سلامت نیوز: رییس كلینیك چند تخصصی "درد" بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: با وجود جلسات متعددی كه با صندوق‌های بیمه برگزار كرده‌ایم، این صندوق‌ها هنوز زیر بار پوشش خدمات كلینیك‌های درد نرفته‌اند و با خدمات كلینیك‌های درد همانند جراحی‌های زیبایی بینی برخورد می‌كنند.

دكتر علی امامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دردهای مزمن در جامعه پزشكی خوب جا نیفتاده است و به علت بی توجهی به آن – تعداد بیماران مبتلا به این نوع دردها روز به روز در حال افزایش است، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع رسانی كافی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: یكی از عوامل ابتلا به دردهای مزمن خوب رسیدگی نكردن به دردهای حاد بیماران مانند دردهای ناشی از شكستگی استخوانی، دردهای پس از عمل جراحی و كمر دردهاست. این درحالیست كه درمان دردهای مزمن بسیار سخت تر از دردهای حاد است ضمن آنكه احتمال درمان كمتر می‌شود و هزینه‌های بیشتری را به بیمار و در نهایت به جامعه تحمیل می‌كند.

وی درباره آمار مبتلایان به دردهای مزمن در ایران اظهار كرد: آمار دقیقی در دسترس نیست چرا كه بسیاری از مبتلایان به دردهای مزمن به كلینیك‌های تخصصی درد مراجعه نمی‌كنند، ولی تخمین زده می‌شود كه حدود 10 تا 15 درصد از افراد جامعه دردهای مزمن را در طول عمر خود تجربه كنند.

دكتر امامی با اشاره به تاثیر منفی دردهای مزمن بر كیفیت زندگی مبتلایان، تاكید كرد: اگر بتوانیم با اجرای روش‌های پیشگیری و فیزیوتراپی مناسب بر دردهای مزمن فائق شویم، بیماران كیفیت زندگی بهتری پیدا خواهند كرد.

رییس كلینیك چند تخصصی درد بیمارستان امام شایع‌ترین دردهای مزمن در ایران را سردرد، كمردرد، درد مفاصل زانو و شانه و دردهای بیماران سرطانی بیان و اظهار كرد: متاسفانه با روش‌های بسیار غلطی مانند مصرف تریاك و مواد مخدر و یا مصرف خود سرانه مسكن تلاش می‌شود كه این دردها درمان شود این در حالیست كه بیماران با در پیش گرفتن این روشها معتاد می‌شوند و درد آنها درمان نمی‌شود. خوشبختانه با پیشرفت علم، درمان این بیماران تسهیل شده است و در كلینیك‌های چندتخصصی درد با استفاده از داورهای جدید و روش‌های تهاجمی، بر دردهای مزمن فائق می‌شویم.

وی در باره پوشش بیمه‌ای خدمات كلینیك‌های چند تخصصی درد نیز گفت: متاسفانه صندوق‌های بیمه‌گر با خدمات كلینیك‌های درد همانند جراحی زیبایی بینی برخورد می‌كنند در حالی كه دردهای مزمن یك مشكل اجتماعی است كه باید به آن به خوبی پرداخته شود و اگر صندوق‌های بیمه، خدمات مراكز درد را تحت پوشش قرار دهند، در آینده بسیاری از مشكلات افراد كه باعث بازنشستگی پیش از موعد و از كار افتادگی می‌شود و سایر هزینه‌هایی كه بر صندوق‌های بیمه به ویژه تامین اجتماعی تحمیل می‌شود، كاهش می‌یابد.

دكتر امامی در خاتمه با بیان اینكه هر ریالی كه بیمه‌ها برای پیشگیری و درمان دردها هزینه می‌كنند باعث صرفه جویی صدها و میلیاردها تومانی در آینده می‌شود، ابرازامیدواری كرد: با كمك شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت بتوان خدمات این كلینیك‌ها را بیمه كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha