای برداشته شده قابل استفاده خواهد بود و موها پس از كاشت تراكم و حجم مناسبی دارد در حالی كه در روش های قبلی به دلیل محدودیت های تكنیكی موها تراكم خوبی نداشت.
وی از جمله مزیت های روش Safer را از بین نرفتن بانك مو بر عنوان كرد و افزود: در روش برداشت نواری موهای آن قسمت از پس سر كه برداشته می شد از بین می رفت اما در روش جدید مو آسیب نمی بیند. در این روش امكان تكرار كاشت وجود دارد. حتی برخی افرادی كه پیش از این از روش نواری استفاده كرده اند بار دیگر می توانند از این روش استفاده كنند.
وی اضافه می كند. در روش جدید برخلاف روش های قبلی بیمار بیش از یك روز نیاز به استراحت ندارد، از پانسمان استفاده نمی شود و فرد می تواند به كار بازگردد به شرط اینكه از كلاه استفاده كند تا قسمت برداشت مو دچار آسیب نشود. در این روش پس از گذشت هفت تا 01 روز از برداشت و كاشت مو، پس سر ترمیم می یابد.

به گفته دائر، جای برداشت به شكل سوراخ یا برش جراحی ندارد و چون عمق نفوذ دستگاه كم است نمای طبیعی سر حفظ می شود، موها نیز بلافاصله پس از پایان كار شروع به رشد می كند و این رشد 03 تا 04 روز ادامه دارد و پس از آن به طور موقت وارد فاز ریزش می شود كه شش تا 9 ماه به طول می انجامد.

وی اضافه می كند: در ماه سوم پس از كاشت، مجددا موها رشد می كند و هر ماه 01 درصد به تراكم موها افزوده می شود كه بعد از 9 تا 21 ماه تراكم كامل خواهد شد، جنس موها نیز كاملا طبیعی و از جنس موهای پشت سر خواهد بود.


منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha