سلامت نیوز: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام اینکه مصرف روغن جامد باعث افزایش کلسترول خون می شود، گفت: این روغنها در اکثر رستورانها و فست فودها استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر زهرا عبداللهی با اعلام اینکه ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد، اظهار داشت: میزان بالای کلسترول بد در خون، فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی، از عوامل خطر بیماریهای قلبی است که البته قابل شناسایی، کنترل و درمان است.

وی گفت: اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستید، لازم است در برنامه غذایی روزانه خود تغییراتی را ایجاد کنید و با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید کلسترول خود را کاهش دهید.

عبداللهی اضافه کرد: چربیهای ترانس (مانند روغن جامد) کلسترول خون را افزایش می دهند. این روغنها در هنگام طبخ در اکثر رستورانها و غذاهای فوری (فست فودها) استفاده می شوند. این چربیها همچنین در محصولات لبنی، گوشت قرمز، چیپس، کیکها هم یافت می شوند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: چربیهای غیر اشباع در روغنهای نباتی مایع و نیز روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شوند. زمانیکه این روغنها به میزان متوسط استفاده شوند و جایگزین چربیهای اشباع و ترانس در رژیم غذایی شوند ، سبب کاهش کلسترول خون می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مواد غذایی غنی از فیبر مانند جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی می توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کنند گفت: روغن زیتون، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب هستند که اگر به میزان متوسط استفاده شوند به کاهش سطح کلسترل بد خون کمک می کنند.

عبداللهی تصریح کرد: میوه ها و سبزیها حاوی ویتامینهای آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب به دیواره رگها و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شوند.

وی افزود: مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می شود و نانهای سبوس دار مثل نان بربری، نان سنگک و نان جوی سبوس دار هم حاوی ویتامین B زیاد و هم کاهش دهنده چربی خون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha