چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 46286
سلامت نیوز: 26 فروردین 1391 قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست: «تردد خودروهای فرسوده در هشت كلانشهر از تیرماه ممنوع می‌شود.»

27‌/‌1‌/‌91 جانشین پلیس راهور تهران: «اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده فعلا عملی نیست و هیچ ممنوعیتی برای تردد این خودروها اعمال نخواهد شد.»

اتفاق تازه‌ای نیست، بازهم همان اختلاف نظرهای همیشگی و به دنبال آن اظهارنظرهای مسوولان دستگاه‌های متولی درباره یك موضوع كه به اندك فاصله‌ای از هم گفته‌هایشان تكذیب می‌شود.

این بار نوبت طرح از رده خارج كردن خودروهای فرسوده است تا پس از مدت‌ها باردیگر سوژه داغ اختلاف‌نظرها شود، ماجرا از گفته جنجال‌برانگیز چندی پیش قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد، وقتی شاعری از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در هشت كلانشهر كشور از تیر امسال خبرداد.

هرچند این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور دقیق عنوان نكرد كه تكلیف مالكان این خودروها چیست و دولت در قبال اجرای این طرح ضربتی چه تسهیلات حمایتی برای صاحبان این خودروها به منظور تعویض خودروهای فرسوده خود در نظر گرفته است؟ اما بصراحت اعلام كرد در این زمینه هماهنگی‌های لازم با مسوولان نیروی انتظامی انجام شده و آنها موظف هستند در زمان تعیین شده از تردد خودروهای فرسوده و دودزا جلوگیری كنند.

اما درست به فاصله یك روز پس از اعلام این خبر، جانشین پلیس راهور تهران در اظهارنظر جنجال‌برانگیز دیگری ضمن رد سخنان قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده فعلا عملی نیست و هیچ ممنوعیتی برای تردد خودروها اعمال نخواهد شد.

اظهارنظرها برسر احتمال اجرایی شدن یا نشدن ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در حالی بالا گرفته است كه شاید اگر كمی منصفانه نگاهی به پرونده اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده بیندازیم به واقعیت‌های تلخی پی ببریم، واقعیتی كه به نوعی اظهارات مسوولان پلیس راهور مبنی بر امكان‌پذیر نبودن اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در كشور آن هم در شرایط فعلی را تایید كند.

براساس آخرین آمار پلیس راهور تا سال 1390، یك میلیون و 600 هزار خودرو در كشور در زمره خودروهای فرسوده قرار گرفته‌اند و این در شرایطی است كه بنابر اظهارات مجریان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده كشور، پرونده این پروژه باید تا پایان سال 1390 بسته می‌شد اما واقعیت این است كه طرح خروج خودروهای فرسوده با وجود امیدواری مسوولان و متولیان امر در به سرانجام رساندن این پروژه به دلیل كندی مراحل اجرا از پیشرفت لازم برخوردار نیست.

این در حالی است كه شیوه كنونی طرح از رده خارج كردن و جایگزینی خودروهای فرسوده با چالش‌های جدی در زمینه شرایط و چگونگی اجرا، نوع خودروهای جایگزین با توجه به اهداف طرح، دغدغه تامین اعتبار اجرای آن، استطاعت مالی مالكان این خودروها و نیز وظایف و عملكرد خودروسازان و دستگاه‌های دولتی روبه‌روست كه همین امر پروژه جایگزینی یك میلیون و 600 هزار خودروی فرسوده‌ای را كه قرار بود تا سال 1390 جمع‌آوری شود با مشكلات و موانع جدی مواجه كرد.

از سوی دیگر با این كه متولیان تلاش می‌كنند تعامل میان شركت‌های خودروساز با دیگر سازمان‌های مرتبط را تعاملی مثبت و بدون چالش نشان دهند، اما پروسه طولانی اسقاط خودروی فرسوده تا زمان تحویل خودروی جدید توسط شركت‌های خودروساز داخلی كه موجب گلایه مالكان خودروهای فرسوده شده و از طرفی آنها را به شركت در طرح جایگزینی بی‌رغبت كرده است، بیانگر كوتاهی شركت‌های خودروساز در تحویل بموقع خودروهای نو به شركت‌كنندگان در این طرح است.

اینها تنها بخشی از مشكلات و موانع پیش روی اجرای پروژه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده در كشور است، مشكلاتی كه خواه، ناخواه روند اجرای پروژه مذكور را طی سال‌های اخیر از سرعت مورد انتظار انداخته است.

در چنین شرایطی شاید بهتر باشد مسوولان سازمان محیط زیست پیش از اعلام چنین اخباری و ایجاد جو روانی در میان مردم و بخصوص مالكان این خودروها در ابتدا تمام جوانب از جمله این‌كه آیا اجرای چنین طرحی در شرایط فعلی امكان‌پذیر است یا خیر را بررسی كرده و ضمن جلوگیری از بروز اختلاف نظرها میان مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط كه به نوعی زمینه بی اعتمادی مردم را نیز فراهم می‌آورد، صرفا اجرای طرح‌های ضربتی را تنها راهكار اساسی در پرونده خروج خودروهای فرسوده ندانند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha