سلامت نیوز: پژوهشگران انگلیسی موفق شدند با کاشت سلولهای گیرنده نور در چشم، نابینایی موشها را درمان کنند که این امر نویدبخش درمان نابینایی در انسان در آینده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیوی "بی بی سی"، پژوهشگران در تحقیقات خود توانستند از طریق کاشتن سلولهای گیرنده نور در شبکیه چشم موشهای نابینا توانایی دیدن دوباره را به آنها بازگردانند.

این دستاور گامی در مسیر یافتن درمان جدیدی برای بیماران چشمی است.

پژوهشگران دانشگاه لندن سلولهای گرفته شده از موشهای جوان سالم را به طور مستقیم در شبکیه چشم موشهای نابینا تزریق کردند. این سلولهای گیرنده نور بویژه برای دیدن در تاریکی مهم هستند.

براساس این تحقیقات، یک سلول در بین هر شش سلول بعد از چهار تا شش هفته پیوندهای ضروری را برای انتقال اطلاعات بصری به مغز ایجاد کرد.

این پژوهشگران سپس دید این موشها را در تاریکی آزمایش کردند و متوجه شدند که آنها برخلاف موشهای درمان نشده قادر به یافتن محل مخفی خروج هستند.

پژوهشگر روبین مسئول این تحقیقات گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که سلولهای گیرنده نور کاشتنی می توانند با موفقیت با عناصر شبکیه چشم در هم آمیخته و بینایی را عملا بهبود بخشند.

وی ابراز امیدواری کرد که پژوهشگران بزودی از طریق استفاده از سلولهای بنیادین جنینی بتوانند به این موفقیت برسند و آنها را تبدیل به سلولهای گیرنده نور کرده و روی انسان آزمایش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha