سلامت نیوز: رییس انجمن باروری و ناباروری ایران با بیان اینكه استفاده از روش‌های كمك باروری نظیر تحریك تخمك‌ها احتمال چند قلو زایی را بالا برده است اظهار كرد: در صورت تشكیل بیش از سه جنین در رحم مادر، پزشكان تا قبل از 14 هفتگی به كمك ریداكشن اقدام به خارج نمودن جنین‌های اضافی می‌نمایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ابراهیم پارسا نژاد در حاشیه برگزاری سومین كنگره بین المللی و هجدهمین كنگره ملی متخصصان باروری و ناباروری كشور درباره چگونگی وقوع چند قلو زایی عنوان كرد: انسان به طور طبیعی تك قلو زاست، البته در برخی نژادها دوقلوزایی بیشتر مشاهده می‌شود اما اكنون روش‌های كمك باروری به افزایش آمار چند قلوزایی كمك كرده و می‌توان گفت روشهایی نظیر تحریك تخمك‌ها برای باروری احتمال چندقلوزایی را افزایش داده‌اند.

وی به عوارض ناشی از چندقلوزایی اشاره كرد و گفت: در كنار جنبه‌های مثبتی كه تولد فرزندان در بر دارد، عوارضی چون پارگی زودرس كیسه آب و اجبار به بیرون آوردن رحم پس از زایمان مادر را تهدید می‌كند.

پارسا نژاد با بیان اینكه جامعه پزشكی همیشه به دنبال كاهش احتمال چند قلوزایی بوده است اظهار كرد: در كشورهای اروپایی پس از لقاح آزمایشگاهی تنها تعداد مشخصی جنین را به داخل رحم مادر منتقل می‌كنند. در كشور ما نیز تنها اجازه انتقال سه جنین به رحم مادر داده شده است و اگر بیش از این تعداد جنین در پروسه بارور كردن مادر وارد رحم شوند بار حقوقی و قانونی پیدا می‌كند.

رییس انجمن باروری و ناباروری اضافه كرد: اما مشاهده می‌شود باز هم با وجود انتقال سه جنین، مادر پنج قلو یا بیشتر باردار می شود. یك علت این امر آن است كه این سه جنین در داخل رحم مادر طی تقسیمات خود به خودی به پنج قلوهای همسان یا بیشتر تبدیل می‌شوند.

پارسانژاد با اشاره به اینكه در صورت ایجاد بیش از سه قل جنین‌های اضافه كه ضعیف تر از سایر جنین‌ها هستند را با روش ریداكشن از رحم خارج می‌شود، در خصوص زمان خارج سازی جنین‌های اضافه از رحم مادر نیز گفت: از نظر علمی 11 – 12 هفتگی زمان مناسب انجام ریداكشن است. از نظر قانونی نیز می‌توان تا قبل از 14 هفتگی ریداكشن را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha