جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
سلامت نیوز: یک روانپزشک معتقد است: بیماری اوتیسم دلایل و عوامل بسیاری ممکن است داشته باشد که از مهمترین آنها عفونت های دوران بارداری است که موجب توقف رشد سلول های مغزی می شود.

دکتر مجید صادقی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از دلایل دیگر بیماری اوتیسم می توان به عوامل ژنتیکی و ارثی، زایمان نامناسب و دوران بارداری پر استرس اشاره کرد.

این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری اوتیسم بیان کرد: این بیماری مخصوص دوران کودکی است و تا پایان عمر همراه با فرد است و درجه بندی دارد.

وی با اشاره به کودکانی که به این بیماری دچار می شوند، گفت: اوتیسم معمولا در دوران شیرخوارگی یا چند ماه و چندسال اول زندگی بوجود می آید و با طی شدن مراحل رشد، این بیماری نیز به تدریج یا ناگهانی رشد می کند و باعث متوقف شدن رشد عاطفی و اجتماعی کودک می شود.

این روانپزشک با اشاره به علائم این بیماری گفت: کودکانی که به بیماری اوتیسم مبتلا هستند، رشد طبیعی و معمولی ندارد و در خود فرو می روند و از اجتماع دوری می کنند و در نوع شدیدتر حتی نمی توانند ادامه تحصیل بدهند.

این روانپزشک با اشاره به انواع بیماری اوتیسم بیان کرد: در دسته بیماران نوع خفیف، تکامل رشد هیجانی، محدودیت روابط اجتماعی، توجه نکردن به مسائل جزئی، تکرار حرکات و در خود چرخیدن است.

وی تصریح کرد: در نوع شدید بیماری اوتیسم، بیماران دچار کاهش احساسات، کم شدن تماس های چشمی، استفاده محدود از کلمات، اشتباه بیان کردن ضمایر و کم شدن عواطف می شوند.

این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تاثیر جنسیت بر این بیماری گفت: بیماری اوتیسم در پسرها شایعتر است و معمولا تا سن سه سالگی بروز پیدا می کند.

دکتر صادقی در مورد هوش این کودکان گفت: برخی از این کودکان هوش بالایی دارند و می توانند عملیات سخت و دشوار ریاضی را به سرعت انجام بدهند اما باید توجه داشت که نیم دیگر از این کودکان دچار عقب افتادگی هستند و هوش کمی دارند.

وی در خصوص راههای تشخیص این بیماری بیان کرد: تنها راه تشخیص این بیماری صحبت ها و تعاریفی است که والدین و یا معلمان بیان می کنند.

این روانپزشک در ادامه اظهار داشت: درمان دارویی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد و بهبودی کامل میسر نیست و این بیماری تا پایان عمر در فرد باقی می ماند.

این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد رفتار اطرافیان با این کودکان گفت: کسانی که از این کودکان مراقبت می کنند باید نظم داشته باشند و آموزش های خاصی برای نگهداری از این کودکان دیده باشند.

این روانپزشک درمورد کودکانی که به بیماری اوتیسم دچار هستند بیان کرد: این کودکان علارغم رفتار عجیبی که دارند به دیگران و یا خود آسیب و صدمه ای نمی زنند و رفتارهای پرخطر ندارند.

وی با اشاره به کارها و رفتار هایی که این افراد دارند گفت: افراد اوتیسمی فراموشی ندارند و حافظه قوی در به خاطر سپردن و یاد آوری خاطره ها و یا موارد دیگر دارند اما مشکل اساسی که در این کودکان شایع است، اختلال تکلم است و این افراد تنها می توانند چند جمله را پشت سر هم بیان کنند و یا اصلا حرف نمی زنند.

این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهار داشت: عوامل محیطی در ایجاد این بیماری نقشی ندارد و شوک های محیط اطراف موجب این بیماری نمی شود. همچنین استرس در تشدید این بیماری نقشی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha