پزشكان دریك مطالعه جدید هشدار دادند: تركیبات فتالات موجود در لوازم آرایشی و پلاستیك‌ها می‌توانند خطر ابتلا به دیابت را به ویژه در سالمندان افزایش دهند.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان علوم پزشكی دانشگاه اوپسالا در آزمایشات اخیر خود متوجه شدند كه حتی مقدار اندكی افزایش سطح فتالات در گردش خون می‌تواند خطر بروز دیابت در سالمندان را تا دو برابر افزایش دهد.

مونیكا لیند، استادیار طب محیط زیستی در بخش طب مشاغل و محیط زیست دانشگاه اوپسالا دراین‌ باره گفت: هرچند نتایج مطالعات ما باید در بررسی‌ها و آزمایشات بیشتر، مورد تایید قرار بگیرند اما در هر حال از این تئوری حمایت می‌كند كه مواد شیمیایی خاص در محیط زندگی می‌توانند با بروز بیماری دیابت ارتباط داشته باشند.لیند و دستیارش لارس لیند از اساتید پزشكی این دانشگاه آزمایشات اخیر را روی بیش از 1000 زن و مرد 70 ساله انجام دادند. این متخصصان می‌گویند بیشتر مردم در طول روز با انواع لوازم آرایشی و مواد پلاستیكی در تماس هستند.در این مطالعه لیند و همكارش با در نظر گرفتن فاكتورهای موثر دیگر در بروز دیابت نظیر چاقی، لیپیدهای موجود در خون، سیگار و میزان تحرك بدنی افراد، دریافتند كه بین این مواد شیمیایی و احتمال بروز دیابت ارتباط مشخصی وجود دارد.جزئیات این آزمایش در مجله "مراقبت از دیابتی‌ها" ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha