شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 46391

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: خرخر کردن معمولاً به دلیل گرفتگی بینی یا افتادگی کام نرم رخ می‌‌دهد و مردان ۵۰ درصد بیش از زنان خرخر می کنند.

سلامت نیوز : ابراهیم رزم‌پا در گفت‌‌وگو با فارس در مورد دلایل خرخر کردن هنگام خواب اظهار داشت: خر‌خر کردن ممکن است به دلایل انسدادی یا مغزی باشد و معمولاً در مردان 50 درصد احتمال وجود این وضعیت بیشتر است.

وی تصریح کرد: عوامل انسدادی مانند گرفتگی بینی، انحراف تیغه میانی بینی و پلیپ می‌تواند مشکل‌زا باشد. همچنین بزرگی لوزه‌ها و زبان کوچک، شلی و افتادگی کام نرم از دلایل محیطی است که با جراحی قابل درمان است.رزم‌پا تاکید کرد: دلایل مغزی برای خرخر کردن قابل جراحی نیست افرادی که به دلیل مغزی خر‌خر می‌کنند می‌توانند شب‌ها هنگام خواب دستگاهی را در دهان خود بگذارند تا این حالت برطرف شود.به گفته رزم‌پا اغلب افرادی که خرخر می‌کنند اضافه وزن دارند و ثابت شده است که اگر 3 تا 4 کیلوگرم از وزن خود را کم کنند خرخر کردن آنها کاهش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از بالش خیلی نرم توصیه نمی‌شود چرا که سبب ایجاد انحنا در گردن و در نتیجه تاثیر بر روی مجاری تنفسی می‌شود.این متخصص گوش و حلق و بینی گاهی خرخر کردن را علامت یک بیماری خطرناک دانست و افزود: وخیم‌ترین حالت آن قطع تنفس هنگام خواب است که از چند ثانیه تا 2 دقیقه وجود دارد و با کاهش اکسیژن در خون فرد مبتلا تا دو روز بعد احساس سردرد و خستگی می‌کند.وی افزایش فشار خون، چاقی، بیماریهای قلبی و سکته مغزی را از عوارض خرخر کردن دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha