رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی با بیان این كه تعرفه‌های غیرواقعی از دلایل بروز پدیده زیرمیزی است، گفت: در صورت واقعی شدن تعرفه‌ها بیماران نیز حاضر به پرداخت زیر میزی نمی‌شوند.

سلامت نیوز : دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: تعرفه‌های پزشكی آن قدر پایین است كه متناسب با خدمات ارایه شده از سوی پزشكان نیست اما متاسفانه برخی پزشكان هم كه وضع مالی خوبی دارند نیز زیرمیزی دریافت می‌كنند كه كار نادرستی است.

وی با اشاره به تعیین تعرفه‌های پزشكی بخش دولتی و خصوصی از سوی شورای عالی بیمه گفت: این كار درست نیست چرا كه دولت خریدار خدمت است بنابراین نباید خود نرخ خدمت را تعیین كند. تعرفه معین شده در نهایت به ضرر بیمارستان‌های دولتی و پزشكان است. در این شرایط باید سازمان نظام پزشكی و انجمنهای پزشكی كه فروشندگان خدمت هستند، تعرفه‌ها را تعیین كنند.رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی افزود: برخی پزشكان به‌ویژه پزشكان شهرستانی گمان می‌كنند كه حقوق كافی از بخش دولتی دریافت نمی‌كنند و همین امر باعث دریافت زیرمیزی از سوی آنان می‌شود.خسرونیا در ادامه اظهار كرد: پزشكان، وسایل طبی را به دلار می‌خرند و از بیمار، ریال دریافت می‌كنند.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی با اشاره با مكان‌های ارایه دهنده خدمت به بیماران، گفت: این مكان‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. بیمارستانهای دولتی، بیمارستان‌های خصوصی و بخش‌هایی از بیمارستان‌های دولتی (VIP) كه مانند مراكز درمانی بخش خصوصی به بیماران خدمت ارایه می‌دهند.وی در ادامه گفت: گاهی اوقات بیماران با وجود آن كه پزشكان به آنان اطلاع می‌دهند كه قرار است در بخش VIP بیمارستان‌های دولتی بستری شوند، پس از بستری شدن در این بخش از هزینه‌های آن ابراز نارضایتی و از پزشك شكایت می‌كنند.رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی افزود: گاهی اوقات بیمار ابزار تمایل می‌كند كه یك پزشك خاص او را عمل جراحی كند. در شرایطی كه پزشك حاضر نباشد بر اساس قیمت‌های دولتی بیمار را عمل كند، از او می‌خواهد كه در بخش خصوصی بستری شود تا شخصا او را تحت عمل جراحی قرار دهد.

وی در ادامه گفت: این موارد را نمی‌توان زیرمیزی تلقی كرد چرا كه بر اساس توافق بین پزشك و بیمار انجام می‌شود اما اگر پزشك از بیمار بستری شده در بیمارستان‌های دولتی پولی بیشتر از تعرفه‌ مطالبه كند، مبلغ دریافت شده زیرمیزی محسوب می‌شود.خسرونیا در پایان تاكید كرد: پزشكان اندكی زیرمیزی دریافت می‌كنند. در این شرایط بیمار و بیمارستان حق شكایت از پزشك را دارند اما معمولا چون بیمار، خود مبلغ اضافه‌ای را به پزشك پرداخت كرده است از او شكایت نمی‌كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha