جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 46320
سلامت نیوز: دانشمندان به دنبال استفاده از سلولهای بنیادی در تولید فولیكولهای موی رنگینه‌دار بر روی موشهای كچل هستند كه می‌تواند نوید دهنده درمانهای جدید برای درمان كچلی و خاكستری شدن مو باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه علوم توكیو در یكی از دو آزمایش خود موفق به شناسایی شیوه‌ای برای رشد مو و رنگدانه‌دار كردن آن شده‌اند.

این آزمایش بر روی موشها موفقیت‌آمیز بوده، اما محققان امیدوارند بتوانند این شیوه را طی سه سال آینده بر روی انسان نیز آزمایش كرده و در دهه آینده این درمان بطور گسترده در دسترس عموم قرار بگیرد.

متخصصان انگلیسی با تقدیر از محققان ژاپنی، كار آنها را چاره مشكلی خوانده‌اند كه دانشمندان را برای دهه‌های متوالی گیج كرده بود.

این دستاورد از تركیب سلولهای بنیادی كه از قابلیت تبدیل به انواع مختلف سلول برخوردارند و از فولیكولها بدست آمده است.

دانشمندان از دو گونه سلول بنیادی پوست استفاده كردند كه در كنار یكدیگر حاوی تمام دستورالعمل‌ها برای یك فولیكول مو و پرورش آنها در آزمایشگاه و تبدیل به فولكولهای شكل‌گرفته نابالغ هستند.

این محصول در نهایت در پشت بدون موی موشهای كچل كاشته شد كه طی دو تا سه هفته رشد مو در آنها مشاهده شد. همچنین از این شیوه می‌توان برای پرورش سبیل استفاده كرد.

به گزارش مجله «نیچر كامیونیكیشنز»، جالب این بود كه در زمان استفاده از سلولهای بنیادی انسانی از سر یك مرد طاس نیز در این موشها رشد كلاله مو مشاهده شد.

در آینده می‌توان به استخراج سلولهای بنیادی از یك نمونه پوست از سر انسان پرداخته و از آن برای پرورش فولیكولهای سالم مو استفاده كرد.

با این روش می‌توان دهها هزار فولیكول را در آزمایشگاه پرورش داده و سپس به بخش دچار كچلی تزریق كرد.

این تیم تحقیقاتی همچنین نشان دادند كه با افزودن یك نوع خاص سلول بنیادی در این تركیب می‌توان موهایی تولید كرد كه رنگی هستند.

این بدان معنی است كه كاربران این درمان می‌توانند از موی سر به رنگ دوران جوانی خود برخوردار باشند.

همچنین می‌توان درمانی را برای آن دسته از افرادی بوجود آورد كه موهایشان خاكستری شده است.

این در حالیست كه این جوانسازی مجدد از هزینه كمی برخوردار نبوده و با وجود درمان سلولهای بنیادی احتمالا هزاران دلار هزینه در بر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha