مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از برخورد جدی با پزشكان زیرمیزی‌‌بگیر و برگرداندن هزینه 30 بیمار طی یك سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: در آسیب شناسی پدیده زیرمیزی لازم است پای درد دل پزشكان هم بنشینیم.

سلامت نیوز : دكتر مسعود مسلمی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، در آسیب‌شناسی پدیده زیرمیزی، گفت: در تمام دنیا اگر نظام سلامت از ساماندهی مناسبی برخوردار نباشد با معضلات متعددی روبرو خواهد بود.

وی به مشكلات متعدد در اقتصاد سلامت كشور اشاره كرد و گفت: مهم‌ترین موضوع آن است كه در ساماندهی نظام سلامت هنوز به یك الگوی مناسب دست نیافته‌ایم. لازم است الگوی مناسبی برای ساماندهی نظام سلامت كشور پیگیری شود. برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع می‌تواند الگوی مناسبی برای نظام سلامت باشد تا به تدریج ساختارهای نظام سلامت را در ریل مناسبی قرار د‌هد.

زیرمیزی پدیده‌ایست كه از نبود ساماندهی مناسب در نظام سلامت ناشی می‌شود

مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: «پدیده زیرمیزی» كه شاید پدیده‌ای جنجال آفرین هم باشد، یكی از معضلاتی است كه از همین ناهماهنگی‌ها و نبود ساماندهی مناسب در نظام سلامت ناشی می‌شود. در مجموع به پولی كه خارج از تعرفه پزشكی و خارج از محدوده بیمارستان گرفته می‌شود، زیرمیزی گفته می‌شود.وی ادامه داد: پدیده زیرمیزی ممكن است در بیمارستان‌هایی اتفاق افتد كه جراحی انجام می‌دهند. در غیر این صورت به عنوان مثال زیرمیزی در مطب پزشك عمومی معنایی ندارد. واقعی نبودن تعرفه‌های نظام سلامت از دلایل مطرح در پدید زیرمیزی در این بیمارستان‌هاست. از طرف دیگر بیمه‌های كشور ضعیف هستند، به شكل درست تعرفه تعیین نمی‌كنند و بیماری‌ها را به صورت انتخابی و با تعرفه‌هایی كه خودشان تعریف می‌كنند، پوشش می‌دهند. دلیل این موضوع نیز آن است كه سرانه نظام سلامت كشور بسیار پایین است.

ضریب K جراحی به نحوی درست تعریف شود

نایب رییس انجمن پزشكان عمومی افزود: لازم است از محل درآمد تولید ناخالص داخلی رقم بالایی برای نظام سلامت كشور لحاظ شود تا بخشی از آن در مبحث تعرفه قرار گیرد و ضریب K جراحی به نحوی درست تعریف شود؛ اما این موضوع اكنون اتفاق نمی‌افتد. چنین روندی سبب می‌شود كه به عنوان مثال رقم پرداختی به یك پزشك برای جراحی قلب در كشورهای همجوار A تومان باشد اما در نظام بیمه‌ای ایران A-20 تومان در نظر گرفته شود؛ این اختلاف درآمد اختلاف فاحشی است. بنابراین پزشك و یا جراح مربوطه نمی‌تواند با چنین تعرفه‌هایی به كار خود ادامه دهد و مجبور می‌شود با بیمار توافق كند. به این ترتیب است كه فشار ناشی از هزینه‌ درمان به مردم وارد می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: هر چند پزشك، كاری علمی و درمانی انجام می‌دهد و بسیار زحمت می‌كشد اما بیمه‌ها، دولت و... خود را كنار كشیده‌اند و پزشكان را در مقابل مردم قرار داده‌اند. ارتباط مالی كه در تمام دنیا بین پزشك و بیمار قطع شده در مملكت ما به صورت مخفیانه و در سایه انجام می‌شود. این موضوع باعث ایجاد نابسامانی شده و سبب می‌شود كه به عنوان مثال یك پزشك برای یك عمل خاص A تومان بگیرد و یك نفر A +5. بیماران نیز به جهت اضطراری كه در انجام عمل مربوطه دارند، ناگزیر به پرداخت این ارقام می‌شوند.

وی در این باره ادامه داد: در اینجا سوال آن است كه آیا در این زمینه پزشكان مقصر هستند؟ اعتقادم بر آن است كه مشكل پزشكان نیستند؛ مشكل سیستم نظام سلامت كشور است كه به شكلی صحیح تعریف نشده و سبب می‌شود كه پزشكان به عنوان خدمتگزاران واقعی مردم، از نظر اقتصادی در ذهن مردم بد معرفی ‌شوند. این در حالیست كه دولت حق پزشكان را درست تعریف نكرده و پزشكان روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.

به گفته مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، تنها بین دو تا پنج درصد از تمام قشر پزشكی كشور، كسانی هستند كه شاید بیش از آنچه كه حق‌شان است برداشت می‌كنند. عمده جامعه پزشكی با صداقت و تحت فشار زیاد كار می‌كنند. آیا باید افراد خدوم جامعه را سرزنش كرد یا آنكه قوانین را اصلاح؟ امروز قوانین بیمه‌ای كشور مشكل دارد، سیاستگذاری نظام سلامت مشكل دارد، تعریف سرانه درمان مشكل دارد، تعرفه‌ها مشكل دارند؛ به جای رفع این مشكلات، در جامعه طوری وانمود می‌شود كه پزشكان مشكل دارند. برای آسیب شناسی این موضوع تمام افراد ذی مدخل باید دور یك میز بنشینند و مشكل را از ریشه حل كنند.

در برخورد با پدیده زیرمیزی با كسی شوخی نداریم

دكتر مسلمی‌فرد به ابلاغیه‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به بیمارستان‌های تحت پوشش خود و برخورد‌های این دانشگاه با پدیده زیرمیزی اشاره كرد و گفت: دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به شدت با این پدیده برخورد می‌كند و در این زمینه با كسی شوخی نداریم. ابلاغیه‌های لازم به بیمارستان‌ها صورت گرفته و تاكید شده كه تمام پزشكان باید با توجه به قوانین موجود عمل كنند. همچنین به بیمارستان‌ها عنوان كرده‌ایم كه اگر موردی از زیرمیزی مشاهده شود، در ارزشیابی بیمارستان مربوطه تاثیر خواهد گذاشت .

مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: به دنبال برنامه‌ای كه از نیمه دوم سال گذشته شروع كردیم و عمدتا به دنبال شكایت بیماران، پول‌های حدود 30 نفر از بیماران را گرفته و به آنها بازگرداندیم، پرونده‌هایی نیز مفتوح است. در این زمینه پزشكی داریم كه حدود 20 میلیون تومان اضافه از بیمار گرفته است و دانشگاه برخوردهای لازم را انجام، پول را گرفته و به بیمار پس داده است. در مجموع با تمام مواردی كه به ما اطلاع داده شده، برخورد كرده‌ایم. اما باز هم باید تاكید كرد كه این موارد استثناء هستند. نباید این موارد استثناء را در جامعه بزرگ كرد و مردم را نسبت به خدمتگزاران بی‌اعتماد كنیم. این موضوع باعث می‌شود اعتماد بیمار به پزشك از بین برود.

مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: در نگاهی عادلانه به موضوع «زیرمیزی» باید دید كه مقصران در بوجود آمدن این پدیده چه كسانی و چه ارگان‌هایی هستند. در این مبحث كه زیرمیزی بگیران كار خلافی انجام می‌دهند، بحثی نیست. ما نیز با این پدیده برخورد جدی داریم. اما از یك طرف لازم است پای درد دل پزشكان هم بنشینیم. كسانی كه در امر تعیین تعرفه و سرانه درمان تاثیرگذارند خود را كنار كشیده‌اند و پزشكان را در مقابل مردم قرار داده‌اند. لازم است به حل ریشه‌ای این مبحث ورود شود؛ در غیر این صورت دائم با معلول برخورد می‌شود و با علت كاری نمی‌شود. رها كردن علت این موضوع باعث گسترش و یا مخفی‌تر شدن آن می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha