چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 46256

مدیر كل داروهای طبیعی و مكمل سازمان غذا و دارو از اتمام فازعملیاتی تهیه فارماكوپه (دارونامه) گیاهان بومی ایران تا پایان امسال خبر داد و گفت: اطلاعات مربوط به 125 گیاه بومی كشور به صورت عمومی منتشر و به منظور بهره برداری در اختیار شركت‌های داروسازی قرار می‌گیرد.

سلامت نیوز : دكتر امیر حسین جمشیدی در گفت و گو با (ایسنا)، با بیان اینكه تا پایان امسال، چندین پروژه راه اندازی و از چند داروی گیاهی نیز رونمایی می‌شود، اظهار كرد: تهیه فارماكوپه (دارونامه) گیاهان دارویی از ابتدای امسال وارد فازعملیاتی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال تحویل و به صورت عمومی منتشر شود.

وی اضافه كرد: فارماكوپه مبتنی بر گیاهان بومی ایران است. البته در حال حاضر فارماكوپه‌هایی با زبان‌های دیگر از برخی كشورها منتشر و موجود است. اما دارونامه اخیر به طور ویژه به گیاهان بومی داخل كشور پرداخته و بناست از این طریق پلی بزنیم به سمت تولید فراورده‌های دارویی كه تركیبات گیاهی بومی دارند نه این كه برخی گونه‌های گیاهی را از خارج وارد و در داخل كشور دارو تولید كنیم.جمشیدی با بیان این‌كه اطلاعات مربوط به 125 گیاه امسال در فارماكوپه مورد نظر ارائه خواهد شد، اظهار كرد: تمامی آزمایشات مربوط به یك گیاه از طریقه كشت، خواص میكروسكوپی، ویژگی‌های ظاهری و مواد موثره آن گرفته تا مكان مناسب كشت، روش آنالیز آن و سایر موارد در این فارماكوپه ثبت خواهد شد.به گفته مدیر كل داروهای طبیعی و مكمل سازمان غذا و دارو، این اقدام برای نخستین بار در كشور صورت پذیرفته و به صورت عمومی انتشار یافته و به عنوان یك رفرنس در اختیار شركت‌های داروسازی، دانشگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

بیش از 110 فرآورده گیاهی به فهرست دارویی كشور افزوده شد

مدیر كل داروهای طبیعی و مكمل سازمان غذا و دارو، در خاتمه به این پرسش كه سهم داروهای گیاهی در سبد دارویی خانواده تا چه میزان افزایش داشته است، اظهار كرد: خوشبختانه در سال گذشته تعداد فرآورده‌هایی كه تولید كردیم متنوع شده و افزایش یافته است به گونه‌ای كه می‌توان گفت اكنون 700 فراورده طبیعی داریم و بیش از 110 فراورده گیاهی نیز به فهرست داروهای طبیعی كشور اضافه شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha