جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در بیانیه ای با تاکید بر این که سود مورد نظر سرمایه گذاران صنعت دخانیات، ضرر بزرگی است كه دلسوزان سلامت جامعه سالهاست در تلاشند تا با راهكارهای مختلف از گسترش آن بكاهند، هر تلاشی برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت دخانیات را با مغایر با مصلحت نظام اقتصادی و سلامت جامعه خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، در بیانیه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران آمده است: «امروزه صنعت دخانیات یكی از پرسودترین سرمایه گذاری‌ها در كشورهای مختلف می‌باشد. نیاز لاینقطع و روز افزون استعمال كنندگان دخانیات، صاحبان سرمایه را به سرمایه گذاری در این صنعت پرسود و زود بازده وسوسه می‌نماید. با این وجود اجازه ساخت و واگذاری كارخانجات دخانیات به بخش خصوصی به معنای تسلیم شدن در برابر تولید بیشتر مواد دخانی و به تبع آن رضایت به افزایش تعداد بیماران و معتادان جامعه می‌باشد.

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، هر تلاشی را كه مستند به اصل 44 قانون اساسی در جهت حمایت از واگذاری و یا كمك جهت جلب مشاركت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت دخانیات كشور صورت پذیرد، بعنوان مانعی در جهت كاهش مصرف و تشویقی برای عرضه بیشتر این محصول دانسته و آن را مغایر با مصلحت نظام اقتصادی و آینده سلامت جامعه می‌داند.

آنچه مسلم است بخش خصوصی حق دارد تا نسبت به سوددهی سرمایه گذاری خود مطمئن بوده و در راستای آن حركت كند. لیكن سود مورد نظر سرمایه گذاران صنعت دخانیات، همان ضرر بزرگی است كه دلسوزان سلامت جامعه سالهاست در تلاشند تا با راهكارهای مختلف از گسترش آن بكاهند. در چند سال اخیر تلاشهایی برای لغو انحصار دخانیات صورت گرفته است، اما خوشبختانه در آخرین اقدام، لایحه دولت در لغو انحصار دخانیات ایران ‌با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه و در تابستان 1383 در مجلس رد شد.

خیر خواهان و دوراندیشان جامعه اسلامی می‌بایست در این تقابل سلامتی و بیماری، با تضعیف و ریشه كنی عوامل بیماریزا، به پایان زیبا و افتخار آمیز جامعه سالم بیاندیشند. علی رغم قانون انحصار دخانیات در ایران، احداث كارخانجات تولید سیگار توسط بخش خصوصی در بهشهر و اخیرا در چالدران، حكایت تلخ و غمباری است كه اثر آن در اشك چشمان كودكان بیماران سرطانی كشورمان می‌توان مشاهده نمود.

این جمعیت بار دیگر با هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت دخانیات مخالفت و آن را مغایر با قانون انحصار دخانیات می‌داند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha