شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 46414

بارانی که سه روز پیش بارید، اگرچه پاک بود و رحمت خدا بود ولی به دلیل شرایط خاص مشکلاتی را دامن‌گیر برخی از هم‌وطنان ایرانی ساخت.

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ بارانی که سه روز پیش بارید، اگرچه پاک بود و رحمت خدا بود ولی به دلیل شرایط خاص مشکلاتی را دامن‌گیر برخی از هم‌وطنان ایرانی ساخت. یکی از این برخی‌ها پسربچه‌ای ساکن کرج است که همان روز در پل سقوط کرد. آرش 12 ساله امروز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و مادرش از شکم پاره و دست و ستون فقرات شکسته‌ فرزندش سخن می‌گوید. اما بیمارستان او را به دلیل فقر مالی، مرخص کرده است تا داروهای خودسرانه مادرش را بخورد و رفته رفته مرگ تدریجی را تجربه کند.

 خبرهایی مشابه آنچه برای آرش رخ داده است، پیش از این نیز از گوشه و کنار به گوش می‌رسیدند. به تازگی نیز خبر پدیده‌ای جنجالی به نام «زیرمیزی» در بیمارستان‌ها رسیده است که دلیل آن ناهماهنگی و نبود ساماندهی مناسب در نظام سلامت است. نایب رییس انجمن پزشكان عمومی در این باره گفته است: «بیمه‌ها، دولت و ... خود را كنار كشیده‌اند و پزشكان را در مقابل مردم قرار داده‌اند. ارتباط مالی كه در تمام دنیا بین پزشک و بیمار قطع شده در مملكت ما به صورت مخفیانه و در سایه انجام می‌شود.»دكتر مسعود مسلمی‌فرد بر این باور است که بیمه‌های كشور ضعیف هستند و به جای تعیین تعرفه‌های مشخص، بیماری‌ها را به صورت انتخابی و با تعرفه‌هایی كه خودشان تعریف می‌كنند، پوشش می‌دهند. دلیل این موضوع نیز پایین بودن سرانه نظام سلامت در کشور است.

فاز دوم هدفمندی و اثرات نامطلوب بیشتر
از سوی دیگر این روزها اضطراب اجرایی شدن یا نشدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سراغ حوزه بهداشت و سلامت نیز رفته است. وزیر بهداشت هم از هم‌اکنون تأثیرات نامطلوب این اتفاق را برای حوزه خود گوشزد کرده است. به عقیده مرضیه وحید دستجردی تنها در شرایطی فاز دوم هدفمندی اثرات منفی خود را بر سلامت و بهداشت مردم پهن نخواهد کرد که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بخشی به حوزه بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی اختصاص پیدا کند.سال 1388 و پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، وزیر بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه دارویی هیچ تأثیری ندارد و وضعیت آینده نظام سلامت مانند روال گذشته خواهد بود. با این حال پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرایی شدن این طرح، وزیر شاهد بروز مشکلاتی عدیده بود که توان انکار آن‌ها را نداشت. به طوری که خود بارها درباره وضعیت نامطلوب بهداشت و فشار هزینه‌ها بر مردم، زبان به انتقاد گشود.با این شرایط پیش‌بینی دستجردی از اثرات نامطلوب بیشتر، به نگرانی‌های مردم دامن زده است.هفته گذشته نیز معاون درمان وزیر بهداشت از گرانتر شدن هزینه‌های درمان در سال 91 خبر داد. به گفته حسن امامی رضوی برای نظم بهتر خدمات درمانی، باید سازمان‌های بیمه‌گر توان پرداخت به موقع را داشته باشند؛ یعنی اگر تعرفه افزایش یابد و اعتبارات بخش دولتی قطع شود، اما سازمان‌های بیمه‌گر قدرت پرداخت نداشته باشند، باز فشار هزینه‌ها به مردم وارد می‌شود.

تأمین اجتماعی همچنان در محاق
در حالی که سازمان‌های بیمه‌گر در شرایط کنونی وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند و انتظار زیادی از آن‌ها می‌رود، هفته گذشته خبر رسید که داروخانه‌ها گرفتار بحران شده‌اند و از این پس قرار است نسخه‌های تأمین اجتماعی به صورت نقدی محاسبه شوند. علت این امر نیز تاخیر سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها عنوان شد که باعث شده نسخه‌های تأمین اجتماعی به صورت نقدی محاسبه شود.هرچند سعید مرتضوی، مدیر جنجالی تأمین اجتماعی وعده داد که با تدارک 11هزار میلیارد ریال، بدهی‌های تأمین اجتماعی را ظرف 15 روز پرداخت کند ولی در چند روز گذشته مسائل حاشیه‌ای دیگر و حرف و حدیث‌ها بر سر رفتن یا ماندن وی، چنان قوت گرفته است که به نظر می‌رسد تنها مسئله‌ بی‌اهمیت همان پرداخت بدهی‌ها و برداشتن فشار هزینه‌ها از دوش مردم باشد.ممکن است رئیس تأمین اجتماعی ماندگار باشد یا نباشد، مشخص نیست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا بشود یا نشود و یا تعرفه‌های درمانی افزایش بیابند یا نیابند، اما مسلم این است که فردا برای آرش و آرش‌هایی که فقر مالی دست‌هایشان را بسته و توان پرداخت هزینه‌های درمان و بیمارستان را از آن‌ها گرفته، خیلی دیر  خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha