شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 46358
سلامت نیوز : مرکز استان لرستان در سال‌های اخیر چالش‌های بی‌شماری را تجربه کرده‌است. مشکلاتی که اگر در بخش مدیریت شهری به آنها توجه نشود می‌تواند تاثیرات نگران کننده‌ای بر شهر خرم آباد داشته باشد.
به گزارش مهر، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که شهرنشین شده‌است؛ جدا از رشد خود جمعیت، شهرنشینی اکنون جمعیت شناختی غالب بشر کنونی است. محیط زیست کره زمین در صد سال گذشته شاهد افزایش فزاینده جمعیت بوده‌است؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای معتبر جهانی جمعیت ساکن شهرها 19 برابر افزایش یافته‌است.به دیگر سخن از نظر تاریخ، شهرنشینی با ابعاد کنونی خویش پدیده‌ای است کاملا جدید که درحقیقت بستری برای شکل‌گیری تمدن‌های نو فراهم آورده‌است.این در حالی است که برای حیات یک شهر تجمع شدید مواد غذایی، آب، انرژی و مواد خام همواره یک دغدغه اصلی به شمار رفته و البته خروجی این همه مصرف‌گرایی، افزایش انواع پسماند و بالا رفتن آلاینده‌های مختلف از حد استاندارد است.
زندگی در محیط شهرهای امروزی به ویژه شهرهایی که به شدت به وسایل نقلیه شخصی متکی‌اند، سبب بروز چالش‌هایی شده‌است که می‌توان به مواردی همچون افزایش آلاینده‌های خطرناک، مختل شدن سیستم حمل و نقل و افزایش معضل ترافیک اشاره کرد که موجب به خطر افتادن سلامتی خود شهروندان می‌شود.خوشبختانه امروزه فرآیند شهرنشینی به دلیل بروز مشکلات حاد زیست محیطی در حال تغییر است؛ در حال حاضر شهرهای بسیاری در سراسر جهان به سمت طرح‌های زیست محیطی و پاک حرکت کرده‌اند. استفاده از انرژی‌های خورشیدی امروزه در دستور کار بسیاری از شهرهای جهان قرار گرفته و استفاده از سوخت‌های فسیلی به حداقل رسیده‌است.این در حالی است که ما نیز می‌توانیم بر اساس توانایی‌های سرزمینی خویش حرکت کرده و بر اساس یک مدیریت خردمندانه، داشته‌های طبیعی این سرزمین را برای آیندگان حفظ کنیم.
مرکز استان لرستان در یک اقلیم خاص واقع شده‌است؛ این شهر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده سفید کوه، کمرسیاه و مدبه قرار گرفته و از لحاظ ریزش‌های جوی، دما و رطوبت همواره در یک شرایط خاص قرار دارد.این در حالی است که خرم‌ آباد در یک دهه گذشته با افزایش جمعیت روبرو بوده‌است؛ مهاجرت خانواده‌های روستایی به شهر یکی از عوامل این افزایش جمعیت بوده است.
به دیگر سخن، افزایش جمعیت در کنار اقلیم کوهستانی شهر سبب گسترش طولی خرم آباد شده‌است. به همین دلیل شاهد از بین رفتن شرایط طبیعی شهر در شمال و جنوب و دامنه کوه کمرسیاه این شهر در 50 سال گذشته بوده‌ایم.در اکثر موارد افزایش جمعیت سبب افزایش وسایل نقلیه موتوری می‌شود؛ موضوعی که با بافت قدیمی شهر خرم آباد چندان سازگار نیست زیرا گذشتگان این سرزمین، خرم آباد را برای محل زندگی انسانها طراحی کرده‌اند اما اینک متاسفانه به اشغال خودروها درآمده‌است.
خرم آباد از فقر فضای سبز شهری رنج برده و حتی نسبت به سایر شهرهای استان در شرایط استاندارد قرار ندارد؛ یکی از موضوعاتی که در نخستین جلسه کمیته صیانت از محیط زیست شهری و مدیریت پسماند مطرح شد، موضوع کمبود سرانه فضای سبز شهری و از بین رفتن برخی از درختان قدیمی شهر بود که متولیان امر بایستی با سنجش تدابیر خاص درصدد رفع این مشکلات برآیند.متاسفانه تابستان سال گذشته شاهد خزان زودرس درختان مرکز شهر بودیم؛ موضوعی که به صورت کاملا آشکار زنگ خطر را برای شهروندان خرم آبادی به صدا درآورد.این موضوع از آن جا اهمیت پیدا می‌کند که مرگ زودرس درختان، هشداری جدی برای سلامتی شهروندان به حساب می‌آید. موضوع خزان زودرس درختان در این جلسه مطرح شد که امیدواریم متولیان امر برای سامان دهی سیستم حمل و نقل عمومی در مرکز شهر و همچنین خارج کردن خودروهای فرسوده پیشنهادات مطرح شده را در دستور کار خویش قرار دهند.
بر بنیاد تحقیقات به عمل آمده از سوی پژوهشگران حوزه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، در حال حاضر قسمت‌های زیادی از کره زمین در معرض اثرات منفی تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌است؛ تخریب منابع طبیعی، استفاده مداوم از سوخت‌های فسیلی و اقتصاد متکی بر نفت و کشاورزی، برخی سرزمین‌ها را آسیب پذیر کرده‌است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد خرم آباد به دلایل مختلف با کمبود سرانه فضای سبز روبروست و در سال های اخیر دگرگونی های بسیاری را تجربه کرده‌است.
بر اساس یکی از آخرین نقشه‌های منتشر شده که خطر اثرات تغییرات اقلیمی را با رنگ آبی تیره نشان داده‌است؛ بخش اعظم زاگرس به دلیل دگرگونی‌های مصنوعی در معرض خطرات احتمالی اقلیمی قرار گرفته که مرکز استان لرستان نیز یکی از نقاطی است که احتمال وقوع اثرات منفی در آن وجود دارد. به همین دلیل حفظ داشته های طبیعی شهر و افزودن فضای سبز بسیار ضروری به نظر می‌رسد.موضوع مهم و چالش برانگیز مدیریت پسماند، یکی از مواردی بود که نخستین جلسه کمیته صیانت به آن پرداخته شد؛ مشکلات محیط زیست انسانی شهر خرم آباد به گونه‌ای است که می‌توان توسط یک برنامه ریزی صحیح و کاربردی نه تنها از مشکلات جاری کاست بلکه می‌توان در بسیاری از هزینه عمرانی شهر نیز صرفه جویی کرد.
این درحالی است که بر اساس تحقیقات به عمل آمده، میزان آلایندگی این خودروها سه برابر مینی بوس‌های جدید است که با تولید منواکسید کربن، اکسیدهای ازت، ازن و ذرات ریز معلق، سهم چشمگیری در آلوده کردن مرکز شهر بر عهده دارند.از سوی دیگر قرار گرفتن این مینی بوس‌ها در پیاده روی قدیمی ترین پارک شهر، چیدمان طبیعی مرکز شهر را به هم ریخته‌است. در جلسه کمیته صیانت هم پیشنهاد شد که از طریق اعتبارات بانکی و حمایت‌های دولتی، ناوگان فرسوده شهر مورد بازبینی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha