سلامت نیوز: در نخستین روز از اردیبهشت ماه ذرات گرد و غبار آسمان شهرهای مختلف استان زنجان را فرا گرفت و موجب شد شرایط هوای این استان به شرایط بحرانی برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ریزگردهای عربی از بامداد روز جمعه مناطق مختلف استان زنجان را فرا گرفته و موجب شده شهروندان زنجان علی رغم هوای بارانی و مطبوع فرودین ماه، اریبهشت ماه را با میزبانی از گرد وغبار آغاز کنند.

بنا به گفته های علی اسدی کارشناس هوای سازمان حفاظت از محیط زیست استان زنجان، وضعیت هوای استان زنجان ازحد اضطراری عبور کرده  و به شرایط بحران رسیده است.

اسدی با بیان اینکه وضعیت عادی در خصوص ذرات هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب  است افزود: در حال حاضر این میزان به 812 میکروگرم بر مترمکعب  رسیده است.

وی  متوسط گرد و غبار هوای استان زنجان در 24 ساعت را 228 میکروگرم بر متر مکعب دانست و گفت: با وجود چنین گرد و غباری، در زمان حاضر وضعیت هوا از شرایط هشدار و اضطرارعبور کرده و در موقعیت بحرانی  قرار دارد.
 
 علی اسدی با بیان اینکه هواشناسی ورود ذرات گرد و غبار را برای امروز و فرداد برای آسمان مناطق غربی کشور پیش بینی کرده بود افزود: زمان ورود گرد و غبار به این استان  از ساعت شش صبح امروز(جمعه) است.
اسدی با هشدار به شهروندان زنجان برای رعایت اصول بهداشتی و استفاد از ماسک در زمان ترددشان در سطح شهر افزود: ذرات موجود در هوای استان زنجان دارای قطر کمتر از 10 میکرون هستند که به راحتی می توانند وارد سیستم تنفسی افراد شده و مشکلات و بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی را به دنبال داشته باشند و در چنین وضعیتی کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی و تنفسی از منزل خارج نشده و تا حد امکان از ورود به هوای آزاد خودداری کنند.
 
 
کارشناس هوای سازمان حفاظت از محیط زیست استان زنجان، نوع ذرات معلق در هوا را در تشدید وضعیت اضطراری موثر دانست و گفت: در صورت وجود فلزات سنگین در این گرد و غبار، آسیب های جدی متوجه مردم خواهد بود.
 
اردیبهشت استان زنجان و زیبایهای این فصل همواره زبانزد بوده و شهروندان و مسافران برای دیدن طبیعت  زیبای نقاط مختلف زنجان به تفرجگاهها و مکانهای طبیعی استان سفر می کنند ولی ریزگردهای عربی استان زنجان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
 تاثیرات منفی  ورود ریزگردهای عربی به هوای ایران در حال حاضر و در آینده نه چندان دور مشخص  می‌شود و وجود برخی ذرات فلزات سنگین تاثیرات منفی بر روند زندگی افراد جامعه خواهد داشت.
 
به گفته اسدی غلظت هوای زنجان شامل سه مرحله  هشدار، اضطرار و بحران است که در حال حاضر به توجه به وجود  812 میکروگرم بر مترمکعب آلودگی گرد وغبار در هوای استان، وضعیت هوا است در شرایط بحرانی قرار گرفته است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha