شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 46357
سلامت نیوز : تك فرزندها به طرز معنى دارى از نظر تحصیلى و شغلى موفق هستند.یك روانپزشك گفت: مطالعات نشان داده است كه كمترین میزان مراجعه براى درمان اختلالات روانپزشكى مربوط به تك فرزند ها است البته این ممكن است به دلایل مختلفى چون حمایت خانواده و عدم مراجعه و غیره باشد اما دلیل مهمتر این است كه این افراد كمتر مبتلا به اینگونه بیمارى ها مى شوند.

حامد محمدى كنگرانى با اشاره به اینكه در گذشته تك فرزندى یك پدیده منفى كه معایب رفتارى زیادى در كودكان به وجود مى آورد تلقى مى شد اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان مى دهند كه تك فرزند بودن آنچنان كه در گذشته تصور مى شد بد نیست و نكات مثبت زیادى دارد.

وى با بیان اینكه همه فرزندان اول تا چند سال بعد از تولد تك فرزند هستند گفت: بچه هاى اول نیزازخصوصیات تك فرزندى برخوردارند و با همین خصوصیات باقى مى مانند بنابراین این دیدگاه كه فرزند دیگرى به دنیا بیاوریم چون نمى خواهیم كه كودكمان تك باشد اشتباه است و در واقع در هر خانواده یك بچه با خصوصیات تك فرزندى وجود دارد. این روانپزشك با اشاره به اینكه تك فرزندان و به ویژه فرزندان اول توجه بیشترى از پدر و مادر دریافت مى كنند گفت: این كودكان بیشتر در جمع بزرگسالان هستند بنابراین معمولا دایره لغات بیشترى دارند، زودتر حرف زدن یاد مى گیرند، بهتر صحبت مى كنند و رفتار هاى بالغانه بیشترى پیدا مى كنند و از لحاظ تفكرى، شناختى، احساساتى افراد موفق ترى هستند و همچنین اعتماد به نفس بیشتر و توانایى بیشترى در حل مشكلات دارند.

دكتر كنگرانى اظهار داشت: مطالعات نشان داده است كه تك فرزندها به طرز معنى دارى از نظر تحصیلى و شغلى موفق هستند بنابراین مى توان گفت تك فرزند بودن یك شمشیر دو لبه است، زیرا به تنهایى یك خصوصیت مثبت محسوب مى شود اما در برخى مواقع رفتار پدرو مادرها مى تواند این ویژگى مثبت را به یك نقطه منفى تبدیل كند. وى ادامه داد: تك فرزند ها به علت اینكه خواهر و برادرى ندارند ممكن است تعامل كمترى با كودكان دیگر و روابط اجتماعى ضعیف ترى داشته باشند یا علاقه به كارهاى گروهى نداشته باشند و در كارهاى فردى موفق تر باشند اما این كودكان چون خواهر یا برادر بزرگترى ندارند كه مسئولیتها را به گردن او بیاندازند مسئولیت پذیرترند. این روانپزشك گفت: برخى والدین تصور مى كنند چون صاحب تك فرزند هستند باید به تمام خواسته هاى معقول و غیر معقول كودك خود پاسخ مثبت بدهند در حالیكه اصول تربیتى خانواده هایى كه تك فرزند دارند نباید فرقى با خانواده هایى كه چند فرزند دارند داشته باشد.

دكتر كنگرانى افزود: معمولا خانواده ها براى تك فرزند وقت بیشترى مى گذارند، پول بیشترى خرج مى كنند و هرچه مى خواهد در اختیارش قرار مى دهند و دقیقا به همین دلیل است كه در تربیت فرزند با مشكل مواجه مى شوند و همین مسئله باعث مى شود كه كودكى كه مى تواند از خصوصیات خوبى چون داشتن دایره لغلات بیشتر، توانایى بهتر براى بروز احساسات و توانایى رهبرى برخوردار شود ، متوقع، لوس، خودخواه بار مى آید و مستعد افسردگى و ضعف در روابط اجتماعى مى شود. وى ادامه داد: مطالعات نشان داده است كه كمترین میزان مراجعه براى درمان اختلالات روانپزشكى مربوط به تك فرزند ها است البته این ممكن است به دلایل مختلفى چون حمایت خانواده و عدم مراجعه و غیره باشد اما دلیل مهمتر این است كه این افراد كمتر مبتلا به اینگونه بیمارى ها مى شوند. وى در بخش دیگرى از سخنانش با اشاره به اینكه فاصله بین فرزندان حداقل باید بین ۲ تا ۳ سال باشد گفت: این فاصله نباید خیلى هم طولانى شود اما اینكه چه زمانى به دنیا بیاد بستگى به تصمیم والدین دارد و افراد نباید به دلیل برخى فشارهاى اجتماعى یا حرف هاى غیر علمى دیگران و ترس از تنها ماندن فرزند اول بچه دار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha