جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 46355

بوی بد دهان، كابوس بسیاری از خانم‌هاست،‌ این موضوع هم آن‌ها را اذیت می‌‌كند و هم اطرافیان آن‌ها را، حتی ممكن است زندگی اجتماعی آن‌ها را نیز مختل كند.

سلامت نیوز: بوی بد دهان، كابوس بسیاری از خانم‌هاست،‌ این موضوع هم آن‌ها را اذیت می‌‌كند و هم اطرافیان آن‌ها را، حتی ممكن است زندگی اجتماعی آن‌ها را نیز مختل كند.

برای همین دلیل خیلی طبیعی است كه به دنبال راه‌حل برای برطرف كردن آن باشید اما برای یافتن بهترین راه‌حل، باید علت‌های این مسئله را بدانید. برخی از علت‌های این مسئله، راه‌حل‌های ساده‌ای دارند اما در مورد برخی علت‌های دیگر مسئله به این سادگی‌ها نیست و باید به‌‌طور جدی‌تر به آن‌ها نگاه كرده و برای درمان آن‌ها اقدام كنید.


   از كجا بدانیم؟

از كجا بدانیم كه دهان ما بوی طبیعی دارد یا بوی آن ناراحت‌كننده است؟ خب ممكن است دوستان و اطرافیان سعی كنند فاصله خودشان را با ما حفظ كنند یا آن قدر ما را دوست داشته باشند كه این موضوع را به‌ما نگویند. اگر خوش‌شانس باشید، یك‌نفر مستقیم به چشمان شما نگاه خواهد كرد و می‌گوید: «دهان‌ شما بوی بدی می‌دهد.» اما اگر این اتفاق نیفتاد می‌‌توانید كاری بكنید. زبان‌تان را روی مچ‌دست‌تان بكشید و بعد مچ دست‌تان را بو كنید، اگر مچ دست‌تان بوی بدی داد احتمالا دهان‌تان‌ هم بوی بدی می‌دهد. اگر این مشكل را داشتید به علت‌های گفته شده فكر كنید.


   بگذارید كنار

آیا سیگار می‌كشید؟ سیگار كشیدن ده‌ها و صدها ایراد دارد و تقریبا همه می‌دانیم كه روی سلامت ما چه تاثیرات بدی می‌گذارد اما شاید در مورد یك خصوصیت بد سیگار چیزی نشنیده باشید: «سیگار كشیدن باعث بدبو شدن تنفس و دهان شما می‌شود در ضمن بدانید كه سیگاركشیدن برای لثه شما بد است و لثه‌های‌تان را ملتهب كرده و احتمال بیماری‌های لثه را بیشتر می‌كند.» خود بیماری‌های لثه هم باعث بدبو شدن نفس‌ شما می‌شود.

راه‌حل؟ خیلی‌ راحت سیگار نكشید.


  قهوه، سیر و پیاز ممنوع

 اگر شما مواد غذایی مثل سیر و پیاز را دوست دارید باید ببینید علاقه‌تان برای‌تان مهم‌تر است یا بوی بد دهان‌تان. در ضمن یادتان باشد قهوه هم ممكن است روی بوی بد دهان و تنفس شما موثر باشد اما شاید جالب باشد بدانید كم‌خوردن كربوهیدرات هم می‌تواند باعث بوی بد دهان شود، پس اگر دچار مشكل بوی بد دهان هستید با خیال راحت شیرینی بخورید.


   مسواك بزنید، دهان‌شویه هم استفاده كنید


خیلی از افراد برای داشتن دهانی تمیز یا برای آن‌كه احساس خوبی داشته باشند از دهان‌شویه استفاده می‌كنند؛ اما خیلی از افراد هم هستند كه می‌گویند: «من مسواك می‌زنم، پس نیاز به دهان‌شویه ندارم.» اما این توجیه اصلا درست نیست. دهان‌ انسان پر از باكتری‌هایی است كه باعث ایجاد پلاك بیماری‌های لثه و نیز مشكلات دندانی می‌شوند، زمانی كه باكتری با بزاق و مواد‌غذایی مخلوط می‌شود و در بین دندان‌ها گیر می‌افتد یك بوی بد ایجاد می‌كند. در ضمن باكتری‌ها می‌توانند روی زبان‌ هم فعالیت كنند و با تجزیه موادغذایی روی زبان باعث رقم‌خوردن بوی بد دهان شوند. راه‌حل؟ به‌طور منظم مسواك بزنید، نخ‌ دندان بكشید و از دهان‌شویه استفاده كنید. حداقل 2 بار در روز هر كدام از این كارها را انجام دهید. در ضمن از مسواكی استفاده كنید كه بتواند لایه‌رویی زبان را هم تمیز كند. از محلول‌های دهان‌شویه ضدباكتریایی استفاده كنید كه می‌تواند بوی بد دهان شما را برطرف كند اما یادتان باشد دهان‌شویه نمی‌تواند جای مسواك را بگیرد. اگر هم مشكل دندانی داشتید حتما به دندان‌پزشك مراجعه كنید.


  شاید بیمار باشید

بعضی بیماری‌ها و مشكلات جسمی هستند كه می‌توانند روی بوی دهان شما تاثیر بگذارند. در‌واقع اگر چه این حالت‌ها خیلی شایع نیستند اما مواردی وجود دارد كه بوی بد دهان می‌تواند نشانگر وجود مشكل در بخشی از بدن یا یك عضو دیگر شما باشد. برای مثال ممكن است شما دچار یك بیماری خود ایمنی باشید و دهان‌تان به اندازه كافی بزاق ترشح نكند، در این حالت مواد غذایی روی زبان و دندان‌های شما باقی می‌ماند و این باعث می‌شود دچار بوی بد دهان یا دچار عفونت ریه یا مجاری تنفسی فوقانی شوید، حتی ممكن است وجود عفونت در سینوس‌ها هم باعث ایجاد بوی بد در دهان شما شود. بوی بد دهان ممكن است نشانگر این باشد كه شما مبتلا به بیماری دیابت هستید یا شاید هم مشكلات كبدی و كلیوی دارید. اگر مطمئن‌ هستید كه بهداشت دهان و دندان شما هیچ ایرادی ندارد می‌توانید به یك پزشك مراجعه كنید تا مطمئن شوید كه دچار مشكلی نیستید.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha