شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 46388

هر چند تحریم های آمریكا و همپیمانانش مشكلاتی را در بخش دارو برای نیازمندان به داروهای خاص بوجود آورده اما به گفته ی مسوولان ذی ربط با تدابیر مناسب و موفقیت دانشمندان و پزشكان كشور در تولید داروهای خاص هم اینك این مشكلات به حد صفر رسیده است.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛به رغم ادعای مقام های آمریكا مبنی بر اینكه هدف تحریم های یكجانبه و غیر قانونی آنان، مردم ایران نیستند اما روشن است كه دشمنان ایران قصد داشته و دارند از طریق اعمال تحریم نظام بانكی و اقتصادی كشور به بخش های در ارتباط با حتی سلامت مردم نیز آسیب برسانند، امری كه با شكست روبرو شده است.

بنا بر این امروز برای دشمنان ایران روشن شده كه اعمال بیش از سه دهه تحریم بر ضد مردم با هدف نا امید كردن آنان نسبت به انقلاب اسلامی نه تنها نتیجه ای در بر نداشته بلكه از یك سو هر چه بیشتر بر وفاق ملی افزوده و از سوی دیگر باعث توسعه علم و دانش بومی در تمامی عرصه ها گردیده است.دانشمندان ایرانی این بار در عرصه سلامت نیز خوش درخشیدند و توانستند انحصار دارویی را بشكند و به تولید هفت قلم دارو از جمله 'گلاتیرامر'(Glatiramer) برای درمان بیماری M.S دست پیدا كنند كه در روزهای آینده از آن ها رونمایی خواهد شد.همچنین تولید شش داروی دیگر برای درمان سرطان سینه و پروستات و نیز دردهای شدید و كمك بیهوشی ، كشور را بی نیاز از واردات آن ها كرده است .

فنتالین (Fentanyl) ، سوفنتانیل (Sufentanil) و آلفنتانیل (Alfentanil) داروهای كمك بیهوشی و ضد درد ، دو داروی تریپتورلین ( Triptorelin) و بوسرلین ( Buserelin) برای درمان سرطان سینه و پروستات ، داروی اكتوروتاید (Octreotide) برای تنظیم آزاد شدن هورمون رشد ، داروهای یاد شده را تشكیل می دهند.این داروها توسط شركت ' توفیق دارو' از زیر مجموعه های شركت سرمایه گذاری دارویی تامین اجتماعی ساخته شده و موفقیت پژوهشگران این شركت در ساخت مواد اولیه و فرمولاسیون این داروها گامی در جهت كاهش واردات یكهزار و 400 میلیارد تومانی دارو از خارج كشور است كه 40 درصد مصرف دارویی ایران را تشكیل می دهد.در زمان حاضر هر چند حدود پنج درصد داروها (البته از نظر عددی) از خارج از كشور تامین می شود اما همین میزان كم داروی وارداتی هزینه های سنگینی را براقتصاد دارویی و از همه مهم تر بر سلامت كشور تحمیل می كند.در آستانه رونمایی هفت قلم داروی ساخت ایران میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی با حضور برخی از دست اندركاران ساخت این دارو ، دكتر 'فرهاد زرگری '، مدیر عامل هلدینگ دارویی تامین اجتماعی و دكتر ' مهدی رضایت'‌عضو هیات مدیره شركت سرمایه گذاری دارویی تامین اجتماعی و رییس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد ، دكتر 'حسین عطار' مدیر عامل شركت توفیق دارو برگزار شد .

مشروح این میزگرد به شرح زیر است :

* سووال‌: آقای دكتر عطار ممكن است بفرمایید این داروها در كدام شركت ساخته شده و ویژگی های آنها چیست؟

** عطار (مدیر عامل شركت توفیق دارو): ‌شركت توفیق دارو ( شركت سازنده هفت قلم داروی جدید ) بزرگترین مركز ساخت داروهای پپتیدی در ایران است كه هفت قلم داروی جدید یاد شده را ساخته و قرار است به زودی از این داروها رونمایی بعمل آید.

خوشبختانه محققان این شركت به تكنولوژی ساخت مواد اولیه و دانش فرمولاسیون این داروها را دست یافته اند. این داروها شامل فنتالین (Fentanyl) ، سوفنتانیل (Sufentanil) و آلفنتانیل (Alfentanil) كه داروی ضد درد و كمك بیهوشی هستند و جزو داروهای بیمارستانی به شمار می روند كه در این میان اثر ضد درد داروی فنتالین 80 برابر مرفین است .

** رضایت عضو هیات مدیره شركت سرمایه گذاری دارویی تامین اجتماعی گفت: این داروها عمدتا داروهای تزریقی از خانواده اوپید ها است كه در جراحی های سنگین قبل از بیهوشی و یا در دردهای شدید استفاده می شود . این داروها را وارد می كردیم كه قیمت قابل توجهی نیز داشتند .

** عطار: داروهای دیگر ، دو داروی تریپتورلین ( Triptorelin) و بوسرلین ( Buserelin) در درمان هورمون درمانی در سرطان سینه و پروستات است و این داروها جز داروهای پپتیدی هستند . همچنین داروی اكتوروتاید (Octreotide) كه از داروهای پپتیدی به شمار می آید نیز از دیگر داروهای جدید ساخته شده در این شركت است كه برای تنظیم آزاد شدن هورمون رشد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه كرد: اما شاه بیت این داروها داروی گلاتیرامر (Glatiramer) برای درمان ام اس است كه تاكنون در انحصار رژیم اشغالگر قدس قرار داشت و اخیرا نیز یك شركت هندی توانسته است این دارو را بسازد.

* سووال :‌بازار دارویی ام.اس در ایران چقدر بر آورد شده است؟

**عطار: ‌این بازار در داخل كشور، حدود 140 میلیارد تومان است . به دلیل مزایایی كه داروی گلاتیرامر دارد و به تدریج جای اینترفرون ها را خواهد گرفت ، بنابراین می تواند بازار بزرگی را به خود اختصاص دهد .

* سووال :قیمت داروی گلاتیرامر وارداتی چقدر است؟

** عطار : هر آمپول این دارو در زمان حاضر 42 دلار قیمت دارد این در حالی است كه گلاتیرامر ساخت داخل به قیمت 35 هزار تومان در اختیار مصرف كننده قرار می گیرد.

**زرگری ( مدیر عامل هلدینگ دارویی تامین اجتماعی) : هفت قلم داروی جدید مورد اشاره به محض رونمایی شدن ، از آنجا كه جز داروهای اساسی به شمار می آیند در فهرست بیمه نیز قرار می گیرند.‌ قیمت این داروها 30 تا 50 درصد پائین تر از داروهای مشابه خارجی است .

* سووال : آقای دكتر زرگری، جایگاه دارو را در نظام سلامت توضیح دهید ؟

** زرگری : بخش دارو در زنجیره درمان و نظام سلامت از جایگاه ویژه ای برخوردار است دارو بعنوان پر مصرف ترین مداخله پزشكی در اقدامات درمانی در تمام دنیا از جایگاه حساسی برخوردار است.

بدون سبد كامل دارویی نظام سلامت و اقدامات درمانی بی نتیجه خواهد بود و بخش سلامت از ادوار اولیه زندگی بشر با دارو گره خورده است لذا بعنوان یك كالای استراتژیك دارو از ابعاد درمانی ، اقتصادی ، كیفیتی و آثار اجتماعی از نقش بی بدیلی برخوردار است .

از نظر اقتصادی سالیانه در دنیا هزار میلیارد دلار صروف بخش دارویی می شود .

بیشترین تحقیق و توسعه در علوم زیستی در بخش دارو رخ می دهد و سال گذشته از حدود 1400 میلیارد دلاری كه در كل جهان صرف تحقیق و توسعه در همه صنایع مختلف شده است بخش دارو با جذب 10% از این سرمایه ها در صدر تحقیق و توسعه قرار دارد .

كشور ما خوشبختانه با داشتن 15 دانشكده داروسازی ، حدود 150 هزار نفر داروساز ، حدود 100 شركت تولید كننده و وجود سازمان دارو و غذا بعنوان متولی اصلی و سندیكاهای صنفی و تشكل های علمی دارویی از یك ساختار قوی بلحاظ علمی و مدیریتی در بخش دارو برخوردار است كه حاصل تلاش تاریخی بسیاری از داروسازان نخبه و همكاران متعهد این بخش می باشد .

* سووال‌: آقای دكتر زرگری، وضعیت تولید دارو در كشور را با توجه به تحریم های دشمنان چگونه ارزیابی می كنید؟

** زرگری‌: هر چند بخش دارو و غذا در تحریم های سیاسی اعمال شده بر ایران، مستثنی است اما بدلیل تحریم بانك های كشور و به رغم ژست های عوامفریبانه استكبار جهانی، دامنه این تحریم ها به صورت غیر مستقیم به بخش دارو نیز كشیده شده و این موضوع دلیل دیگری از این مطلب است كه استكبار جهانی مردم ایران را نشانه گرفته است.

اما در این بخش نیز تلاش محققان و پژوهشگران كشور از جمله محققان دارویی نیز ستودنی است كه تمام این نقشه های استكبار را نقش بر آب كرده و در این شرایط تحریم، حماسه بزرگی آفریده اند كه تولید داروهای مهم درمان سرطان و M.S. از جمله آنها است.

* سووال ‌: بنابراین تحریم برای صنعت دارو یك فرصت محسوب شده است.

** زرگری: تحریم به هیچ عنوان مطلوب ما نیست اما در شرایطی كه دشمنان این كشور در مقابل استقلال خواهی ما را مورد هجمه قرار می دهند ما با تلاش بیشتر و مجاهده علمی با آن مقابله می كنیم و این یعنی تقویت بنیان های علمی و تحقیقاتی .

به طور كلی هنگامی كه تحت فشار قرار می گیریم چاره ای جز تقویت مبانی علمی و صنعتی نداریم.

داروسازی در ایران یك سابقه یكصد ساله دارد و شركت های دارویی نیز طی این مدت تجربیات زیادی داشته اند كه جامعه خدوم دارویی كشور یكی از صنایع پیشگام در راستای فرمایش مقام معظم رهبری است و تولید ملی را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده است .

* سووال: ‌تولید دارو در كشور در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی چقدر پیشرفت داشته است؟

** زرگری‌: ایران تا سال 1357 یك كشور وابسته در زمینه دارو به شمار می آمد و نزدیك به 80 درصد داروها را از خارج وارد می كرد و جولانگاه شركت های چند ملیتی و دارویی بود .

این در حالی است كه واردات دارو پس از 30 سال تلاش در زمان حاضر به پنج درصد می رسد . همچنین جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تولید، كیفیت، جامعیت فارماكوپه و تحقیق در زمینه دارو در منطقه امرو (EMRO) ( منطقه مدیترانه سازمان بهداشت جهانی) در رتبه یكم قرار دارد كه اكتساب این رتبه با تلاش جهادگران محقق صنعت دارو میسر شده است .

*سووال: آقای دكتر رضایت چند درصد مواد اولیه تولید دارو از خارج وارد می شود ‌؟

** رضایت‌: بیش از 60 درصد مواد اولیه دارو از خارج از كشور وارد می شود كه این میزان قبل از انقلاب به صد در صد می رسید .

* سووال: بنابراین باید 40 درصد مواد اولیه تولید دارو در كشور تهیه شود. سهم شركت های دارویی تابعه تامین اجتماعی از تولید مواد اولیه در كشور چقدر است؟

**رضایت‌: در زمان حاضر بیش از 70 درصد مواد اولیه ساخته شده دارو را شركت های دارویی تابعه تامین اجتماعی تولید می كنند .

* سووال ‌: دكتر عطار وضعیت استانداردهای دارویی ایران را در مقایسه با استانداردهای جهانی چگونه ارزیابی می كنید ؟

**عطار: ‌سازمان غذا و داروی ایران به لحاظ ساخت ماده اولیه دارویی سیاست های خوبی را این سازمان پیش گرفته است . از نظر استانداردها نیز از استانداردهای آمریكا و انگلیس و گاهی اوقات از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تبعیت می كند كه در برخی مواقع استانداردهای این سازمان حتی سختگیرانه تر از استاندردهای كشورهای یاد شده به شمار می آید.

از سوی دیگر استانداردهای دارویی در جهان هرسال تغییر می كنند و شركت های دارویی نیز تمام تلاش خود را برای رعایت به این استانداردها انجام می دهند .

* سووال‌: گاهی مواقع برای ساخت ماده اولیه یك دارو چند سال زمان لازم است اگر طی این مدت استانداردها عوض شوند، چه اقدامی باید كرد؟

** عطار :‌این اتفاق نیز رخ می دهد یعنی تا یك دارو یا ماده اولیه آن ساخته شود چند سال طول می كشد و طی این مدت هم استانداردها عوض می شود كه باید تمام تلاش را انجام داد تا دارو را مطابق استانداردهای جدیدتر تهیه كرد.

اما آنچه كه در این استانداردها و رعایت آنها قابل توجه است این است كه برخی از شركت های دارویی بزرگ دنیا در كشورهای پیشرفته عمدا استانداردهایی را ایجاد می كنند كه سدی برای شركت های دارویی كشورهای دیگر مثل ایران است و هر شركتی به دلیل اینكه نمی تواند به این استانداردها برسد از گردونه ساخت خارج می شود.

* سووال‌: امكان دارد صنایع دارویی كشور ما نیز با این استانداردها مواجه شود ؟

** عطار ‌: بله و این اتفاق نیز بارها برای صنایع دارویی كشور به وقوع پیوسته است .

* سووال ‌: واكنش سازمان غذا و داروی ایران در مقابل این استانداردها كه با نیت شیطنت شركت های بزرگ داروسازی دنیا ایجاد می شود چیست ؟

** عطار : سازمان غذا و داروی ایران سعی می كند تفاوتی بین استانداردهایی كه به عنوان سد برای صنایع داروسازی ایران به شمار می آیند و استانداردهای معمولی قایل شود البته استانداردهای با نیت شیطنت خارجی ها گاهی اوقات سدی سر راه صنایع داخلی به شمار می آید كه باید مراقب بود.

* سووال ‌: شما چه پیشنهادی برای این موضوع دارید؟

** عطار :‌بهتر است سازمان غذا و دارو بین استانداردهایی كه مانع و سد به شمار می آیند و استانداردهای معمولی تفكیك قایل شده و به طور كلی تلاش كند تا فارماكوپه بومی كشور را تدوین كند كه این موضوع به صنعت دارویی كشور كمك زیادی می كند .

* سووال :‌سازمان غذا و دارو برای هفت داروی جدید ساخته شده چه پروانه هایی را صادر كرده است ؟

**عطار: ‌برای این داروها از ماده اولیه تا فرمولاسیون آنها پروانه از سوی این سازمان صادر شده است .

* سووال: ‌امكان دارد برخی از شركت ها دارویی را بسازند اما پروانه را از این سازمان نتوانند اخذ كنند؟

**عطار ‌: امكان این موضوع وجود دارد ولی ممكن است خبر ساخت چنین داروهایی رسانه ای شود. در زمان حاضر برخی از شركت ها هستند كه دارو می سازند اما موفق به اخذ پروانه از سوی سازمان غذا و دارو نمی شوند البته این شركت ها به علت عدم دریافت پروانه یاد شده اجازه تولید داروی جدید را ندارند.

* سووال‌: آقای دكتر زرگری، صادرات داروی كشور چقدر است ؟

** زرگری:‌ هم اكنون صادرات دارویی كشور حدود یكصد میلیارد تومان در سال است كه 70درصد این میزان در مجموعه تامین اجتماعی است . این در حالی است كه این میزان صادرات به هیچ عنوان با توانمندی های شركت های دارویی ایران همخوانی ندارد و شركت های ایرانی توان صادرات تا 10 برابر میزان صادرات یاد شده را دارند.

ما در شركت سرمایه گذاری دارویی تأمین به 54 كشور دنیا نیز صادرات مواد اولیه دارو و داروی ساخته شده داریم . از آنجا كه صادرات مواد اولیه دارو از پیچیدگی كمتری بر خوردار است توانسته ایم این مواد را به شماری از كشورهای اتحادیه اروپا نیز صادر كنیم و محصولات خودمان را در رقابت با سازندگان سرسخت اروپایی به فروش برسانیم كه این موضوع مایه مباهات است .

** رضایت: شركت تماد (تامین مواد اولیه دارویی) بیش از 20 میلیون دلار انواع مواد اولیه را به خصوص به برخی كشورهای پیشرفته از جمله انگلیس و فرانسه صادر كرده است .

* سووال ‌: سود آوری صنایع دارویی را چگونه ارزیابی می كنید؟

**رضایت‌: صنایع دارویی از جمله پر سودترین صنایع است كه پس از معادن و نفت دارای رتبه دوم در جهان است اما هنگامی كه سخن از سرمایه گذاری در R&D ( تحقیق و توسعه ) در این صنعت می شود مشاهده می كنیم كه صنایع دارویی ، رتبه یكم را در دنیا به خود اختصاص می دهد.

درزمان حاضر بسیاری از شركت های مطرح دارویی دنیا بین 10 تا 15 درصد سود فروش خود را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می دهند . مطلب جالب اینكه 10 نوع دارو در جهان وجود دارد كه 14 درصد كل بازار دارویی دنیا را به خود اختصاص داده اند كه این میزان برای این تعداد دارو واقعا بالا است .

* سووال ‌: آقای دكتر فناوری های نوین تا چه حد می تواند به تولید این قبیل داروها كمك كند ؟

** رضایت: ‌فناوری های نوین از جمله بیو تكنولوژی و نانو تكنولوژی در تهیه این قبیل دارو ها بسیار موثر است و پیش بینی شده است كه تا سال 2015 ، 80 درصد داروها از طریق فناوری های نوین تولید شود كه این موضوع قدم بزرگی به شمار می اید زیرا هم زمان تولید دارو و هم هزینه آن كم می شود.

* سووال ‌: چند در صد سهم GDP جهان به بخش سلامت اختصاص دارد؟

زرگری:‌ هم اكنون 11 درصد از سهم 65 تریلیون دلار سهم GDP كل جهان در سال به بخش سلامت اختصاص دارد كه این میزان به هشت تریلیون دلار در بخش سلامت می رسد و دارو یك هشتم این هزینه ها یعنی یكهزار میلیارد دلار سهم از GDP را در جهان تشكیل داده است .

این در حالی است كه سهم ایران از این رقم به كمتر از چهار میلیارد دلار می رسد . البته این موضوع مرهون تلاش شركت های تولیدی است كه از خروج صدها میلیارد دلار ارز از كشور جلوگیری می كنند و كشور را به سوی استقلال و خود كفایی پیش می برند .

* سووال:‌ به نظر می رسد حجم اقتصادی دارویی در كشورهای اطراف بیشتر از ایران باشد .

** زرگری ‌: بله درست است به عنوان مثال در تركیه، حجم اقتصادی دارویی به 12 میلیارد دلار در سال و در عراق به پنج میلیارد دلار می رسد . یكی از عللی كه حجم اقتصاد دارویی ایران كمتر از این كشورها است به مدیریت اقتصاد دارویی باز می گردد كه از یك سو داروسازان و محققین ما با تولیدات داخلی توانسته اند بهای تمام شده دارو را كاهش دهند و از سوی دیگر به نظارت مطلوب و موثر سازمان غذا و دارو كه كنترل و تنظیم بازار را در دست دارد. همچنین تلاش جامعه پزشكی در مصرف بهینه دارو در این جهت قابل تقدیر است.

* سووال‌: به تولید 95 درصدی داروها در كشور اشاره شد بنابراین پنج درصد داروها از خارج تامین شده و وارد كشور می شوند. این میزان دارو چقدر برای كشور هزینه بر هستند؟

** زرگری: هر چند پنج درصد داروها را به لحاظ عددی از خارج وارد می كنیم اما به لحاظ اقتصادی این پنج درصد دارو، در واقع 40 درصد اقتصاد دارو را تشكیل می دهند كه وارداتی بالغ بر یكهزار و 400 میلیارد تومان را درسال شامل می شود .

* سووال: چند شركت دارویی در هلدینگ دارویی تامین اجتماعی قراردارند ‌؟

** زرگری :‌در زمان حاضر 95 شركت دارویی در كشور فعالیت می كنند كه از این تعداد، 33 شركت در هلدینگ دارویی تامین اجتماعی قرار دارند كه در كلیه اجزای زنجیره ارزش دارو یعنی تحقیق و توسعه ، بازرگانی ، تولید مواد اولیه ، تولید داروهای نهایی ، پخش و توزیع دارو و عرضه داروخانه ای دارو فعالیت می كنند .

* سووال ‌: در مجموع شركت های دارویی تامین اجتماعی حدود چند درصد داروها را تولید می كنند؟

** زرگری: گروه شركت های تامین اجتماعی در زمینه دارو ، 35 درصد تولید دارو های انسانی ، 42 درصد توزیع آن و 70 درصد تولید مواد اولیه دارویی را در كشور بر عهده دارد.همچنین در بخش داروهای دامی عمده داروهای این بخش توسط شركت های ما تولید و توزیع می گردد .

* سووال: ‌به بخش R&D اشاره شد ایا این بخش در تمام شركت های دارویی تامین اجتماعی وجود دارد یا فقط در برخی از شركت ها دایر است ؟

** زرگری: تمام شركت های دارویی دارای بخش R&D بوده و محققان این بخش ها با تلاش و همت در پژوهش های دارویی فعالیت می كنند اما به منظور مدیریت مطلوب و كار آمدی بخش های R&D یك شركت مستقل كه شركت توفیق دارو است فرماندهی واحد این R&D ها را بر عهده دارد و بر توسعه محصولات جدید در شركت ها نظارت می كند .

سیاست ما این است كه در این شركت با ایجاد زیر ساخت های لازم و اتصال آن به دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی در داخل و خارج از كشور و جذب محققان دارویی آن را به یك مركز تحقیقات دارویی در كلاس جهانی تبدیل كنیم و شما امروز شاهد توسعه هفت محصول استراتژیك جدید توسط این شركت هستید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha