سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4625

اگر تمام روز را در خانه می‌گذرانید، محافظت طبیعی پوست برای شما كافی است اما دفاع طبیعی بدن نمی‌تواند در برابر آفتاب كنار ساحل، پیاده‌روی در یك ظهر داغ و یا هنگام كوهنوردی محافظت چندانی از پوست شما نماید.

استفاده از كرمهای ضد آفتاب، یكی از معمولترین روشهای محافظت پوست در مقابل تابش اشعه زیان‌آور نور خوررشید است كه در میان خانمها رواج بیشتری دارد.

نور خورشید حاوی طیف وسیعی از اشعه‌های مرئی و نامرئی است كه بخشی‌از آن، به نام طیف ماوراء بنفش، برای پوست انسان مضر بوده و تمامی آسیب‌های پوستی از ناحیه آن است.

میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول سال و در ارتفاعات و مناطق استوایی بیشتر از سایر مناطق است.

در فصل تابستان، تابش مستقیم نور آفتاب به پوست، به تدریج آسیب‌هایی از قبیل آفتاب سوختگی، التهاب و قرمزی پوست، چین و چروك و سرطان پوست را به همراه می‌آورد.

انواع كرمهای ضد آفتاب كدامند؟
متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت: كرمهای ضد آفتاب دارای دو نوع فیزیكی و شیمیایی هستند، ضد آفتابهای فیزیكی مانند یك پرده پوشاننده، سطح پوست را می‌پوشانند و نور را منعكس می‌كنند به طوری كه فقط مقدار بسیار كمی از آن جذب پوست می‌شود.

دكتر "محمدعلی ماپار" افزود: كرمهای ضد آفتابهای شیمیایی اغلب بیرنگ هستند و اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود می‌كنند و مانع رسیدن نور به سطح پوست می‌شوند.

دكتر ماپار افزود: معمولا" شركتهای تولیدكننده ، برای تاثیرگذاری بیشتر، در فرمول تولید خود، تركیبی از این دو نوع را مد نظر قرار می‌دهند.

وی در خصوص نحوه صحیح استفاده از كرمهای ضد آفتاب اظهار داشت:این كرمها باید نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده شوند تا جذب پوست شده و موثر واقع گردند.

‪ SPF‬یا فاكتور محافظتی آفتاب چیست؟
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت: كرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان تواناییشان در جذب و دفع اشعه ماورای بنفش درجه‌بندی می‌شوند كه نشان‌دهنده این است كه مصرف‌كننده تا چه مدت می‌تواند بدون آنكه دچار آفتاب سوختگی شود، زیر نور خورشید بماند.

وی اظهار داشت: ایده‌آل‌ترین مقدار این فاكتور محافظتی، شماره ‪ ۳۰‬است كه برای تمامی مناطق توصیه می‌شود و هر چه این فاكتور بالاتر باشد میزان تاثیرگذاری آن بیشتر است.

این متخصص پوست و مو ادمه داد: البته ضد آفتابهای با فاكتور محافظتی بالاتر از شماره ‪ ۳۰‬در برخی افراد به علت داشتن تركیبات شیمیایی بالاتر حساسیت پوستی ایجاد می‌كند.

وی با اشاره به اینكه میزان نیاز به كرمهای ضد آفتاب، بستگی به رنگ پوست و میزان حساسیت آن دارد گفت: هر چه رنگ پوست روشنتر باشد و زودتر در معرض آفتاب قرمز و ملتهب شود استفاده‌از كرم ضد آفتاب بایداز سنین پایینتر آغاز شود.

دكتر ماپار همچنین افزود: هرچه به خط استوا نزدیك‌تر شویم به علت بیشتر شدن اشعه ماوراء بنفش خورشید، استفاده از كرمهای ضد آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه ایران نیز در چنین موقعیتی قرار دارد بنابراین استفاده از كرمهای ضد آفتاب در تمامی مناطق كشور توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: پوستهای چرب باید از كرمهای فاقد چربی‌و حاوی مواد مرطوب كننده استفاده كنند و كرمهای چرب و حاوی مواد نرم‌كننده برای پوستهای خشك مناسبتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز مناسبترین زمان استفاده از كرمهای ضد آفتاب را ساعت ‪ ۹‬صبح الی چهار بعد از ظهر ذكر كرد و تاكید نمود: افرادی كه به نور آفتاب حساسیت بیشتری دارند بهتر است كمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

وی در مورد اثر ماندگاری این كرمها بر روی پوست گفت: افرادی كه به طور مداوم در معرض آفتاب هستند بهتر است كه هر دو ساعت یكبار این كرمها را تجدید كنند اما افرادی كه در مكانهای سرپوشیده كار می‌كنند، استعمال دو بار در طول شبانه‌روز كافی است.

دكتر ماپار در مورد ارجحیت كرمهای ضد آفتاب خارجی به داخلی گفت: هیچ كدام از شركتهای تولیدكننده بر یكدیگر ارجحیت ندارند و افراد بهتر است از كرمی استفاده كنند كه با پوستشان سازگار بوده و جوش‌های قرمز روی پوستشان ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا استفاده از كرمهای آرایشی بر روی كرم ضد آفتاب نقشی در كاهش اثرگذاری این كرمها دارد اظهار داشت: اگر كرمهای آرایشی نیم ساعت بعد از استعمال كرم ضد آفتاب مورد استفاده قرار گیرد مشكلی به وجود نمی‌آید اما اگر بلافاصله قبل از جذب كرم ضد آفتاب استعمال شود تاثیر آن را كاهش می‌دهد.

این متخصص پوست و مو همچنین گفت: ضد آفتاب به صورت مطلق اثر آفتاب را از بین نمی‌برد بلكه فقط تاثیر آن را بر روی پوست كاهش می‌دهد.

دكتر ماپار اضافه كرد: افرادی كه پوست حساس دارند، بهتر است در فصل تابستان حتی در سایه یا در هوای ابری نیز از كرمهای ضد آفتاب استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha