شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

پای قلیان به اماكن عمومی از قبیل پارك‌ها كشیده شده است و اهل دود، بی‌واهمه، ممنوعیت استعمال قلیان در مكان‌های عمومی را نادیده گرفته‌اند.

سلامت نیوز: پای قلیان به اماكن عمومی از قبیل پارك‌ها كشیده شده است و اهل دود، بی‌واهمه، ممنوعیت استعمال قلیان در مكان‌های عمومی را نادیده گرفته‌اند.

پای قلیان به اماكن عمومی از قبیل پارك‌ها كشیده شده است و اهل دود، بی‌واهمه، ممنوعیت استعمال قلیان در مكان‌های عمومی را نادیده گرفته‌اند.

كاش كریستف كلمب در این سال‌ها زنده بود و می‌شد او را به خاطر كشف توتون محاكمه كرد. كشفی كه در این روزها بانی حواشی بسیاری بوده است.

موضوع كشیدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماكن عمومی سال‌هاست كه مورد بحث است. داستان جمع آوری قلیان‌ها به پاییز ۸۶ برمی‌گردد كه براساس قانون جامع كنترل دخانیات، قرار بود استفاده از قلیان در اماكن عمومی محدود و ممنوع شود.
 
با اعلام این ممنوعیت و خبر جمع آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها، كار به اعتراض گسترده قهوه‌خانه‌داران سراسر كشور رسید تا جایی كه با دستور رئیس‌جمهور، جمع‌آوری قلیان‌ها متوقف شد. سال بعد در پاییز ۸۷ دوباره ممنوعیت عرضه قلیان در اماكن عمومی از سوی كمیسیون فرهنگی مجلس تصویب و ابلاغ شد.

تا اینكه تیر ماه ۹۰ فرمانده انتظامی تهران بزرگ از ممنوع بودن ورود زنان به قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌هایی كه قلیان عرضه می‌كنند، خبر داد.
 
سرانجام هم اعلام شد كه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، نامه وزارت كشور در سال ٨٦ را مبنی بر اینكه «استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباكو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری كند»، غیر قانونی دانست و آن را ابطال كرد و اعلام شد كه عرضه هر نوع قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است.

پس از آن و در ۲۵ آبان بار دیگر دولت اعلام كرد: «استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود. » این بخشی از بخشنامه جدید دولت بود كه در پایگاه خبری دولت و به نقل از این پایگاه، در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد.
 
اعلام آزاد شدن مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها درحالی بود كه چند سالی مصرف قلیان به یك بحث و جدال همیشگی میان صنف سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها از یك‌سو و وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از سوی دیگر تبدیل شده بود.

در این سال‌ها قلیان تبدیل به یك تفریح معمولی بسیاری از جوانان شده است و با وجود هشدارهای همیشگی پزشكان و متولیان سلامت در جامعه، شاهد رشد روزافزون قلیانی‌ها بوده‌ایم و قهوه‌خانه‌دارها از این فرصت برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌كنند.

در این میان، تصویب مكرر قانون‌های ضد‌و‌‌نقیض در این زمینه، آ‌نهم با فاصله‌های كوتاه، تأمل برانگیز و همگان را سردرگم كرده است. از مصوبه ممنوعیت استفاده از قلیان در اماكن عمومی و سپس لغو این مصوبه با دستور مستقیم رئیس دولت در سه سال و نیم گذشته كه بگذریم، دستور زیر بیش از سایر آنها جای بحث دارد: «بر اساس ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماكن عمومی ممنوع است كه با توجه به خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول این آیین‌نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها از این پس مجاز خواهد بود.»

دودش به چشم شهروندان و طبیعت
مجاز اعلام شدن كشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها در حالی است كه این روزها قلیان كشیدن وارد فاز چشم و همچشمی شده و به نوعی این عمل نوعی كلاس و پرستیژ میان جوانان به شمار می‌رود.

جدا از آن اگر تا پیش از این تنها در خانه‌ها و سپس در قهوه‌خانه قلیان كشیدن آزاد به حساب می‌آمد، در حال حاضر دود قلیان به پارك‌ها، جنگل‌ها و سایر اماكن عمومی هم راه پیدا كرده است.
 
این روزها نوای قل قل قلیان‌ها تنها از قهوه‌خانه‌ها بیرون نمی‌آید و در بسیاری از مكان‌های عمومی و حتی در گوشه و كنار خیابان‌ها و مكان هایی كه حتی كمی سرسبز و واجد شرایط نشستن روی زمین هستند، می‌توان جوان‌ها و نوجوان‌هایی را یافت كه به خوبی با چاق كردن قلیان‌ها آشنایند.
 
كافی است این شب‌ها با نگاهی به خیابان‌ها ذغال‌گردان‌هایی را بینیم كه در حال گردش و مهیا كردن قلیان برای قشر جوان جامعه هستند آنهم در حالی كه طبق قانون این عمل خلاف به حساب می‌آید.
 
ورود خانم‌ها ممنوع !
اكثر قریب به اتفاق شهروندان، بی‌تردید تابلوهای «ورود خانم‌ها ممنوع » و «به افراد زیر ۱۸ سال قلیان داده نمی‌شود» را در درب قهوه‌خانه دیده‌اید.

تابلوهایی كه بی‌تردید تنها برای فرار از زیر بار مسئولیت و ترس از جریمه در قهوه‌خانه‌ها نصب می‌شوند.اما كافی است كه تنها یكبار به دربند یا دركه و حتی به پارك‌ها و بوستان‌های شهرهای دیگر بروید تا به خوبی مشاهده كنید كه خانم‌ها و نوجوانانی كه به تازگی پشت لبشان سبز شده چگونه قلیان‌ها را چاق می‌كنند!
 
متأسفانه در شرایط كنونی هیچ نهادی مسئولیت این امر را به عهده نمی‌گیرد آن هم در حالی كه همگان از مضرات دود قلیان آگاهی دارند اما بسیاری از مردم هم كه اهل دود و قلیان نیستند، مجبورند در آتش ذغال خودخواهی اهل دود بسوزند!

قلیان به «مد» تبدیل شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص شایع شدن مصرف قلیان در اماكن عمومی به «جوان» می‌گوید: در مكان هایی كه قلیان به صورت عمومی مصرف می‌شود جدا از كسانی كه خود از كشیدن قلیان دچار زیان‌های بسیار می‌شوند، افرادی كه در آن نزدیكی هم قرار دارند آثار جبران ناپذیری را دریافت می‌كنند.

همچنین در این محیط‌ها كه آماده بروز سایر خلاف‌ها هم است، كودكان و كسانی كه برای هواخوری به فضای آزاد آمده‌اند به یك محیط مخرب و به شدت تأثیر‌گذار وارد می‌شوند.
 
دكتر عاطف وحید می‌افزاید: این عمل از دو منظر قابل بررسی است؛ یكی از نظر آثاری كه همان توتون روی جامعه می‌گذارد و به نوعی پس از مدتی به مد تبدیل و سبب شده تا افراد جمع شوند و به صورت گروهی یك عمل ناشایست را انجام دهند و دیگری در گرایش افراد به مواد قوی‌تر از قلیان.

وی از لزوم پیگیری جدی مسئولان در این ارتباط سخن می‌گوید: باید مسئولان قبل از هر قانونی با متخصصان این امر مشورت كنند. اینكه قلیان بدون مطالعه و كار كارشناسی جمع شود، چندان خوب نیست و پس از مدتی تبدیل به شیوه زیر زمینی و خلاف‌های بیشتر می‌شود.
 
به اعتقاد من تنها راه حل، مشورت با متخصصان جامعه شناسی و روانشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha